آزادی قیمت ها به چه قیمتی؟

...

به دولت هشدار می دهم برای رهایی از مشکلات اقتصادی باید ساختاری عمل کند نه به صورت مقطعی به اجرای سیاست های غلط بپردازد، چرا که تکرار اشتباه پشت سر هم حجم مشکلات را افزایش خواهد داد.

جمشید پژویان

آزاد سازی قیمت ها شرایط اقتصادی جامعه را بدتر از گذشته می‌کند. سیاست‌های غلط اقتصادی در این سال‌ها باعث شده تا قیمت‌ها دوگانه و فضای رانت و فساد در جامعه افزایش پیدا کند. حدود چهار دهه است که دولت‌ها سعی در کنترل قیمت‌ها در سطح بازار دارند اما متأسفانه بسترسازی برای مدیریت قیمت‌ها تاکنون انجام نشده و بیشتر سیاست‌های قیمتی دولت با شکست مواجه شده است.

 سیاست‌های غلط اقتصادی در این سال‌ها باعث شده تا قیمت‌ها دوگانه و فضای رانت و فساد در جامعه افزایش پیدا کند و به نظر من فقط در بازارهای انحصاری باید با تعیین دستور العمل اقدام به قیمت گذاری کرد و ورود دولت در سایر موارد با شکست روبه رو خواهد شد. به اعتقاد بنده آزاد سازی قیمت ها آن هم در این شرایط وضعیت اقتصادی را بدتر خواهد کرد زیرا دولت هیچ بستری برای پیاده سازی این سیاست ایجاد نکرده است.

بر خلاف تمام وعده‌ها، دولت یازدهم  هیچ برنامه مناسبی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور ندارد. همه انتظار داشتند دولت روحانی با اجرایی برنامه هایی منسجم وضعیت اقتصاد را درست کند اما متأسفانه در عمل هیچ اتفاق خاصی نیافت و فقط شک مردم نسبت به دولت بیشتر شد و هزینه‌های زندگی هر روز افزایش پیدا کرد. کشور یک قرن است که نیازمند سیاست های اقتصادی ساختاری است اما هنوز دولت‌ها این موضوع را اجرایی نکرده‌اند. دولت تلاش کرد تقاضا را در سطح بازار با اجرای طرح هایی تحریک کند. یکی از این طرح ها برای رهایی صنعت خودرو از رکود و دیگری هم خرید کالای ایرانی بود که به نظر من سیاست‌های غلطی بودند. به دولت هشدار می دهم برای رهایی از مشکلات  اقتصادی باید ساختاری عمل کند نه به صورت مقطعی به اجرای سیاست های غلط بپردازد، چرا که تکرار اشتباه پشت سر هم حجم مشکلات را افزایش خواهد داد.

*اقتصاددان

منبع:تسنیم

 

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?41005

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام