روح الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد:

حکمرانی صنعت برق نیازمند خانه تکانی اساسی است

تاریخ 1403/10/16 ساعت 12:13

روح الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست مشترک کمیسیون صنعت و معدن و کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، تاکید کرد که حل مساله ناترازی برق با عبور از دولتی‌گرایی صنعت برق ممکن است.

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه ناترازی‌ انرژی در کشور، ریشه در ناکارآمدی‌ها و مشکلات ساختاری دارد، از ضرورت اصلاح حکمرانی صنعت برق سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، روح الله ایزدخواه به انحصار دولت در صنعت برق اشاره کرد و گفت: دولت در این صنعت سیاست‌گذاری، اجرا و  نظارت را برعهده دارد و اولین گام برای بهبود این شرایط آن است که از طریق اصلاح حکمرانی صنعت برق، حوزه سیاست‌گذاری و اجرا از یک دیگر تفکیک شده و دست بخش خصوصی در تامین برق باز شود؛ به این ترتیب که اجازه داشته باشد، برق تولید کند و اجازه صادرات نیز داشته باشد. در عین حال مجوز سرمایه‌گذاری در نفت و گاز نیز به فعالان اقتصادی داده و امکان تبادل انرژی در صنایع مختلف نیز فراهم شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن همچنین بر ضرورت عبور از دولتی‌گرایی صنعت برق تاکید کرد و گفت: در حوزه نیروگاهی نیز لازم است با اولویت انرژی‌های تجدیدپذیر یک نهضت تولید برق با تولی‌گری بخش خصوصی ایجاد شود. جذب سرمایه خارجی، انسجام بخشی در زنجیره تولید برق تجدیدپذیر و جلب مشارکت دانش‌بنیان‌ها می‌تواند به کارآمدی این نهضت کمک کند.

 ایزدخواه از ضرورت به رسمیت شناخته شدن حقوق مکتسبه صنایع در تولید برق سخن گفت و افزود: مجلس نیز در این مسیر نظارت و مبارزه با ترک فعل ها را دنبال خواهد کرد تا درس ایه این اقدامات ریل‌گذاری مناسبی برای مردمی سازی صنعت برق صورت گیرد.

 

 
👈 تماشای ویدیو در آپارات: https://www.aparat.com/v/jdv86u1