از سوي ديگر حضور بيش از 4 هزار سرمايهگذار و فعال اقتصادي از سراسر جهان خصوصا كشورهاي صاحب صنعت در دنيا بيانگر موقعيت بسيار خوب كشور ما و جذابيتي است كه براي سرمايهگذاران خارجي وجود دارد. اما اينكه ما فكر كنيم تمام سرمايهگذاراني كه حضور پيدا كردهاند در نهايت به سرمايهگذاري ختم ميشود اينگونه نيست. موج اول سرمايهگذاراني كه طي 7 يا 8 ماه گذشته بيشتر هدف بررسي اوضاع و شرايط كشور ما از نظر سرمايهگذاري و قوانين و اينگونه مسائل بود. يعني در اصل بيشتر به دنبال بررسي فرصتهاي سرمايهگذاري بوده است. اما موج دوم، سرمايهگذاراني هستند كه در پسابرجام و با لغو تحريمها در كشور حضور پيدا ميكنند و به دنبال حضور و اجرايي شدن سرمايهگذاري در بازار ايران هستنند. از آنجا كه ما براي رسيدن به رشد اقتصادي 8 درصدي طبق گفته رييسجمهور محترم نيازمند 50 ميليارد دلار سرمايهگذاري خارجي در سال هستيم، من فكر ميكنم كه دولت هم بايد شرايطي را فراهم كند كه سرمايهگذار خارجي بتواند در كشور به راحتي حضور پيدا كند. درحال حاضر موضوع چند نرخي بودن ارز يكي از موضوعات اصلي است كه به دليل چند نرخي بودن، سرمايهگذار خارجي را با مشكل مواجه ميكند و شرايط خروج سرمايه و سود سرمايهگذار خارجي نيز به خوبي مشخص نيست كه همين موضوع سرمايهگذار خارجي را با نگراني و ترديد ميكند همچنين قوانين جذب سرمايهگذاري خارجي با شرايط امروز متناسب نبوده و نيازمند بازنگري، تسهيل و كوتاه شدن زمان ثبت است.

نظر خود را بنویسید