مهدی شریفی نیک نفس در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران، بورس پتروشیمی را تحلیل کرد
پتروشیمی بورس بردار نیست
1395/04/28
4200
این مطلب را به اشتراک بگذارید
عرضه محصولات پتروشیمی در بورس این روزها خبرساز شده است. عده ای معتقدند نباید محصولات پتروشیمی در بورس عرضه شود و گروهی هم می گویند، باید تمام محصولات پتروشیمی در بورس باشد. البته شاید نقطه درست، جایی میان این دو طیف باشد.
عرضه محصولات پتروشیمی در بورس این روزها خبرساز شده است. عده ای معتقدند نباید محصولات پتروشیمی در بورس عرضه شود و گروهی هم می گویند، باید تمام محصولات پتروشیمی در بورس باشد. البته شاید نقطه درست، جایی میان این دو طیف باشد.
به هرحال، چند روز پیش، مجتبی خسرو تاج، قائم مقام وزیر صنعت در نامهای خطاب به رضا شیوا، رییس شورا و مرکز ملی رقابت عنوان کرد: انحصار توزیع محصولات پتروشیمی صرفاً از طریق بورس کالای ایران بر اساس مستندات قانونی نبوده و بسیاری از این واحدها چند سالی است خصوصی شدهاند و خود را ملزم به رعایت چنین مقرراتی نمیدانند.
به گفته خسروتاج، قراردادهای مرتبط با تولید مواد پتروشیمی که در گریدهای خاص تولید میشود، خریداران آن محدود هستند و بردن آن محصول به بورس هیچ گونه توجیهی ندارد.
مهدی شریفی نیک نفس، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران درباره مسایل پیش آمده درباره بورس پتروشیمی اعلام کرد: ما در شرکت بازرگانی پتروشیمی، در ابتدای راه از رفتن محصولات پتروشیمی به بورس کالا حمایت کردیم. به هرحال، بورس بحث شفافیت و عرضه برای در دسترس بودن عموم است. اما در این میان یکسری ملاحظات و حالات خاص وجود دارد.
به گفته شریفی نیک نفس، بعضی محصولات پتروشیمی مشتری های مشخص دارند و در حجم های کم خرید می شود، بنابراین دیگر لازم نیست داخل بورس بروند.
او ادامه داد: علاوه بر این، یکسری محصولات دیگر وجود دارد که تنها یک مشتری دارند، بنابراین این محصولات هم دیگر نیازی به ورود به بورس ندارند، این دسته از محصولات باید در قالب قرارداد خرید و فروش شود.
مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی همچنین اضافه کرد: یکسری از محصولات پتروشیمی هم by order و سفارشی است و باید شرکت مصرف کننده سفارش بدهد و بعد تولید صورت بگیرد. بنابراین جای این گروه از تولیدات در بورس نیست. در این گونه محصولات خریدار و تولیدکننده باید روی تناژ و قیمت توافق انجام دهند.
به گفته او، اینکه پافشاری شود تا تمام محصولات پتروشیمی در بورس کالا عرضه شود اشتباه است، از طرفی هم نظر مخالف این ماجرا، یعنی عدم عرضه محصولات پتروشیمی هم اشتباه است.
این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: بورس بازار مدرن در جهان است، حتی برای طلا و نفت بورس داریم اما در پتروشیمی فقط در دو کشور بورس پتروشیمی وجود دارد. بیشتر خرید و فروش های پتروشیمی قراردادی است. بنابراین اگر بورس پتروشیمی، سازو کار مناسبی داشت، دنیا هم به این سمت می رفت. به دلیل نوع بازار، پتروشیمی بورس بردار نیست و می توان در خارج از بورس قرارداد بست.
او گفت: با این حال، می توان یکسری از محصولات پتروشیمی را در بورس عرضه کرد. از طرفی هم می توان معامله را انجام داد اما قیمت را در بورس تعیین کرد.
نظر خود را بنویسید