نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران به سایت خبری اتاق تهران توضیح می دهد
چرا باید در سیستم تعطیلات کشور تغییرات ایجاد شود؟
1395/04/02
5223
این مطلب را به اشتراک بگذارید
در کنار این ها یک موضوع دیگری که به اشتباه جا افتاده است بحث کلی تعداد تعطیلات رسمی در کشور است که بسیاری تصور می کنند در کشور ما بیش از کشورهای دیگر و نرم جهانی است در صورتی که اصلا به این شکل نیست و ما جزو کشورهایی هستیم که میزان تعطیلاتمان چندان نیست
علیرضا خائف
کمیسیون گردشگری اتاق تهران مدتی است که روی طرح تغییر و بازنگری در تعطیلات کشور به خصوص جابه جایی تعطیلات آخر هفته فعالیت ها و بررسی هایی را شروع کرده است و طرحی را در دست تهیه دارد تا به مراجع قانونی و دولتی از سوی فعالان بخش خصوصی تقدیم کند. البته همزمان با پیگیری موضوع تغییر تعطیلات از طریق مراجع قانونی و دولتی ما به فکر فرهنگ سازی و ایجاد تغییر از پایین به بالا هم هستیم زیرا معتقدیم این اتفاق باید ابتدا در بین مردم جابیفتد و احساس نیاز شود؛ بر خلاف تصور بسیاری که فکر می کنند الان دو روز پایانی هفته در کشور ما تعطیل است هم اکنون ما یک روز تعطیلی بیشتر نداریم زیرا پنج شنبه ها در واقع نیم وقت کار است و تنها وزارتخانه ها تعطیل هستند و این ناهماهنگی های بسیاری با اجتماع دارد، بسیاری از واحدها از جمله بانک ها مشغول به کار هستند ولی ادارت دولتی تعطیل هستند از طرفی مدارس هم تعطیل هستند و می بینیم که بخش قابل توجهی از پدرها و مادرها سر کار هستند و این مشکلات بسیاری را شاهدیم که به وجود آورده است؛ از طرف دیگر الان سیستم تعطیلات ما آسیب های اقتصادی بسیاری هم به دنبال دارد زیرا با بسیاری از کشورهای دنیا اختلاف دارد و عملا ما چهار روز ارتباطمان با دنیا قطع است، دو روز ما تعطیل هستیم و در بیشتر کشورها روز کاری است و بعد دو روز آن ها تعطیل هستند و اینجا روزهای کاریست، بنابراین جا به جایی تعطیلات و تبدیل شدنش به جمعه و شنبه بخشی از این خسارت و آسیب را جبران می کند.
در روزهای گذشته که این طرح را مطرح کرده ایم یک سری افراد حمایت کرده اند و برخرودهایشان مثبت بوده و همفکر ما بوده اند و در مقابل هم البته مخالفت هایی را شاهد بوده ایم ولی حالا در حال پیگری قانونی این موضوع و طرح و ارائه آن به مراجع قانونی هستیم، البته در این بین با تعدادی از نمایندگان مجلس هم صحبت هایی به صورت شخصی انجام گرفته است و قرار است با نظر هیات رئیسه از شنبه اقداماتی در این حوزه نیز صورت بگیرد و هماهنگی هایی انجام شود ولی بازهم تاکید می کنم تغییر این تعطیلی ها در کنار قوانین و مقررات نیازمند آن است که از سوی جامعه نیز پذیرفته شود و باید فرهنگ سازی صورت گیرد از طریق صدا و سیما، رسانه ها و افراد تاثیر گذار و ما به دنبال این کار هم هستیم.
کشورهای دیگر به خصوص کشورهای اسلامی مانند عربستان، مالزی و.. روی این ماجرا کارهای بسیاری کردند و ما هم باید کار را شروع کنیم، الان تنها سه کشور در جهان هستند ( ایران، افغانستان و جیبوتی) که هنوز تعطیلاتشان پنجشنبه و جمعه هست و مابقی یا شنبه، یک شنبه هستند و یا شنبه و یک شنبه که ما هم باید به این سمت حرکت کنیم و باید شرایط را تغییر بدهیم فکر کنم الان ما تنها کشور جهان باشیم که تنها یک روز در هفته تعطیلی داریم و این موضوع خسارت های بسیاری از نظر روحی داشته است زیرا افراد به خوبی نمی توانند استراحت کنند و تفریح داشته باشند تا با روحیه بالا کار کنند.
در کنار این ها یک موضوع دیگری که به اشتباه جا افتاده است بحث کلی تعداد تعطیلات رسمی در کشور است که بسیاری تصور می کنند در کشور ما بیش از کشورهای دیگر و نرم جهانی است در صورتی که اصلا به این شکل نیست و ما جزو کشورهایی هستیم که میزان تعطیلاتمان چندان نیست و در کنار این مشکل دیگر ما این است که ما همزمان از دو تقویم شمسی و قمری استفاده می کنیم و به همین دلیل با جابه جایی تعطیلات و چرخش آن ها هم رو به رو هستیم مثلا در سال جاری شش روز از تعطیلات ما با روزهای جمعه همزمان شده است و در واقع از بین رفته؛ بنابراین یک اقدام دیگری هم که باید صورت گیرد هدفمند کردن تعطیلات است تا مردم بتوانند حداکثر استفاده را از تعطیلات خود داشته باشند و شاهد نشاط عمومی بیشتری در جامعه باشیم و از آن طرف با ساماندهی تعطیلات می توانیم جلوی بخشی از ضررهای اقتصادی را هم بگیریم.
نظر خود را بنویسید