به نظر میرسد دولت درخصوص مساله یارانههای نقدی که در شرایط دشوار کنونی و با کاهش کمسابقه درآمدهای نفتی به چالش بزرگی برای بودجه کشور تبدیل شده، هنوز به جمعبندی روشنی نرسیده است. کاری که اکنون در دستور کار وزارت رفاه است، شناسایی افراد ثروتمند و حذف بخشی از آنها است که کاری غیر منطقی و عملا نشدنی است. دولت موظف به شناسایی و حمایت مالی از اقشار کم درآمد و نیازمند است تا یارانه نقدی را منحصرا به آنها پرداخت کند. این اقشار که حدود 15 میلیون نفر (دو دهک پایینی) تخمین زده میشود به راحتی قابل شناسایی هستند، در حالی که شناسایی وضعیت درآمدی 75 تا 80 میلیون جمعیت کشور کاری ناممکن و بیهوده است. اقشار نیازمند دریافت یارانه بهطور منطقی از سوی نهادهای ذیربط و متولی امر یعنی سازمان بهزیستی و کمیته امداد باید شناسایی و معرفی شوند و متقاضیان جدید باید از طریق این نهاد در لیست یارانه بگیرها قرار گیرند، اما به دلایلی که متاسفانه بوی پوپولیسم از آن به مشام میرسد، دولت با تعلل در صدد اقدام در مسیر مخالف است؛ یعنی منتظر است با گرفتن اطلاعات از نهادهایی مانند نظام بانکی که مرتبط با وضعیت ثروتمندان هستند، آنها را شناسایی و حذف کند!
منبع: دنیای اقتصاد
اقتصاددان

نظر خود را بنویسید