اختصاصی سایت خبری اتاق تهران:بیت الله ستاریان کارشناس اقتصاد مسکن
تحقق کامل برجام و خروج مسکن از رکود
1395/04/13
3981
این مطلب را به اشتراک بگذارید
ستاریان:کلیه نتایج برجام باید خودش را در اقتصاد نشان دهد و در این صورت است که می توانیم بگوییم مسکن شروع به حرکت می کند ورونق پیدا می کند.
بیت الله ستاریان
در حال حاضر و با توجه به آمارها برخی از اظهار نظر ها حکایت از خروج بخش مسکن از رکود دارد اما به نظر من، بسیار ساده لوحانه و ساده اندیشانه است که فکر کنیم بخش مسکن از رکود خارج شده است. آمارها نسبت به دوره رونق اقتصادی، تنها رشد 3 تا 5 درصدی را در معاملات نشان می دهد و این میزان آنقدر زیاد نیست که بتوان آن را علامت خروج مسکن از رکود در نظر گرفت. گذشته از این، کسانی که دم از خروج این بخش از رکود می زنند ماهیت رکود فعلی را درک نکردند. این رکود از جنس رکود گذشته نیست.
رکود فعلی آنقدر عمیق است که کلیه بخش های اقتصادی کشورمان و حتی لایه های زیرین بخش مسکن را هم دچار ورشکستگی کرده است و برای نجات این بخش ها باید در کلیت اقتصاد کشور تغییراتی ایجاد کنیم. تا زمانی که این تغییرات ایجاد نشود و نتایج برجام به منصحه ظهور نرسد، نمی تواند انتظار خروج بخش مسکن از رکود را داشت. جذب سرمایه خارجی، تامین نقدینگی و مسائل فروش نفت که همه از تبعات برجام است باید حل وفصل شود. تحریم ها باید بطور کامل از بین برود و معاملات خارجی آزادانه تر انجام شود.
کلیه نتایج برجام باید خودش را در اقتصاد نشان دهد و در این صورت است که می توانیم بگوییم مسکن شروع به حرکت می کند ورونق پیدا می کند. این علائمی که می بینیم بیشتر ناشی از جنبه روانی برجام است که حرکتی را وعده می دهد و در حال شدن است. بخش های مختلف اقتصاد چه بخش مسکن چه هر بخش دیگری تنها با تحقق آثار واقعی برجام از رکود خارج می شود.
نظر خود را بنویسید