رئیس کمیسیون تسهیل و توسعه تجارت اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد

می‌توانیم تامین‌کننده اصلی محصولات غذایی امارات باشیم

تاریخ 1403/12/01 ساعت 15:16

کاوه زرگران، رئیس کمیسیون تسهیل و توسعه تجارت اتاق بازرگانی تهران، که در  رویدادی که توسط شورای بازرگانی ایرانیان دبی همزمان با نمایشگاه گلفود برپا شده بود، با اشاره به ظرفیت‌های بالای توسعه روابط تجاری دو کشور، با اشاره به توان بالای تولید محصولات کشاورزی و صنایع غذایی در ایران، عنوان کرد که ایران می‌تواند یکی تامین‌کنندگان اصلی غذا در امارات باشد.

هم‌زمان با برپایی نمایشگاه گلفود در دبی (Gulfood 2025) شورای بازرگانی ایرانیان دبی نیز رویدادی به منظور بررسی شرایط توسعه روابط تجاری بین ایران و امارات برگزار کرد که رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران نیز به نمایندگی از فعالان بخش خصوصی در آن شرکت کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، کاوه زرگران در این رویداد با اشاره به جایگاه ویژه امارات در بین شرکای تجاری ایران از آمادگی کامل بخش خصوصی برای توسعه تجارت و تامین نیازهای امارات در حوزه صنعت غذا گفت و در مقابل به ظرفیت تجاری بالا و زیرساخت‌های مناسب امارات برای تامین غلات و نهاده‌های کشاورزي در ایران پرداخت.

او با تاکید بر اینکه ایران و امارات به خاطر شرایط ژئوپلتیکشان همواره شرکای تجاری خوب و نزدیکی برای هم بوده‌اند، افزود: برابر آمار موجود امارات در دهه‌های اخیر بین سه کشور اول مقاصد صادراتی و مبادی وارداتی ایران بوده است. برای نمونه در سال 2024 میلادی حدود 21 میلیون دلار کالا از امارات به ایران وارد شده که 5.5 میلیون دلار آن مربوط به محصولات کشاورزی و صنایع بوده که عمدتاً کالاهای اساسی بوده و از کشورهای ثالث تامین و از طریق امارات به ایران وارد شده است.

زرگران ادامه داد: سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی ایران در حدود 7درصد است در حالی که این رقم در امارات کمتر از یک درصد است. نتیجه اینکه ظرفیت‌های زیادی در حوزه کشاورزی برای توسعه تجارت بین دو کشور وجود دارد. قیمت تمام شده محصولات غذایی در ایران مناسب و رقابتی است و با توجه به فاصله نزدیک دو کشور و هزینه حمل پایین، ایران می‌تواند در زمینه میوه و سبزی تازه، خشکبار و لبنیات تامین‌کننده مطمئن و در دسترسی برای امارات باشد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: در حوزه‌های مختلف دیگر هم مانند محصولات فرآوری شده، شیرینی و شکلات و نوشیدنی‌ها هم با توجه به قرابت‌های فرهنگی و اجتماعی دو کشور می‌توان بسیار بیش از ظرفیت کنونی همکاری داشت. از طرفی ایران دومین صادرکننده محصولات لبنی در منطقه بعد از ترکیه است و می‌تواند بخش عمده نیازهای بازار امارات را تامین کند.

کاوه زرگران هم‌چنین به توان لجستیک و زیرساخت‌های امارات و حضور و فعالیت شرکت‌های ایرانی، خارجی و چندملیتی در این کشور اشاره کرد و گفت: کشور ما سالانه حدود 15 میلیون تن غلات از سراسر دنیا وارد می‌کند که شرکت‌های اماراتی می‌توانند در تامین این محصولات به ما کمک کنند. از طرفی امکان سرمایه‌گذاری در بازار ایران برای اماراتی فرام است و می‌توانند به‌طور خاص برای تامین نیازهای داخلی کشورشان در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

 در ادامه این رویداد، امیرحسین مصدقی، رئیس شورای بازرگانی ایرانیان دبی به معرفی ظرفیت‌های بازار امارات، برنامه‌ها و اقدامات شورا، خدمات اجرایی و مشاوره‌ای جهت توسعه فعالیت‌های تولیدی، تجاری و بازرگانی و ظرفیت‌هایی که شورا در تعامل با اتاق دبی و سایر نهادهای قانونی امارات جهت شرکت‌های ایرانی می‌تواند ایجاد کند، پرداخت و از جمله به ظرفیت شورا در تعامل با ۴۴ شورای بازرگانی  از کشورهای مختلف در امارات و برگزاری نشست‌های دوره‌ای شبکه‌سازی اشاره کرد.

هم‌چنین عمر عبدالعزیز الخان، رئیس مرکز مطالعات تجاری و تحقیقات اتاق بازرگانی دبی ضمن اشاره به حجم روابط تجاری ایران و امارات طی سنوات گذشته و جایگاه دو کشور ایران و هند در تامین نیاز امارات در حوزه تامین صنایع غذایی اعلام کرد که تنها ۳۴ درصد از نیاز امارات از منابع داخلی تامین می‌شود و مابقی از سایر کشورها وارد می‌شود.

او توضیح داد: در حال حاضر ۷.۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری  جهت تولید محصولات صنایع غذایی در امارات انجام شده و پتانسیل برای افزایش حجم همکاری‌های  در خصوص تولید محصولات غذایی مهیاست و دولت امارات از این مهم حمایت می‌کند. با توجه به حجم گردشگر ورودی به‌صورت سالانه و نیاز به تامین منابع غذایی باکیفیت و تنوع محصولات ایرانی، ظرفیت خوبی برای توسعه همکاری‌های دوجانبه وجود دارد.

همچنین در این نشست، رئیس شورای بازرگانی صربستان، نایب‌رئیس شورای بازرگانی مالزی و قائم‌مقام شورای بازرگانی ایرانیان دبی به توضیح فرصت‌های تجاری کشورهای خود در حوزه مواد غذایی و مسائل لجستیکی مربوطه پرداختند.