در دهمین نشست‌ تخصصی اتاق تهران در نمایشگاه تجارت با اوراسیا مطرح شد

راهکارهای توسعه تعاملات میان ایران و قرقیزستان

تاریخ 1403/12/11 ساعت 14:22

در نشست تخصصی فرصت‌ها و محدودیت‌های توسعه تجارت ایران و قرقیزستان که در سومین نمایشگاه تجارت با اوراسیا و در پاویون اتاق بازرگانی تهران برپا شده بود، باز هم بر توسعه راه‌های حمل‌ونقل و لجستیک تاکید و عنوان شد که قرقیزستان پروژه‌های زیادی برای توسعه دارد که ایران می‌تواند در ساخت آنها مشارکت فعالانه داشته باشد.

در چهارمین روز از برگزاری سومین نمایشگاه بین‌المللی تجارت با اوراسیا برپایی نشست‌‌های تخصصی به همت اتاق بازگانی تهران در غرفه این اتاق ادامه یافت تا متخصصان و کارشناسان  برگزار شد.

دهمین نشست تخصصی روز دوم با موضوع فرصت‌ها و محدودیت‌های توسعه تجارت ایران و قزقیزستان با مدیریت کاظم شیردل، رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و قرقیزستان، برگزار شد.

اوراسیا فرصت تجاری ممتاز

در ابتدای این نشست سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تاثیر توافق‌نامه تجارت آزاد اوراسیا بر مبادلات تجاری ایران گفت: هدف اصلی از امضای توافق‌نامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری و تقویت تجارت بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا از طریق کاهش عوارض واردات و ایجاد فضای تجاری شفاف بوده است.

وی با اشاره به سه شاخص اصلی در روابط ایران با اتحادیه اوراسیا گفت: این توافق امتیازات گمرکی ویژه‌ای را از اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو اتحادیه در اختیار ایران قرار می‌دهد. دومین ویژگی موضوع حمل‌ونقل است که پل ارتباطی بازار با بیش از ۱۸۰ میلیون نفر و بازاری بالقوه برای تقویت صادرات اشاره کردرا فراهم کرده است.

نماینده مجلس تصریح کرد: برای دستیابی به حداکثر کارایی در حمل‌ونقل کالا، ایران باید بر رفع تنگناها در زیرساخت‌های حمل‌ونقل تمرکز کند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به کریدور شمال-جنوب یادآور شد: ایران شریک اصلی در مرزهای جنوبی اوراسیا و یکی از کشورهای کلیدی در کریدور شمال-جنوب و یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است.

وی به اهمیت تکمیل کریدور چابهار-سرخس برای اتصال به آسیای میانه اشاره کرد و گفت: حدود 6 درصد ترانزیت ریلی از سرخس انجام می‌شود که بالغ بر 4 میلیون و 300 تن کالا در این مرز مبادله می‌شود.

این نماینده سومین بخش این تبادلات را موضوعات پولی و ارزی دانست و از توجه به این موضوع از سوی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی سخن گفت. قاضی‌زاده هاشمی با تاکید بر اینکه فرصت‌های تجاری را باید بشناسیم گفت: باید از ظرفیت بازار تجاری ایران و قرقیزستان استفاده کرد.

وی ادامه داد: تا زمانی که موضوع نرخ در تبادلات تجاری حل نشود حجم تبادلات به سمت واردات خواهد رفت از این رو در سیاست ارزی مطالبه ما از بانک مرکزی رسیدگی به مسایل تجار است تا سرمایه از کشور ما خارج نشود.

این نماینده تاکید کرد: حجم تجاری باید با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی و رفع موانع مشکلات تجار ارتقا یابد.

حضور گسترده در پروژه‌های اجرایی قرقیزستان

 در بخش دیگر این پنل، کاظم شیردل، رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و قرقیزستان بر موضوع نقل و انتقالات مالی، اتصال سیستم بانکی به شبکه‌های جهانی، رفع تعهد ارزی و تک‌نرخی کردن دلار، کاهش  هزینه صادرات تاکید کرد.

