مهدی کیمیایی اسدی در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران مطرح کرد
بانک ها راغب نیستند منابع را با نرخ پایین به تولید کننده بدهند
1395/04/29
4609
این مطلب را به اشتراک بگذارید
کیمیایی: متاسفانه همکاری بانک ها با تولیدکننده ها مناسب نبوده، سود تسهیلات به شکل کندی کاهش پیدا کرده است.
نرخ سود تسهیلات کاهش پیدا کرده است. البته که به گفته بعضی کارشناسان دور هم نشستن بانک های برای کاهش نرخ سود، درست نیست، اما به هرحال، هم نرخ سود سپرده و هم نرخ سود تسهیلات کم شده است.
نرخ سود سپرده که از 18 درصد به 15 درصد رسیده و نرخ سود تسهیلات هم از 22 درصد به 18 درصد کاهش پیدا کرده است.
مهدی کیمیایی اسدی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران درباره کاهش نرخ سود اعلام کرد: یکی از چالش هایی که در تولید و صنعت وجود دارد، بحث نقدینگی و هزینه های تامین مالی است.
به گفته او، در سالیان گذشته، نرخ سود بانکی به خاطر مسایل تورم، بالا بوده است اما بعد از مهار تورم، انتظار می رفت که نرخ سود بانکی هم متناسب با آن کاهش پیدا کند. کیمیایی ادامه داد: اصول علمی اقتصاد هم این است که سود بانکی در حدود تورم در نوسان باشد. اما متاسفانه همکاری بانک ها با تولیدکننده ها مناسب نبوده، سود تسهیلات به شکل کندی کاهش پیدا کرده است.
این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین گفت: بعضی بانک ها نرخ سود تسهیلاتشان را کاهش داده اند، اما از طریقی قوانینی که در پرداخت تسهیلات گذاشته اند، این کاهش را به نوعی برای خود جبران کرده اند. به این ترتیب انگار که دوباره نرخ سود تسهیلات همان 22 درصد است نه 18 درصد. به این ترتیب هم درست است که نرخ سود تسهیلات روی کاغذ 4 درصد کم شده است، اما سختگیری بانک ها هم بیشتر شده و آنها تعامل لازم را با بخش خصوصی ندارند و راغب نیستند که منابع را با نرخ پایین به تولید کننده بدهند. آنها می گویند سپرده ها را با نرخ بالا گرفته اند و سود بالا به سپرده گذار می دهند، به همین دلیل هم الان توجیه ندارد که با بهره پایین تر تسهیلات را بپردازند.
براساس صحبت های کیمیایی، همین الان هم سود 18 برای تسهیلات با وجود رکود زیادی که در کشور حاکم است، رقم بالایی است. امید این میره که دولت یه حمایتی انجام دهد. حتی موقف اما بتواند به تولید کمک کند.
نظر خود را بنویسید