ناکارآمدی چند ده ساله مدیریت اقتصادی، سیاست های غلط دوره وفور درآمدهای نفتی در سالهای84 تا 92، مساله تحریم ها و در آخر هم کاهش قیمت نفت عامل مشکلات کنونی در اقتصاد ایران است.
مسعود نیلی
نياز داريم که برجام داخلي را اجرا کنيم و يک وفاق ملي را براي توسعه و پيشرفت و همچنين خروج از مشکلات اقتصادي داشته باشيم. منظور از وفاق همه جنبه هاي سياسي و اجتماعي مربوط به مسائل اقتصادي مي شود. اکنون نياز به برجام داخلي بسيار ضروري تر از برجام خارجي است. ما با خارجي ها و دشمناني که زماني ما را تحريم هاي گسترده اي کردند و ظلم هاي زيادي عليه ما روا داشتند توانستيم به اشتراک نظر برسيم ولي در داخل اين اجماع و وفاق را نتوانستيم ايجاد کنيم. يکي از اصلي ترين عوامل ايجاد توسعه اقتصادي در کشور برقراري وفاق ملي است. اصولاً اگر وفاق ملي در خصوص الزامات دستيابي به رشد و تعالي اقتصادي حاصل شود، زمينه ايجاد ثبات و توسعه نيز فراهم خواهد شد. ناکارآمدي چند ده ساله مديريت اقتصادي، سياست هاي غلط دوره وفور درآمدهاي نفتي در سالهاي84 تا 92، مساله تحريم ها و در آخر هم کاهش قيمت نفت عامل مشکلات کنوني در اقتصاد ایران است. اگر بخواهيم وضعيت کنوني را تحليل کنيم مي توانيم فهرست بلندي از مشکلات را که اکنون اقتصاد ما با آن مواجه است ذکر کنيم که تحريم بخشي از اين مشکلات را ايجاد کرده و براي برخي مشکلات ديگر نيز تحريم نقش زمينه اي را ايجاد کرده است. يعني اينکه مستقيماً به تحريم ربطي نداشتند ولي تحريم باعث شده است که نتوانيم علاج بيماري را در پيش بگيريم و به همين خاطر به سمت راه هاي جايگزيني رفتيم که موقتي بوده و در نتيجه چندان اثربخش نبوده اند و براي همين هم بيماري توسعه پيدا کرده است. اقتصاد ايران شبيه يک بيماراست که فهرستي از مشکلات را با خود حمل مي کند و پرونده پزشکي جدي هم دارد که ابعاد و گونه هاي مختلف بيماري را داراست و هر کدام از اين مشکلات نيز فرآيند پيچيده معالجه را طلب مي کند.
نظر خود را بنویسید