
حسامالدین حلاج، معاون امور بینالملل اتاق تهران از اعزام یک هیات تجاری متشکل از رئیس، نایبرئیس، دبیرکل و مدیران ارشد اتاق تهران به همراه جمعی از نمایندگان تشکلها و فعالان بخش خصوصی به چین خبر داد. این هیات به منظور حضور در نمایشگاه بینالمللی واردات چین 2024، گفتوگو و مذاکره در جهت توسعه روابط تجاری و اقتصادی و امضای چند یادداشت تفاهم به شهرهای شانگهای و پکن سفر میکنند.
اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران همزمان با نمایشگاه بینالمللی واردات چین (CIIE) 2024 که از 15 تا 20 آبان ماه ۱۴۰۳ برگزار میشود، یک هیات تجاری به سرپرستی محمود نجفی عرب، رئیس اتاق تهران به چین اعزام میکند. در این هیات تجاری، شهاب جوانمردی نایبرئیس و فریدون وردینژاد دبیرکل اتاق تهران و تعدادی از نمایندگان تشکلهای اقتصادی عضو اتاق تهران که در حوزه صنایع غذایی فعالیت دارند، حضور خواهند داشت.
با توجه به انتخاب چین به عنوان یکی از کشورهای هدف همکاری در برنامه راهبردی اتاق بازرگانی تهران و همچنین تعیین حوزه صنایع غذایی و کشاورزی، به عنوان یکی از زنجیرههای ارزش هدف مورد تمرکز اتاق بازرگانی تهران، بسط و ارتقای سطح تعاملات اقتصادی با جمهوری خلق چین اهمیت پیدا کرده و اعزام هیاتهای تجاری تخصصی و مشارکت در رویدادهای نمایشگاهی، بهعنوان اقدامی موثر در مسیر گسترش تعاملات تجاری و اتصال کسبوکارهای دو کشور محسوب میشود.
در همین راستا، اتاق بازرگانی تهران همگام با پاویون ملی جمهوری اسلامی ایران، برای اولین بار با برپایی پاویون بخش خصوصی (در سالن 1.1)، در نمایشگاه واردات بینالمللی چین که یکی از سه نمایشگاه بزرگ این کشور و اولین نمایشگاه دنیا در زمینه واردات است، حضور خواهد داشت. اعضای هیات تجاری اعزامی اتاق تهران، علاوه بر شبکهسازی و ملاقات مستقیم با شرکای جدید تجاری، با آخرین تحولات صنایع مختلف آشنا و مناسبات تجاری خود را با فعالان اقتصادی چینی و سایر کشورهای دنیا توسعه میدهند.
حسامالدین حلاج، معاون امور بینالملل اتاق بازرگانی تهران، با اعلام این خبر گفت: هفتمین دوره این نمایشگاه از تاریخ ۵ تا ۱۰ نوامبر ۲۰۲۴ در شهر شانگهای برگزار خواهد شد. دولت چین با دعوت از مقامات دولتی، جوامع تجاری، غرفهداران و خریداران حرفهای از سراسر جهان، فرصت بینظیری برای کشف بازار چین و بهرهمندی از امکانات نمایشگاه واردات چین فراهم کرده است. اهمیت این نمایشگاه برای دولت چین تا جایی است که شخصاً توسط رئیسجمهور چین، شی جینپینگ برنامهریزی و اجرا میشود.
به گفته حلاج، اتاق تهران با حمایت مادی و معنوی از 10 تشکل اقتصادی زیرمجموعه حوزه صنایع غذایی و کشاورزی و برپایی پاویون صد متری، فرصتی را جهت توسعه مناسبات تجاری و تقویت همکاریهای تشکلها فراهم ساخته است. اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، کانون انجمنهای صنایع غذایی، انجمن صنایع فرآوردههای لبنی ایران، اتحادیه گیاهان دارویی، زعفران و فرآوردههای غذایی ایران، انجمن تولیدکنندگان داروهای طبیعی، فرآوردهها و طب سنتی ایران، انجمن ملی خرمای ایران، انجمن پسته ایران، انجمن ارگانیک ایران، انجمن غلات ایران و اتحادیه سراسری تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران، با حضور در این عرصه جهانی، امکان معرفی ظرفیتها و توانمندیهای خود به همتایان خارجی، کشف بازار چین، شبکهسازی و ایجاد ارتباطات بینالمللی و نیز اطلاع از آخرین تحولات حوزه فعالیت خود را خواهند یافت.
هیات تجاری اعزامی اتاق تهران علاوه بر حضور در نمایشگاه بینالمللی واردات چین، ملاقاتهای تجاری با مقامات و فعالان اقتصادی اتحادیه همکاریهای بینالمللی صنایع کوچک و متوسط شانگهای، اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین-شرق، شورای ارتقای تجارت بینالمللی چین (CCPIT) در شانگهای و پکن، اتاق بازرگانی تجارت آزاد کشورهای آسیا و اقیانوسیه، اتاق بازرگانی بینالمللی بخش خصوصی چین (CICCPS) و سایر تشکلهای بخش خصوصی خواهد داشت. همچنین بازدید از مراکز و کارخانجات صنعتی مهم چین مانند شرکت سینوفارم (شرکت صاحبنام داروسازی چینی) و جین دان (شرکت تجارت الکترونیکی جیدی، اولین پلتفرم آنلاینی است که ارز دیجیتال داخلی پکن را میپذیرد و یوان دیجیتال را به عنوان پرداختی برخی از محصولات در بازار آنلاین خود قبول میکند)، از دیگر برنامههای هیات اعزامی اتاق تهران است. علاوه بر این دیدارهایی با سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین و سرکنسول ایران در شانگهای نیز برای هیات اتاق تهران در نظر گرفته شده است.
معاون امور بینالملل اتاق بازرگانی تهران در ادامه با اشاره به اهمیت چین به عنوان بزرگترین شرکای تجاری کشورمان گفت: در جریان این سفر و در جهت تقویت همکاریهای اقتصادی، تجاری و صنعتی بین تهران و چین چهار یادداشت تفاهم همکاری بین اتاق بازرگانی تهران با شورای ارتقای تجارت بینالمللی چین در شانگهای، اتاق بازرگانی تجارت آزاد کشورهای آسیا و اقیانوسیه، اتاق بازرگانی بینالمللی پکن و اتاق بازرگانی بینالمللی بخش خصوصی چین امضا خواهد شد.
این هیات، چهاردهم آبان به سمت شانگهای پرواز و برنامههای خود را از ظهر سهشنبه 15 آبان با برگزاری جلسه مشترک با اتحادیه همکاریهای بینالمللی صنایع کوچک و متوسط شانگهای آغاز خواهد کرد.