یك كارشناس اقتصاد سیاسی گفت: اگر فكر كنیم به صرف توافق هسته ای، همه مشكلات بین ایران و آمریكا یك شبه حل می شود، دیدگاهی ساده لوحانه و نشانه بی دانشی در دیپلماسی، روابط ژئوپلتیك بین المللی و نیز مسائل فنی هسته ای است.
سعید لیلاز، اقتصاددان
اگر فكر كنيم به صرف توافق هسته اي، همه مشكلات بين ايران و آمريكا يك شبه حل مي شود، ديدگاهي ساده لوحانه و نشانه بي دانشي در ديپلماسي، روابط ژئوپلتيك بين المللي و نيز مسائل فني هسته اي است.
ايران، كشور رقيب منطقه اي آمريكا در خاورميانه است و اين ريشه اصلي منازعه ميان دو كشور است؛ به همين دليل اين كشمكش تا مدت ها ادامه خواهد داشت. گرچه يكي از پيچيده ترين مسائل دنياي معاصر ما آغاز و حل شده است اما نبايد انتظار داشت همه مسائل يك شبه، يك ماهه و حتي يك ساله حل شود.
مذاكرات هسته اي براي اين بود كه قفلي را كه دولت پيش در عين پيشبرد مسائل هسته اي و اقتصادي زد، باز كنيم و اين بحران از حالت لب پرتگاه جنگ در منطقه خاورميانه مهار شود. از روز اول انتظار نداشتيم با انجام مذاكره همه مسائل سياسي و اقتصادي كشور حل شود؛ زيرا مشكلات ايران فقط در تحريم ها ريشه ندارد كه با رفع آن، حل شود؛ بلكه مشكلات ما برخاسته از فساد، كمبود شفافيت، پولشويي و... است. فشاري كه جناح محافظه كار مخالف دولت در مساله برجام وارد مي كند نيز افزون بر مسائل جناحي داخلي، بازتابي از انتظار بيش از اندازه آنها از برجام است؛ در حالي كه راه حل مشكلات ايران از مديريت اعمال سياست هاي درست اقتصادي عبور مي كند. گزارش تازه وزارت امورخارجه نيز براي پاسخ به ادعاها و انتظارها از برجام ارائه شده است. اگر آمريكايي ها نيز خوب عمل كنند، باز بايد نارضايتي خود را نشان دهيم؛ زيرا فن مذاكره اين است كه همواره طلبكار باشيم تا امتياز بيشتري بگيريم. واقعيت اين است كه آثار توافق هسته اي ايران و آمريكا با سرعت مناسبي در حال ظاهر شدن است. من نگران بودم آثار توافق هسته اي يكباره روي اقتصاد ايران ظاهر و به واردات لجام گسيخته ارز منجر شود و به ساختار توليد داخلي آسيب بزند اما به نظر مي رسد اوضاع كشور هم اكنون با سرعت مناسبي در حال بهبود است. ما اننظار نداشته و نداريم رشد اقتصادي كشور در سال 1395 بيش از 6 درصد شود؛ زيرا سرعت رشد بالاتر به تورم مي انجامد. به همين دليل بايد اقتصاد ايران را بتدريج به سوي بازسازي پيش ببريم. تصور مي كنم افزايش 700 هزار بشكه اي به صادرات نفت ايران، گشايش ماهانه هزار ال.سي در بانك هاي كشور و رشد تعامل و روابط بين المللي را بايد يك سرعت مناسب ارزيابي كنيم. رهبران خارجي كه به ايران سفر مي كنند، به يقين دنبال حق ماموريت نيستند؛ بلكه يك برنامه واقعي در ذهن دارند و بهتر از ما مي دانند ايران ارزي براي خريد كالا از آنها ندارد. مطمئنم روندهاي سرمايه گذاري، جذب فناوري و اعمال مديريت در اقتصاد ايران از سر گرفته مي شود اما نبايد انتظار داشت در كوتاه مدت و يك شبه تحقق پيدا كند. منبع: ایرنا
نظر خود را بنویسید