
با حضور معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فاوا در اتاق تهران و برگزاری نشست مشترک با رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهرهوری اتاق تهران مقرر شد برای پیگیری مطالبات و مشکلات فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، کارگروهی مشترک بین وزارت فاوا و اتاق تهران تشکیل شود تا چالشهای این حوزه مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد و پیشنهادات و راهکارهای بخش خصوصی نیز به متولی مستقیم این حوزه ارائه شود.
در نشست مشترک معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فناوری اطلاعات و اتباطات و رئیس و نایبرئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهرهوری، رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال و مدیر امور مجلس اتاق تهران، علاوه بر بررسی زمینههای همکاری، مسایل و مشکلات فعالان اقتصادی در ارتباط با این وزارتخانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد با ایجاد کارگروه مشترکی میان وزارت فاوا و کمیسیون تحول، نوآوری و بهرهوری اتاق تهران، مسائل و چالشهای بخش خصوصی در حوزه اقتصاد دیجیتال بهطور جدی بررسی و پیگیری شود.
در این جلسه، غلامرضا ملکی، مدیر امور مجلس اتاق تهران، طی سخنانی با اشاره به ظرفیتهای موجود در اتاق تهران گفت: بیش از 50 درصد فعالان اقتصادی کشور در استان تهران متمرکز هستند و اتاق تهران به عنوان بزرگترین اتاق استانی و پارلمان بخش خصوصی پایتخت شناخته میشود.
او همچنین با اشاره به ظرفیتهای کارشناسی کمیسیونهای تخصصی اتاق تهران برای بررسی و تحلیل مسایل و چالشهای فضای کسبوکار کشور و ارائه راهکارهای پیشنهادی برای حل این مسایل توضیح داد: حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از اهمیت بالایی نزد اتاق تهران برخوردار است و در دوره دهم هیات نمایندگان نیز دو عضو هیات رئیسه از فعالان اکوسیستم نوآوری و فناوری برگزیده شدهاند.
ملکی همچنین به سابقه شکلگیری و فعالیت کمیسیون تحول، نوآوری و بهرهوری و همچنین مرکز نواوری و تحول دیجیتال در اتاق بازرگانی تهران پرداخت و از ظرفیت و توانمندی بالای موجود در این حوزه در اتاق تهران گفت که به نوعی بستری مناسب برای پیگیری مطالبات و خواستهها و پیشنهادات فعالان حوزه فناوری و نوآوری فراهم کرده است.
در ادامه، مازیار نوربخش، رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهرهوری اتاق تهران، نیز با تشریح ماموریتهای این کمیسیون مبنی بر مدیریت، هدایت و تسهیل فرآیندهای تحول، نوآوری و بهرهوری در بنگاههای اقتصادی به منظور افزایش رقابتپذیری، رشد و توسعه پایدار اقتصادی به مشکلات و موانع تعامل با وزارت فاوا پرداخت.
او به این نکته اشاره کرد که موانع تعامل فعالان اقتصادی با این وزارتخانه به طور عمده به بوروکراسی پیچیده، نبود شفافیت در فرآیندهای اجرایی و کمبود زیرساختهای مناسب بازمیگردد که رفع این مسایل نیازمند اصلاحات ساختاری و بهبود ارتباطات میان دولت و بخش خصوصی است.
همچنین سحر بنکدارپور، رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران هم طی سخنانی به معرفی ظرفیتهای این مرکز نوآوری پرداخت و از فعالیتهای آن در حوزه آموزش و برقراری تعامل میان شرکتهای فناور و کسبوکارهای نوآور و جدید با بنگاههای سنتی سخن گفت.
محمد حاتمیزاده، معاون حقوقی، امور دولت، مجلس و استانهای وزارت فاوا، نیز در این نشست از تجربه مثبت خود در زمینه تعامل و همکاری با بخش خصوصی، به ویژه اتاق بازرگانی، در دوران مسئولیت خود در مجلس شورای اسلامی سخن گفت و بر ضرورت تداوم این رویکرد تاکید کرد.
حاتمیزاده در ادامه نسبت به همکاری نزدیک با اتاق تهران و کمیسیونهای مرتبط اعلام آمادگی کرد. او در این نشست، پیشنهاد تشکیل یک کارگروه مشترک بین وزارت فاوا و کمیسیون تحول، نوآوری و بهرهوری اتاق تهران را ارائه کرد تا از طریق این کارگروه، مسائل و چالشهای موجود بهطور جدی بررسی و پیگیری شود.
لازم به توضیح است که مدیریت امور مجلس اتاق تهران که در دوره دهم هیات نمایندگان برای تقویت ارتباطات و تعامل با قوه مقننه و نهادهای مرتبط با مجلس ایجاد شده است، در ادامه مراودات خود در این حوزه، علاوه بر نمایندگان مجلس، ارتباط با معاونتهای پارلمانی دستگاههای اجرایی و وزارتخانهها را نیز در دستور کار قرار داده و ابتکار میزبانی از معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات و معرفی ظرفیتهای اتاق تهران و طرح دغدغههای فعالان اقتصادی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از این دست فعالیتهاست.
