بازدید سفیر ایران و رئیس سازمان توسعه تجارت از پاویون تخصصی اتاق بازرگانی تهران در نمایشگاه واردات چین

اعتراض بخش خصوصی به ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های صادراتی

تاریخ 1403/08/18 ساعت 15:00

در جریان بازدید محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان توسعه تجارت، و محسن بختیار، سفیر ایران در پکن، از غرفه تخصصی اتاق بازرگانی تهران در نمایشگاه واردات چین 2024 در شانگهای، محمود نجفی عرب، رئیس اتاق تهران، ضمن معرفی تشکل‌های حاضر در غرفه و بیان توانمندی‌های تولیدی و صادراتی آنها نسبت به وضع محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صادراتی اعتراض کرد.

اتاق بازرگانی تهران برای نخستین بار در نمایشگاه واردات چین 2024 (China Import Expo) یک پاویون اختصاصی برای تشکل‌های بخش خصوصی برپا کرد. در این پاویون نمایندگانی از اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، کانون انجمن‌های صنایع غذایی، انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران، اتحادیه گیاهان دارویی، زعفران و فرآورده‌های غذایی ایران، انجمن تولیدکنندگان داروهای طبیعی، فرآورده‌ها و طب سنتی ایران، انجمن ملی خرمای ایران، انجمن پسته ایران، انجمن ارگانیک ایران، انجمن غلات ایران و اتحادیه سراسری تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران حضور دارند.

این پاویون در نخستین روز بازدید عمومی نمایشگاه افتتاح شد، فریدون وردی‌نژاد، دبیرکل اتاق بازرگانی تهران با معاون شورای توسعه تجارت خارجی شانگهای و رئیس نمایشگاه‌های شانگهای یک تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

هم‌چنین در این روز، رئیس و دبیرکل اتاق تهران به همراه سایر مدیران ارشد اتاق و نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی میزبان سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین و رئیس سازمان توسعه تجارت بودند. محمدعلی دهقان دهنوی و محسن بختیار بعد از افتتاح پاویون ملی ایران، در پاویون تخصصی اتاق تهران حضور یافته از تلاش‌های این نهاد بخش خصوصی برای حضور در نمایشگاه واردات چین و همراه کردن تشکل‌ها برای فعالیت در این رویداد بزرگ تقدیر و تشکر کردند.

هم‌چنین در نشستی که در داخل پاویون اتاق تهران برگزار شد، رئیس اتاق تهران در سخنانی با اشاره به اعمال برخی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صادراتی و به کارگیری سیاست‌های ضدتوسعه صادرات از سوی دولت اعتراض کرد و از رئیس سازمان توسعه تجارت خواست که تحت هر شرایطی از آزادی و تسهیل صادرات دفاع کند.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، محمود نجفی عرب با اشاره به برخی گزارش‌هایی که چندی قبل علیه شرکت‌های صنایع لبنی در مورد بالا رفتن قیمت کره به خاطر افزایش صادرات و جوسازی منفی علیه این فعالیت تولیدی و صادراتی صورت گرفته بود، گفت: این بدعت بدی است که تا یک کالا قیمتش در بازار داخل افزایش پیدا می‌کند، بلافاصله صادرات آن محدود یا ممنوع می‌شود. چرا که تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما برای به دست آوردن سهم در بازارهای بین‌المللی و صادرات محصولات خود تلاش و هزینه بسیار زیادی کرده‌اند و این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های یک‌شبه سهم ایران در بازارهای جهانی را تقلیل می‌دهد و اعتبار صادرکننده ایرانی را زیر سوال می‌برد.

رئیس اتاق تهران تاکید کرد که صادرات برای کشور ما که همواره نیاز به ارزآوری بیشتر برای تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات و کالاهای واسطه‌ای دارد تا بیشتر و بیشتر تولید کند، باید خط قرمز باشد و هیچ عاملی مانع توسعه صادرات نشود.

محمود نجفی عرب افزود: به‌ویژه ممنوعیت‌های ناگهانی که موجب می‌شود اعتبار فعالان اقتصادی در بازارهای صادراتی از بین برود و بازیابی مجدد سهم در بازار و جایگاه قبلی در بین فعالان بازار جهانی کاری سخت، زمان‌بر و هزینه‌زاست.