وی گفت: یکی از اقدامات مهم بخش خصوصی برای موفقیت در تجارت آزاد با کشورهای اوراسیا، ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی متشکل از چند شرکت کوچک و متوسط است.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، کاظم شیردل اظهار کرد: ایران به‌عنوان پل ارتباطی شرق و غرب و شمال و جنوب با دو گذرگاه آبی از طریق خلیج‌فارس درجنوب و دریای خزر در شمال از جایگاه منحصربه‌فردی در جهان برخوردار است

رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و قرقیزستان ادامه داد: با بهره‌گیری از توان متخصصان بومی آمادگی خود را برای حضور گسترده در پروژه‌های اجرایی قرقیزستان در زمینه‌های ایجاد زیرساخت‌های صنعتی، ارائه خدمات فنی و مهندسی، توسعه همکاری‌های کشاورزی، احداث نیروگاه، جاده و مسکن، فناوری اطلاعات، تجهیزات پزشکی و دارو، سیمان و صادرات هر نوع کالای مجاز اعلام می‌کنیم.

امیدوار به افزایش همکاری تجاری

در ادامه رزا مامبتوا نماینده اتاق بازرگانی قرقیزستان گفت: روابط تجاری میان ایران و قرقیزستان سابقه طولانی دارد. علاقه‌مندی برای توسعه روابط بین این دو منطقه به سبب ظرفیت‌های بالای دو کشور شده و عضویت آنها در اتحادیه اوراسیا به این همکاری اضافه کرده‌است.

نماینده اتاق بازرگانی قرقیزستان با اشاره به صادرات این کشور به ایران گفت: محصولات کشاورزی، لوبیا، پنبه، گردو و مواد شیمیایی غیرآلی از جمله محصولات صادراتی ما به ایران است و ما نیز از ایران محصولات غذایی، سبزیجات، شوینده، پلاستیک، پوشاک، کاشی وارد می‌کنیم.

مامبتوا بر ایجاد شرکت‌های مشترک تاکید کرد و گفت: برای اجرای پروژه‌های بزرگ لازم است شرکت‌های مشترکی میان دو کشور ایجاد کند.

وی یادآور شد: ایران در نوسازی زیرساخت‌های قرقیزستان می‌تواند نقش موثری را ایفا کند و شرکت‌هایی می‌توانند در طرح‌های زیرساختی و پروزه‌های مسکونی سهیم باشند.

تلاش برای رفع شکاف جغرافیایی

سیدمحمد دانش علاقه‌بند، عضو کمیته مشترک بازرگانی ایران و قرقیزستان، نیز در این نشست گفت: قرقیزستان با 200 هزار کیلومتر مربع مساحت، حدود ۷ میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت آن شهر بیشکک است.

وی افزود: عرصه‌های متعددی برای همکاری‌های اقتصادی میان ایران و قرقیزستان در حوزه‌های حمل‌ونقل و لجستیک، بهداشت، گردشگری سلامت، شرکت‌های دانش‌بنیان، کشاورزی و تولید مواد غذایی و مصالح ساختمانی و مواد پتروشیمی و وجود دارد.

عضو کمیته مشترک بازرگانی ایران و قرقیزستان تصریح کرد: منطقه اوراسیا از اهمیت بسیار زیادی برای کشورمان برخوردار است. این منطقه در سال‌های اخیر تحولات زیادی را از نظر اقتصادی پشت‌سر گذاشته که مهم‌ترین آنها منطقه‌گرایی اقتصادی است.

دانش علاقه‌بند یادآور شد: به دلیل عدم عضویت ترکمنستان و جمهوری آذربایجان در اتحادیه اوراسیا، ایران ارتباط زمینی مستقیم با اتحادیه ندارد و ارمنستان، اگرچه همسایه ایران و عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است، با روسیه مرز مشترک ندارد.

وی افزود: در چنین شرایطی، احداث شبکه راه‌آهن برای رفع این شکاف جغرافیایی بسیار مهم است، به ویژه اینکه حجم کالاهای حمل شده از طریق ریلی به مراتب بیشتر از مسیر زمینی و کامیونی است.

وی در ادامه توضیح داد: قرقیزستان با خرید ۴۹ هزار و ۴۰۰ تن کالای ایرانی به ارزش نزدیک به 100 میلیون دلار، رشد ۵.۲ درصدی در وزن و ۴۵.۷ درصدی در ارزش را تجربه کرده ست که باید این میزان به بالای 100 میلیون دلار افزایش یابد.