
محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران، در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی کوبا، سفیر این کشور در ایران و هیات همراهش با تاکید بر ظرفیتهای بالای دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی، به دستاوردهای مشترک دو کشور مانند تولید واکسن اشاره و پیشنهاد کرد برای آشنایی فعالان بخش خصوصی نشستها و رویدادهای مشترک بیشتری بین دو کشور برگزار شود.
در دیدار رئیس اتاق بازرگانی کوبا و هیات همراه وی با رئیس، اعضای هیات رئیسه و برخی معاونان اتاق تهران، دو طرف برای توسعه همکاریهای اقتصادی به خصوص در حوزه تجارت مواد غذایی، محصولات معدنی و دارو اعلام آمادگی کردند.
همچنین مقرر شد اتاقهای بازرگانی تهران و کوبا ظرفیتها و نیازهای تجاری خود را طی گزارش جامعی به طرف مقابل اعلام کنند و تا براساس آن جلسات B2B بین فعالان اقتصادی بخشهای تولیدی و صادراتی دو کشور برگزار و براساس آن برنامه مدونی جهت افزایش حجم تجارت و سرمایه گذاری تدوین شود.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در جریان برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو 2025، رئیس اتاق بازرگانی کوبا، سفیر کوبا در ایران و چند تن دیگر از مسئولان تجارت خارجی این کشور با حضور در اتاق بازرگانی تهران با محمود نجفیعرب، رئیس اتاق بازرگانی، عباس آرگون، عضو هیات رئیسه، فریدون وردینژاد، دبیرکل و حسامالدین حلاج، معاون امور بینالملل و توسعه تجارت اتاق تهران ملاقات و پیرامون توسعه روابط تجاری دو کشور گفتگو کردند.
رئیس اتاق تهران در ابتدای سخنان خود ابراز امیدواری کرد که با حضور رئیس اتاق کوبا و سفیر جدید کوبا در ایران روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور گسترش یابد. او سپس به همکاریهای گذشته دو کشور اشاره کرد و افزود: با توجه به پتانسیلهای موجود در هر دو کشور، باید به تلاشهای مستمری برای توسعه روابط تجاری توجه ویژهای داشته باشیم؛ اما متاسفانه روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور به خوبی روابط سیاسی پیش نرفته است.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، محمود نجفیعرب در خصوص زمینههای همکاری بین ایران و کوبا گفت: بخشهایی مانند خرید نیکل از کوبا و صادرات منسوجات و ورقههای آلومینیوم و پروفیل میتواند به عنوان نقاط قوت برای شروع یا گسترش همکاریهای بیشتر در نظر گرفته شوند و باید فرصتهای جدید را نیز در این زمینهها جستوجو کرد.
او در ادامه عنوان کرد که میتوان از تجربیات و دستاوردهای همکاری دو کشور در زمینه تولید مشترک دارو و واکسن، بهره برد تا تبادل اطلاعات و گسترش همکاری بین شیلات دو کشور را گسترش داد و با ایجاد همکاری در صنعت نیشکر و صنایع جانبی، به تقویت بخشهای کشاورزی و صنایع جانبی دو طرف کمک کرد.
او تصریح کرد: امکان همکاری در بخش بنادر و کشتیرانی و صنعت حمل و نقل نیز وجود دارد که میتواند به تسهیل مبادلات تجاری و کاهش هزینههای حمل و نقل منجر شود. همچنین همکاری در بخشهای ورزشی و پزشکی با توجه به توانمندیهای ایران در این حوزه، میتواند یک فرصت خوب برای هر دو کشور باشد.
ارائه فهرست کالاهای اولویتدار موردنیاز دو طرف، تبادل هیاتهای تخصصی توسط دو اتاق همزمان با نمایشگاههای تخصصی دو کشورو انجام همتایابی تجاری از طریق جلسات B2B، جزو پیشنهادات رئیس اتاق تهران بود که مورد تایید و استقبال رئیس اتاق کوبا قرار گرفت.
