
اعضای هیات مدیره انجمن روابط عمومی ایران طی نشستی با فریدون وردینژاد، دبیرکل اتاق بازرگانی تهران، توسعه همکاریهای بیشتر بین قدیمیترین نهادهای مدنی ارتباطی و اقتصادی کشور را خواستار شدند.
اعضای هیات مدیره انجمن روابط عمومی ایران به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی، با دبیرکل اتاق تهران دیدار و در مورد پیشینه قدیمیترین نهاد مدنی کشور در حوزه ارتباطات و همچنین اقدامات این انجمن در سه دهه اخیر و دستاوردهای آن گفتوگو کردند. رئیس و سایر اعضای هیات مدیره این انجمن همچنین از تلاشهای این نهاد برای ارتقای جایگاه روابط عمومی در سازمانها، توجه مدیران و روسای سازمانها به روابط عمومی و شفافسازی وظایف و مسئولیتهای روابط عمومی و آگاه کردن فعالان این حوزه به بایدها و نبایدهای روابط عمومی گفتند.
در ابتدای این نشست، رئیس هیات مدیره انجمن روابط عمومی ایران توضیح داد که این انجمن پیش از انقلاب اسلامی و در سال 1346 با حمایت شرکت ملی نفت ایران با هدف شناساندن ارزش و اهمیت روابط عمومی به مدیران و مسئولان و بالا بردن سطح علمی و تجربی فعالان این حوزه تاسیس شده است.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، خسرو رفیعی گفت: با وقوع انقلاب و پس از آن جنگ تحمیلی، این انجمن یک دوران فترت را پشت سر گذاشت و در سال 1370 با کمک وزارت ارشاد وقت، احیا شد که تا به امروز فعالانه در توسعه دانش روابط عمومی حضور و تلاش داشته است.
او افزود: انجمن روابط عمومی ایران اولین نهاد مدنی پس از انقلاب است که کار خود را شروع کرده. ما از زمان احیای انجمن در ابتدای دهه 70 تا به امروز ما بیش از 286 نشست علمی و تخصصی برگزار کردهایم که باتوجه به تعامل و همکاری خوب روابط عمومی اتاق تهران، برخی از این جلسات نیز در سه سال گذشته در اتاق تهران برگزار شده است.
در ادامه جلسه، جواد قاسمی، عضو هیات مدیره و دبیرکل انجمن روابط عمومی ایران، با تاکید بر ضرورت توسعه ارتباطات بین انجمن و اتاق تهران به عنوان دو نهاد مدنی دیرپا در حوزههای اجتماعی-فرهنگی و اقتصاد، گفت: اتاق بازرگانی تهران در یک دهه اخیر فعالیتها و اقدامات نوآورانهای داشته است؛ ازجمله برگزاری مراسم فاخر اهدای لوح و نشان به پیشکسوتان و کارآفرینان برتر بخش خصوصی تحت عنوان «امینالضرب» که ما با الگو برداری از آن و بهرهگیری از مشاوره روابط عمومی اتاق تهران در برگزاری این رویداد، مراسم مشابهی با عنوان «معمارباشی» را در بانک مسکن برای تجلیل از پیشکسوتان اجرا کردیم.
در ادامه این نشست صمیمانه، آقایان حکیمیان، خسروی، خالدنژاد، رزاقمنش، فاطمی و ابر وش نیز در سخنانی کوتاه مطالبی پیرامون فعالیتهای این انجمن در حوزههای مختلف و ظرفیتهای همکاری آن با اتاق بازرگانی تهران بیان کردند.
مصطفی درویشی، رئیس حوزه ریاست و روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، نیز در این دیدار با تبریک روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی، با اعلام این که 141 سال از تاسیس اتاق بازرگانی تهران میگذرد، به سابقه همکاری بین اتاق تهران و انجمن روابط عمومی ایران طی سالهای اخیر اشاره کرد و ضمن تاکید بر ارائه آموزشهای تخصصی کاربردی به تشکلهای اقتصادی اتاق، برخی اقدامات انجام شده در قالب تفاهمنامه بین انجمن روابط عمومی ایران و موسسه آموزش و توسعه منابع انسانی اتاق تهران را بر شمرد.
او با یادآوری اینکه تفاهمنامه مذکور حدود سه سال قبل با ابتکار روابط عمومی و برای توسعه فعالیتهای آموزشی در حوزه تشکلی به امضا رسید، گفت: در این تفاهمنامه، ظرفیتهای همکاری خوبی دیده شده و اعضای انجمن که همگی از پیشکسوتان و متخصصان و مدرسان روابط عمومی هستند، میتوانند نقش موثرتری در ارائه آموزشهای کاربردی و ارتقای سطح دانش تخصصی همکاران روابط عمومی تشکلها و بنگاههای بخش خصوصی داشته باشند؛ ضمن اینکه امکان تعامل بیشتر در سایر حوزههای مختلف ارتباطی و اطلاعرسانی با تشکلها، بین این دو نهاد نیز همچنان وجود دارد.
درویشی با موثر و مفید خواندن انتقال تجربه از نسل گذشته به نسل امروز در حوزه روابط عمومی گفت: اتاق تهران رابطه هدفمندی با تشکلها دارد و انجمن روابط عمومی ایران نیز که یک تشکل و نهاد مدنی دیرپاست، میتواند به عنوان یک عضو اتاق تهران، ظرفیتها و توانمندیهای آن انجمن را در کمک به دیگر تشکلها بهویژه در حوزه آموزش ارتباطات با بهره گیری از ابزارهای نوین اطلاعرسانی به کار گیرد.
دبیرکل اتاق بازرگانی تهران نیز در این دیدار انجمن روابط عمومی ایران را متشکل از افرادی متخصص، توانا، دغدغهمند و علاقمند به توسعه کشور با نگاه ملی معرفی کرد و از نیاز کشور به وجود چنین تشکلهایی در حوزههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گفت.
فریدون وردینژاد افزود: فعالیتهای انجمن روابط عمومی ایران، پیشرو بودن و ارزشمند بودن آن را نشان میدهد و در حوزه ارتباطات و رسانه کارهای زیادی انجام داده است.
وردی نژاد در ادامه افزود: روابط عمومی نباید بنگاه تبلیغاتی سازمان باشد و باید نقش آوندی بین سازمان و مخاطبانش را ایفا کند. روابط عمومی باید خوب ببیند و خوب بشنود و بتواند گردش اطلاعات ایجاد کند. روابط عمومیها همزمان کار سختافزاری و کار نرمافزاری انجام میدهند، اما سهم عمدهای از کار روابط عمومی باید به بخش نرمافزاری اختصاص یابد، چون ارتباطات کار نرم است. ارتباطات با اجبار و الزام جلو نمیرود و از جنس استدلال و اقناع است.
دبیرکل اتاق تهران دو وظیفه اصلی مدیران ارتباطات را اعتمادزایی و اطمینانبخشی عنوان کرد و ضمن اشاره به ضرورت بازنگری در تفاهمنامه قبلی بین اتاق و انجمن برای تعیین چارچوبهای تازهای از همکاری بین این دو نهاد، با توجه به شرایط جدید، توسعه همکاریها بین اتاق بازرگانی تهران و انجمن روابط عمومی ایران را مورد تاکید قرار داد.