در دوازدهمین نشست شورای راهبردی افزایش صادرات غیرنفتی اتاق تهران مطرح شد

تدوین برنامه عملیاتی یک ساله اتاق تهران و اتاق ایران و قزاقستان

تاریخ 1403/10/02 ساعت 14:04

در نشست دوازدهم شورای راهبردی افزایش صادرات غیرنفتی اتاق تهران که با حضور رئیس و دبیر اتاق مشترک ایران و قزاقستان برگزار شد، بر ضرورت توسعه همکاری‌های اقتصادی بین ایران و قزاقستان با استفاده از مزیت‌های موجود در دو کشور تاکید شد و راهکارهایی چون اعزام و پذیرش هیات، حضور فعالان اقتصادی دو کشور در رویدادهای اقتصادی و راه‌اندازی دفتر بازاریابی در قزاقستان مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.

دوازدهمین نشست شورای راهبردی افزایش صادرات غیرنفتی در اتاق بازرگانی تهران با حضور رئیس، عضو هیات مدیره و دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مهدی صادقی، نایب‌رئیس اتاق تهران، با اشاره به انتخاب کشور قزاقستان به عنوان یکی از کشورهای هدف در برنامه راهبردی اتاق تهران، بر اهمیت نقش اتاق‌های مشترک در توسعه صادرات غیرنفتی کشور و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آنان از طریق مشارکت در رویدادهای مرتبط با زنجیره‌های ارزش هدف تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، صادقی تدوین برنامه همکاری مشترک بین اتاق تهران و اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان را اقدامی ضروری در مسیر تحقق این امر عنوان کرد و پیشنهاد داد اعزام هیات‌های تجاری تخصصی به قزاقستان برای دیدار و ملاقات با تشکل‌های همتا در این کشور و پذیرش هیات‌های تجاری از قزاقستان هم‌زمان با نمایشگاه‌های تخصصی در ایران نظیر آگروفود، ایران پلاست، ایران مد و غیره مدنظر قرار گیرد.

هم‌چنین امیر عابدی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان، ضمن بیان نقش قزاقستان در ساحت سیاست خارجی و دیپلماسی ایران، توضیح داد که قزاقستان به جهت وجود اشتراکات فرهنگی و اجتماعی و گسترش همکاری‌های اقتصادی به‌ویژه در قالب اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کمک به امنیت منطقه‌ از جایگاه خاصی در سیاست خارجی ایران برخوردار است.

او افزود: از سوی دیگر به جهت پتانسیل‌های زیاد کشور در قرار گرفتن در زنجیره تامین نیازهای قزاقستان، امیدواریم با بر طرف شدن چالش‌های حوزه تجارت خارجی، سطح روابط تجاری به دوران اوج خود بازگردد. وجود مزیت‌های کشور در زمینه‌هایی نظیر صنایع معدنی، خدمات فنی و مهندسی، کشاورزی، ادوات و تجهیزات وابسته و کشت فراسرزمینی، موقعیت ژئوپلتیکی ایران در کریدور شمال-جنوب و هم‌چنین مزایای کشور قزاقستان در تامین نهادهای دامی و گوشت امکان تحقق اهداف تجارت خارجی کشور را محقق می‌سازد.

عابدی ادامه داد: حضور در رویدادهای تجاری از جمله نمایشگاه‌های مهم این کشور، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری، تاسیس دفتر خدمات مشاوره و بازاریابی در کشور قزاقستان، برگزاری نمایشگاه‌های دائمی و ایجاد زنجیره تامین در حوزه خرده‌فروشی به عنوان راهکارهای مهم برای توسعه تجارت و افزایش سطح مناسبات و پیوند کسب‌وکارها با این کشور مطرح است.

در ادامه معاون امور بین‌الملل اتاق تهران، روابط این اتاق و اتاق مشترک ایران و قزاقستان را دیرینه و تنگاتنگ دانست و نبود دستورکار روشن برای تعامل میان اتاق‌های استانی و اتاق‌های مشترک را حلقه مفقوده این ارتباطات عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، حسام‌الدین حلاج تعریف سنجه‌های کمّی جهت تحقق اهداف صادراتی استان تهران را ضروری دانست و از تمایل اتاق تهران را برای یک برنامه عملیاتی در 3 حوزه شناسایی ظرفیت‌های همکاری محقق نشده بین دو کشور، توسعه روابط از طریق تبادل هیات‌های تجاری هم‌زمان با رویدادهای مختلف با هدف همتایابی تجاری و ارائه خدمات بازرگانی متنوع به اعضا از قبیل مشاوره‌های حمل‎‌ونقل و لجستیک، حقوقی و داوری، بیمه و تبادلات بانکی اعلام کرد. او ابراز امیدواری کرد در تفاهم با اتاق مشترک و در همراهی و همفکری با یکدیگر بتوان اقدامات دوجانبه را به شکل منسجم‌تر اجرایی و دنبال کرد.

در ادامه حسن ولی‌بیگی، مشاور عالی و دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان، ضمن ابراز امیدواری به همکاری مستمر و مفید دو اتاق، با ارائه گزارشی از روند تجارت 14 ساله دو کشور، سهم ایران از واردات بازار قزاقستان را اندک دانست و به تفصیل به پتانسیل‌‎های صادراتی ایران در بازار این کشور ذیل زنجیره‌های ارزش هدف اتاق بازرگانی تهران پرداخت.

او گفت: صادرات در صنایع غذایی، کشاورزی و ادوات و تجهیزات وابسته، صنایع پلاستیکی و پلیمری، صنایع ساختمان، برخی ماشین‌آلات و تجهیزات صنایع غذایی، گردشگری، دارو و تجهیزات پزشکی با هدف توسعه محصولات دانش‌بنیان از شانس موفقیت بالاتری در بازار قزاقستان برخوردار است.

ولی‌بیگی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها پس از بحران مالی سال 2008 و در سال‌های اخیر سیاست‌های حمایتی خود را از تولیدات داخلی گسترش داده و سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده‌اند، حضور مستمر در این کشورها را فراتر از صادرات و موکول به سرمایه‌گذاری مشترک دانست. به گفته او، مشارکت در برنامه‌های ترویجی از جمله برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های جانبی در نمایشگاه‌های اوراسیا و ایران اکسپو، و تاسیس دفتر خدمات مشاوره و بازاریابی از ابزارهای ضروری برای افزایش صادرات غیرنفتی به این کشور است.

در پایان این نشست، مهدی صادقی، نایب‌رئیس اتاق تهران، با جمع‌بندی موارد مطرح شده و تاکید بر ضرورت توسعه روابط تجاری بر پایه مزیت‌های و فرصت‌های موجود، از راه‌اندازی دفتر بازاریابی اتاق تهران در قزاقستان استقبال کرد.