عضو هیات نمایندگان اتاق تهران مطرح کرد

 تعرفه‌ها به منزله تیرخلاص به بنگاه‌های اقتصادی

تاریخ 1404/03/03 ساعت 12:37

امین مقدم، عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، با انتقاد از کاهش تعرفه واردات پارچه به کشور عنوان کرد که فعالان صنایع نساجی به دنبال ممنوعیت واردات نیستند بلکه خواهان دستیابی به یک نقطه تعادل در تعرفه‌ها هستند که هم از تولید حمایت شود و هم رقابت منطقی با واردات وجود داشته باشد.

یک عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه تعرفه یکی از مهم‌ترین ابزارهای دولت‌ها برای مدیریت اقتصادی و حمایت از تولید داخلی است، افزود: کاهش تعرفه‌ها در بخش نساجی در شرایطی که تولید داخلی از پیش تحت فشار قاچاق قرار دارد، به‌منزله تیر خلاص به بنگاه‌های اقتصادی به‌ویژه در حوزه نساجی است.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، امین مقدم با اعلام این مطلب توضیح داد: ما در سال ۱۴۰۴ با یک بحران جدی به نام سیاست‌گذاری نادرست تعرفه‌ای روبه‌رو شده‌ایم. در حالی که انتظار می‌رفت دولت با افزایش تعرفه‌ها از تولید ملی، به‌ویژه در صنایع مهمی همچون نساجی حمایت کند، متأسفانه شاهد کاهش تعرفه‌ها بودیم که عملاً درهای واردات را گشوده‌تر کرد.

او با اشاره به رشد چشم‌گیر واردات پارچه در سال گذشته گفت: واردات پارچه از ۶۰۰ میلیون دلار در سال به حدود یک میلیارد دلار در سال۱۴۰۳ افزایش یافته است. در حالی که بارها با وزارتخانه‌های مربوطه، مجلس و نهادهای اقتصادی گفت‌وگو کرده و هشدار داده‌ایم که این روند، تولید داخل را تضعیف خواهد کرد.

مقدم تأکید کرد: ما نه طرفدار ممنوعیت واردات هستیم و نه موافق سیاست‌هایی که موجب فساد می‌شود، بلکه خواهان دستیابی به یک نقطه تعادل در تعرفه‌ها هستیم؛ جایی که هم از تولید حمایت شود و هم رقابت منطقی با واردات وجود داشته باشد.

او از مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس درخواست کرد با بازنگری در ساختار تعرفه‌ای کشور، شرایطی فراهم کنند که تولید ملی، به‌ویژه در صنایع پر اشتغال مانند نساجی، بتواند نقش مؤثری در اقتصاد کشور ایفا کند.

ویدئوی این گفت‌وگو را در کانال آپارات اتاق تهران تماشا کنید: https://aparat.com/v/aqj16c6