اختصاصی اتاق تهران: اسدالله عسگر اولادی، رییس اتاق ایران و چین

چینی ها به سمت سرمایه گذاری مشترک حرکت کنند

...

امروز هیاتی 180 نفره از بازرگانان چینی، به‌عنوان بزرگ‌ترین هیأت تجاری از چین در ایران حضور پیدا کردند. دعوت از این گروه توسط اتاق ایران و چین صورت گرفته بود. در این نشست، صحبت هایی از مشکلات روابط بانکی ایران و چین به میان آمد.

اسدالله عسگر اولادی

 امروز هیاتی 180 نفره از بازرگانان چینی، به‌عنوان  بزرگ‌ترین هیأت تجاری از چین در ایران حضور پیدا کردند. دعوت از این گروه توسط اتاق ایران و چین صورت گرفته بود. در این نشست، صحبت هایی از مشکلات روابط بانکی ایران و چین به میان آمد.

ولی‌الله افخمی راد، رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که برای توسعه روابط اقتصادی میان ایران و چین باید روابط کارگزاری و بانکی برقرار شود که هنوز این اتفاق نیفتاده و ما هنوز نمی‌توانیم در بانک‌های چینی خطوط اعتباری LC باز کنیم.

البته در حال حاضر، ایران تنها با بانک کونلون چین در ارتباط است و کارها و مراودات از طریق این بانک صورت می گیرد. اما چون پول ایران در این بانک تنها از راه فروش نفت ایران به چین است، بنابراین فقط برای واردات از چین عمل می کند و به درد واردات از دیگر کشورها نمی خورد.

اما نکته اصلی این است که ایران بتواند با دیگر بانک های چینی از جمله CCIP وارد ارتباط شوند تا بتواند ال سی باز کند.

در حال حاضر، وضعیت به گونه ای است که باید پول بفرستیم یا صادرات کنیم. ایران حاضر به خرید هست، اما باید روابط بانکی درست شود تا پول از این سیستم نقل و انتقال داده شود.

صحبت اصلی این است که روابط بانکی ایران و چین و البته سایر کشورها باید به زمان قبل از تحریم ها برگردد و روابط عادی شود. البته چینی ها قول داده اند که ظرف یکی دوماه آینده این روابط عادی شود و مشکلی وجود نداشته باشد.

در این نشست من پیشنهاداتی درباره سرمایه گذاری چینی ها در ایران اعلام کردم. اینکه چینی ها تشویق شوند به جای رفتن به سوی خرید و فروش کالا به سمت سرمایه گذاری مشترک حرکت کنند. به این ترتیب کالاهایی که ایرانی ها مصرف می کنند با سرمایه گذاری چینی ها تولید شود و حتی مازاد مصرف داخلی، در منطقه که جمعیت 200، 300 میلیونی را در خود جا داده است، صادر شود.

چینی ها به این موضوع علاقه نشان داده اند و قرار است مذاکراتی در این زمینه صورت بگیرد.

ما قول داده‌ایم بتوانیم در برنامه ششم توسعه و سند چشم‌انداز حجم مبادلات را از مرز 60 میلیارد دلار عبور دهیم و حتی بتوانیم به مرز 70 میلیارد دلار برسیم. در 10 سال آینده امیدواریم این مبادلات به مرز 80 میلیارد دلار برسد.

 

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?43779

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام

مطالب مرتبط