همه چیز مهیای استقبال مردم است هرچند تدوین آیین نامه های پرداخت تسهیلات خرید خودرو احتمالایکی، دو ماه زمان می برد و باید برای زمستان و شب عید منتظر رونق در بازار خودرو باشیم.
احمد حاتمی یزد
شوراي پول و اعتبار، پرداخت تسهيلات ٢٥ ميليون توماني خريد خودرو را تصويب کرد و مردم ايران که علاقه مند به داشتن خودرو شخصي هستند، بي شک از اين فرصت براي رسيدن به خواسته خود استفاده خواهند کرد. شايد پرداخت اين تسهيلات، خودروهاي موجود در کارخانه هاي خودروسازي را به فروش برساند و تحرکي در صنعت خودرو و قطعه سازي کشور ايجاد کند. البته ميزان تحرکي که در اين صنعت ايجاد مي شود به ميزان منابع اختصاص يافته براي اجراي اين مصوبه نيز بستگي دارد. بانک مرکزي، بخشي از منابع مورد نياز براي اجراي اين مصوبه را با خلق پول و بخشي را نيز از محل کاهش سپرده قانوني بانک ها نزد خود تامين خواهد کرد. اميدوارم همين رويه اجرا شود و بانک ها به جاي سپرده قانوني به خلق پول روي نياورند، چراکه اين کار مي تواند تورم را افزايش داده و فشار اقتصادي را بر اقشار پايين جامعه و قشر حقوق بگير افزايش دهد. با توجه به وضعيت فعلي نظام بانکي و شرايط اقتصادي، احتمالابانک مرکزي مي تواند منابع لازم را براي حدود صد هزار فقره از اين نوع تسهيلات در اختيار بانک مرکزي قرار دهد. به نظرم استقبال از اين نوع تسهيلات نسبتا خوب خواهد بود، چراکه هم بازپرداخت آن بلندمدت است و هم نسبت به سودهاي فعلي شبکه بانکي، سود بسيار مناسبي به اين تسهيلات تعلق مي گيرد. به عبارتي همه چيز مهياي استقبال مردم است گرچه تدوين آيين نامه هاي پرداخت اين تسهيلات احتمالايکي، دو ماه زمان مي برد و بايد براي زمستان و شب عيد منتظر رونق در بازار خودرو باشيم. گويا هنوز سازوکار دقيق پرداخت و بازپرداخت اين تسهيلات نيز مشخص نيست، اما بانک ها مي توانند اين منابع را در اختيار شرکت هاي ليزينگ وابسته به خود قرار دهند تا آنها خودرو را از خودروسازان خريداري کرده و به صورت ليزينگ و با شرايط اجاره به شرط تمليک در اختيار مردم قرار دهند. در اين وضعيت خودروساز کاملااز گردونه پرداخت تسهيلات و دريافت اقساط حذف مي شود و وجه خودروهاي فروخته شده خود را نقدي دريافت خواهد کرد و به جاي بانک و خودروساز، ليزينگ طرف حساب مردم خواهد بود. البته فروش ليزينگي شرايط خاص خود را دارد و در صورت پرداخت نشدن اقساط، خودرو توسط ليزينگ توقيف مي شود، اما تا زماني که مردم اقساط خود را به ليزينگ پرداخت کنند هيچ مشکلي وجود نخواهد داشت و در آخر کار نيز مالکيت خودرو به مردم منتقل خواهد شد. به نظرم خودروسازان ترجيح مي دهند اين تسهيلات به فروش ليزينگي اختصاص يابد تا بدون رابطه اي با بانک و خريدار، مستقيما به پول خود برسند. با پرداخت اين تسهيلات به صورت ليزينگ يا بانکي، احتمالانقش کمپين تحريم خودرو نيز کم رنگ خواهد شد، چراکه مردم وقتي مي بينند با پرداخت ٢٠ درصد قيمت خودرو، مي توانند يک خودرو صفرکيلومتر بخرند، حتما استقبال مي کنند. در شرايطي که در کنار بالابودن قيمت خودروهاي خارجي، اين شرايط مناسب نيز براي خريد آنها مهيا نيست و افراد براي خريد بايد وجه را کامل بپردازند يا در صورت خريد اقساطي بايد سود بالايي را متقبل شوند. در تسهيلات فعلي فرد بايد ماهانه کمتر از ٥٠٠ هزارتومان به صورت اقساط پرداخت کند حال آنکه اگر اين خودرو را اجاره هم کند، مبلغ اجاره بيش از اينها خواهد بود.
نظر خود را بنویسید