
محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران، با حضور و سخنرانی در دومین کنفرانس گازهای فشرده، بر دست کشیدن نظام حکمرانی از سیاستهای غلط مانند قیمتگذاری دستوری تاکید و عنوان کرد دولت و بخش خصولتی باید از حوزه تصدیگری و فعالیت اقتصادی کنار روند، چون توسعه فقط به دست بخش خصوصی انجامپذیر است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در دومین کنفرانس گازهای فشرده ایران که در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، با اعلام اینکه اقتصاد ایران در چنبره انواع مشکلات گرفتار شده و کشور از توسعه بازمانده است، مهمترین اقدامات برای بهبود وضعیت اقتصاد ایران را تشریح و نظام حکمرانی اقتصادی کشور را به اتخاذ تصمیمهای درست در مقطع کنونی دعوت کرد.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، محمود نجفیعرب در این رابطه به پایان دادن به قیمتگذاری دستور تاکید کرد و گفت: سرکوب قیمتها از سوی نهادهای دولتی به بهانه حمایت از مصرفکننده باعث شده است در بسیاری از صنایع سرمایهگذاران علاقه چندانی به سرمایهگذاری جدید نداشته باشند.
به گفته وی، سیاست قیمتگذاری دستوری در کشورهای جهان تجربهای شکست خورده است در حالی که در ایران این سیاست همچنان از سوی دولتها دنبال میشود.
وی یکی دیگر از اقداماتی که باید برای اصلاح نظام اقتصادی ایران در پیش گرفته شود را تشویق به سرمایهگذاری عنوان کرد و با بیان اینکه از سال 1400 به بعد، نرخ استهلاک و تشکیل سرمایه برابر شده است، افزود: نرخ تشکیل سرمایه یکی از چالشهای اصلی کشور است.
به گفته نجفیعرب، طی 12 سال گذشته، میزان سرمایهگذاری خارجی در ایران حدود 5 میلیارد دلار بوده که رقم بسیار ناچیزی است، در حالی که کشورهای همسایه میلیاردها دلار سرمایه خارجی به اقتصادشان تزریق کردهاند.
رئیس اتاق تهران سپس به مسئله حذف موانع و بوروکراسیهای زائد و بهبود محیط کسبوکار اشاره کرد و با یادآوری اینکه 14 سال پیش قانون بهبود مستمر محیط کسبوکار از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد، افزود: بررسیهای اتاق بازرگانی نشان میدهد که طی چند سال گذشته از اجرای این قانون، تنها حدود 22 درصد از مواد و بندهای این سند قانونی اجرا شده است.
نجفیعرب در ادامه، حذف دستگاههای نظارتی پرشمار را ضروری دانست و گفت: در حال حاضر واحدهای تولیدی با سایه سنگین 18 دستگاه و نهاد نظارتی روبهرو هستند که عملکرد آنها نشان میدهد نهتنها راهگشا نبودهاند بلکه مخل بهبود تولید در کشور بوده و بسیاری از این نهادهای نظارتی سد راه توسعه کشور هستند.
رئیس اتاق تهران در ادامه، پایان دادن به اقتصاد دولتی و حکمرانی نامناسب را راهکار جدی برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور بیان کرد و افزود: در حال حاضر، سهم بخشخصوصی در اقتصاد ایران حدود 12 درصد است، در حالی که باید دولت از بنگاهداری و فعالیتهای اقتصادی خارج شده و تنها نقش رگولاتور را ایفا کند.
نجفیعرب همچنین، رقابت شرکتهای دولتی و شبهدولتی با بخشخصوصی را عامل دیگری در عدم توسعهیافتگی در اقتصاد کشور دانست و گفت: وجود شرکتهای خصولتی پرشمار که برخی از آنها به نهادها حاکمیتی و نظامی وابسته هستند، رقابت در اقتصاد ایران را به چالش کشانده و توان ادامه فعالیتها را از بخش خصوصی سلب کردهاست.
وی سپس به مسئله مناسبات بینالمللی ایران اشاره کرد و با بیان اینکه طی سالهای گذشته تاکنون، عدم تعیین تکلیف مسئله FATF در داخل، مشکلاتی را برای بنگاههای اقتصادی ایجاد کرده، افزود: به تحریمها باید از طریق مذاکراتی که آغاز شده، پایان داده شود و اقتصاد ایران را به بازارهای جهانی متصل کرد.
رئیس اتاق تهران یکی دیگر از اقداماتی که باید مورد توجه قرار گیرد را مسئله مبارزه با فساد و توسعه شفافیت در کشور بیان کرد و گفت: طبق آمار سازمان بینالمللی شفافیت، ایران در زمینه ادراک فساد در میان 180 کشور جهان در جایگاه 148 قرار گرفته و در این رتبهبندی امتیاز کشور از نظر مبارزه با فساد ۲۵ از ۱۰۰ اعلام شده در حالی که میانگین امتیاز کشورها روی عدد ۴۳ است.
محمود نجفیعرب در پایان سخنانش، با اعلام اینکه بخشخصوصی و اتاق بازرگانی آماده کمک به دولت و حاکمیت برای اصلاح اقتصاد کشور است، افزود: انتظار ما از دولت و دستگاههای حاکمیتی این است که به نظرات و راهکارهای کارشناسی بخش خصوصی گوش دهند تا همگی به سلامت از شرایط موجود که به نفع مردم و کشور نیست، عبور کنیم.
در ادامه، رئیس اتاق تهران از نمایشگاه توانمندیهای شرکتهای بخش خصوصی در صنعت گازهای فشرده که در حاشیه این کنفرانس برپا بود، دیدن کرد و با صاحبان تولید و دانش در این حوزه به گفتوگو نشست.