دمیدن روح تازه در کالبد اقتصاد کوبا
لوئیس کاریکارته کورونا، رئیس اتاق بازرگانی کوبا، نیز سخنان خود را با اشاره به فشار تحریمهای بینالمللی بر شرایط اقتصادی کوبا آغاز کرد و گفت: طی دو سال اخیر تلاش شده که اصلاحاتی جهت افزایش حجم تجارت و جذب سرمایهگذاری خارجی انجام شود. در همین راستا نیز تسهیلاتی از جمله کم کردن عوارض گمرکی، ایجاد منطقه آزاد تجاری و کاهش قابل توجه مالیات برای حضور شرکتهای خارجی در کوبا در نظر گرفته شده است. این اصلاحات تا حدودی توانسته روح تازهای در اقتصاد کوبا ایجاد کند.
او با اشاره به صحبتهای رئیس اتاق تهران در خصوص همکاری موفق دو کشور در حوزه دارو و واکسن، عنوان کرد: همچنان این ظرفیت در حوزه دارو و سلامت وجود دارد. از آنجایی که ما به انرژی نیاز داریم پیشنهاد میکنیم که طی همکاریهای مشترک در حوزه انرژی، فرآوردههای نفتی در کوبا تولید کنیم که هم در کشور ما متقاضی دارد و هم میتوان به کشورهای منطقهای که کوبا در آن قرار دارد صادر کرد و فرصت مناسبی برای توسعه صادرات ایران محسوب میشود.
لوئیس کاریکارته کورونا یکی دیگر از حوزههایی که بازار مصرف کوبا به آن نیاز دارد را مواد غذایی مانند لبنیات، برنج، دانههای روغنی، مرغ و ... عنوان کرد و افزود: ظرفیت تولید محصولات غذایی وجود دارد و با وجود اصلاحات اخیر و تسهیلاتی که در نظر گرفته شده، شرکتهای ایرانی میتوانند از طریق سرمایه گذاری به این بازار مصرف نیز دسترسی پیدا کنند. همچنین در بخش کود شیمیایی و نهادههای دامی ظرفیت سرمایهگذاری برای تولیدکنندگان ایرانی وجود دارد.
رئیس اتاق بازرگانی کوبا در پایان پیشنهاد داد که ارتباط بخشهای مختلف دو اتاق با یکدیگر ارتباط برقرار شود تا بتوانند نیازها و فرصتهای تجاری هر دو کشور را شناسایی کنند تا در نهایت به افزایش همکاریهای تجاری بین ایران و کوبا منجر شود.
مسئول تجارت با کشورهای خاورمیانه اتاق بازرگانی کوبا نیز با بیان شرایط تحریم دو کشور، افزایش همکاریهای تجاری با ایران را جزو برنامههای اقتصادی کوبا عنوان کرد و گفت: جهت تسهیل روابط بانکی و مالی، با توافق بانکهای مرکزی دو کشور، در دو بانک ایرانی و یک بانک کوبایی حساب تجاری فعال شده است. همچنین ایران یک روش جدیدی را جایگزین سوئیفت کرده که میتواند در مقابل تحریمهای آمریکا کمککننده باشد. در بخش دولتی نیز یک توافقنامه در حال نهایی شدن است که براساس آن 592 کالا از ایران و 287 کالا از کوبا زیر چتر سیاست ترجیحی قرار گرفته است. این سیاست میتواند تجارت را برای شرکتها دو طرف راحتتر کند. طی قرارداد دیگری نیز، سرمایهگذاری برای شرکتهای ایرانی و کوبایی تسهیل میشود و به اجرای سیاستهای ترجیحی نیز کمک میکند.
در پایان فریدون ورینژاد، دبیرکل اتاق تهران موضوعات مطرح شده در این نشست را جمعبندی کرد و مقرر شد که موضوعات مطرح شده از طریق بخشهای بینالملل هر دو اتاق تهران و کوبا پیگیری شود. ابتدا دو طرف نیازها و ظرفیتهای تجاری خود را اعلام کنند و سپس نشستها و مذاکرات اولیه از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شود. از آنجایی که نمایشگاه صادرات و واردات کوبا در پاییز برگزار میشود، مقرر شد مذاکرات و تصمیمگیری نهایی جهت حضور شرکتهای ایرانی در این نمایشگاه اتخاذ شود. همچنین زمینه امضای تفاهمنامه در زمان برگزاری این نمایشگاه فراهم شود.



