
علیرضا سلیمی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با روابط عمومی اتاق تهران «بوروکراسی پیچیده و ناکارآمد»، «نظارتهای اجرایی بازدارنده»، «عدم همکاری موثر بانکها» و «وضعیت نابسامان بازار سرمایه» را به عنوان بخشی از موانع سرمایهگذاری در تولید برشمرد و بر ضرورت اصلاح و بازنگری در این موارد تاکید کرد.
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامگذاری سال 1404 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان «سال سرمایهگذاری برای تولید»، اظهار داشت: طی ۳۵ سال گذشته رهبر معظم انقلاب در ۱۸ سال، شعار سال را با محوریت اقتصاد مطرح کردهاند که از این میان ۸ سال به موضوع تولید اختصاص داشته است؛ این مسئله نشاندهنده اهمیت و ضرورت تمرکز ملی بر تولید است.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران،علیرضا سلیمی با تأکید بر اینکه تحقق شعار امسال مستلزم بسیج همه ظرفیتهای کشور و توجه به یک سلسله الزامات است، افزود: یکی از مهمترین موانع پیش روی تولید، بوروکراسی پیچیده و ناکارآمد اداری است. البته در مجلس، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسبوکار تصویب شده، اما مساله این است که این قانون هنوز در عرصه عمل به منصه ظهور نرسیده است.
این نماینده مجلس در ادامه با انتقاد از نحوه نظارت اجرایی برخی نهادها، اظهار داشت: نظارتهای غیرکارشناسی و بازدارنده، عملاً به مانعی در مسیر تصمیمگیری و مدیریت تبدیل شده در حالی که لازم است این نظارت ها سامان پیدا کنند. نظارت باید به مقابله با فساد کمک کند، نه اینکه خود تبدیل به گردنهای پر پیچوخم برای تولید شود.
وی همچنین با اشاره به عدم همکاری مؤثر بانکها با بخش تولید گفت: بانکها نه در حوزه سرمایه در گردش و نه در پرداخت تسهیلات لازم برای سرمایهگذاری به تعهدات خود عمل نکردهاند و این مسئله تحقق شعار سال را با مانع جدی روبهرو کرده است.
سلیمی با اشاره به وضعیت نابسامان بازار سرمایه اظهار داشت: متأسفانه تصمیمگیرندگان به گونهای عمل کردهاند که به جای اعتمادزایی، اعتمادزدایی رخ داده و بورس از مسیر اصلی خود خارج شده است. امروز ضرورت دارد که بورس به کارکرد واقعی خود بازگردد.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تعرفههای وارداتی بهویژه در حوزه ماشینآلات و تجهیزات مورد نیاز خطوط تولید را نیز نیازمند بازنگری دانست و افزود: نوسازی تجهیزات تولید یکی از الزامات جدی سرمایهگذاری در کشور است.
علیرضا سلیمی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از نحوه مصرف منابع صندوق توسعه ملی بیان کرد: منابع این صندوق باید در مسیر سرمایهگذاری هزینه شود، نه در بخشهای اجرایی و مصرفی.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین به معضلات اجرایی نشدن قانون حمایت از تولید در زمینه خدمات آب و برق اشاره و بر ضرورت پرداخت خسارت به واحدهای تولیدی تأکید کرد. او با اشاره به عقبماندگی کشور در حوزه جذب سرمایهگذاری خارجی از ضرورت اعتمادسازی در این زمینه سخن گفت.
سلیمی با تأکید بر ضرورت تجدیدنظر در نحوه پرداخت یارانهها گفت: یارانهها باید به بخش تولید اختصاص یابد، اما طی سالهای گذشته این یارانه پیوسته به بخش مصرف اختصاص یافته و ادامه این روند به تهی شدن منابع و فقیر شدن کشور منجر میشود.
👈 تماشای ویدیو در آپارات: https://www.aparat.com/v/rkm26kh