یکی از بزرگترین مشکلات در کشور ما مربوط به قانون ورشکستگی است. این قانون حدود 80 سال پیش به تصویب رسیده و براساس آن اگر یک شرکت یا سازمان تجاری اعلام ورشکستگی کند، باید کلیه فعالیتهای خود را تعطیل کرده و تعداد زیادی نیروی خود را از کار بیکار کند. این مشکل باعث شده بسیاری از سازمانها و نهادهایی که شرایط وخیمی دارند و سالها از زمان ورشکستگی آنها میگذرد، از طرف دولت، بانک مرکزی یا... - به دلیل تبعات بزرگی که این کار به دنبال دارد- حمایت شوند. در حالی که در چنین شرایطی باید سهام مصادره شده و به یک گروه با برنامههای مشخص و حساب شده انتقال داده شود. اما در خارج از کشور شرایط به گونه دیگری است. بهطور مثال وقتی یک کارخانه اعلام ورشکستگی کرد، کارخانه مانند گذشته به فعالیت خود ادامه داده و تنها مدیران و سهامداران آن تغییر میکنند و گروه جدیدی عنان کار را در دست میگیرد. از 12 سال پیش تاکنون لایحه قانون تجارت جدید که در دولت اصلاحات به تصویب رسید، منتظر بررسی و تبدیل شدن به قانون در مجلس است. یکی از مهمترین بخشهای این لایحه همین اصلاحات مربوط به قانون ورشکستگی است.
اقتصاددان
منبع: دنیای اقتصاد

نظر خود را بنویسید