پیگیری‌های اتاق بازرگانی تهران از بانک مرکزی نتیجه داد

افزایش مهلت فیش‌های ارزی مرکز مبادله از 20 روز به یک ماه

تاریخ 1403/11/17 ساعت 20:57

هومن حاجی‌پور، قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران، اعلام کرد که با پیگیری‌های مجدانه اتاق بازرگانی تهران و وزارت صمت، مهلت فیش‌های مرکز مبادله از 20 روز به 30 روز افزایش یافت. هم‌چنین این امکان برای فیش‌های معتبر صادرشده یا در صف تخصیص نیز به صورت سیستمی فعال می‌شود.

بعد از نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌های مدام اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بانک مرکزی جمهوری اسلامی، مهلت اعتبار فیش‌های تخصیص ارز اصلاح شد و مجدد از 20 روز به 30 روز برگشت.

قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران، با اعلام این خبر، این اصلاح سیاستی را نتیجه همکاری اتاق بازرگانی تهران و وزارت صنعت، معدن و تجارت در پیگیری این مطالبه از بانک مرکزی اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، هومن حاجی‌پور گفت: در میانه‌های پاییز بانک مرکزی طی تصمیمی مهلت اعتبار فیش‌های تخصیص ارز را از یک ماه به 20 روز کاهش داد که این مساله مورد اعتراض بخش خصوصی قرار گرفت.

او ادامه داد: در واکنش به این تصمیم رئیس اتاق بازرگانی تهران طی نامه‌ای به رئیس‌کل بانک مرکزی این اقدام را چالش‌برانگیز توصیف کرده که مشکلات بنگاه‌های اقتصادی را با بحران نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه هستند، دوچندان می‌کند.

حاجی‌پور هم‌چنین توضیح داد که کاهش مهلت فیش تخیصص ارز به تعهدات واردکنندگان خدشه وارد کرده و موجب آسیب جدی به زنجیره تامین کالا شده بود که می‌توانست در صورت ادامه‌دار شدن پیامدهای نامطلوبی برای اقتصاد کشور داشته باشد.

قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران با اشاره به اصلاح مجدد این تصمیم و افزایش مهلت فیش‌های تخصیص ارز مرکز مبادله به 30 روز، گفت: طی این مدت اتاق تهران و وزارت صمت پیگیری‌های زیادی از بانک مرکزی برای اصلاح این تصمیم و بازگشت آن به شکل قبل داشتند که خوشبختانه این پیگیری‌ها به نتیجه رسید.

هومن حاجی‌پور گفت:‌ در حال حاضر مهلت اعتبار فیش‌های تخصیص ارز مرکز مبادله به 30 روز افزایش یافته است. هم‌چنین در مورد فیش‌های معتبر یا در صف تخصیص ارز هم به صورت سیستمی این مهلت افزایش می‌یابد و نیازی به اقدام از سوی فعالان اقتصادی نخواهد بود.