دومین نشست کارگروه جوانان توسط مدیریت امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق تهران برگزار شد

دغدغه مهاجرت نیروهای متخصص و ماهر

تاریخ 1403/07/04 ساعت 14:28

در دومین نشست کارگروه جوانان که توسط مدیریت امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق تهران و با هدف تقویت همکاری و ارتباط اتاق با جوانان عضو تشکل‌ها برگزار می‌شود، به دغدغه‌های جوانان فعال در فضای کسب‌وکار پرداخته شد که مهاجرت نیروی کار متخصص و ماهر یکی از مهم‌ترین آنها بود.

دومین نشست کارگروه جوانان به منظور تقویت همکاری و ارتباط میان جوانان و اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. این کارگروه با هدف تأثیرگذاری بر سیاست‌های حکمرانی و شناسایی مهارت‌های ضروری برای موفقیت جوانان در فضای کسب‌وکار تشکیل شده است.

در ابتدای نشست مریم زارع، کارشناس مسئولیت اجتماعی اتاق تهران، طی سخنانی هدف از تشکیل کارگروه جوانان را تقویت همکاری و ارتباط میان جوانان و اتاق بازرگانی تهران به منظور استفاده از ایده‌های جوانان بر سیاست‌هایی که در ساختار حکمرانی گرفته می‌شود، دانست. او همچنین به شناسایی مهارت‌های مورد نیاز برای آینده و ایجاد کسب‌وکارهای نوپا اما پایدار تأکید کرد و افزود: اعضای این کارگروه از جوانان توانمند تشکل‌ها هستند و ما برای بررسی چالش‌ها و فرصت‌ها به منظور ارتقای این توانمندی‌ها گردهم آمده‌ایم.

او افزود: استراتژی ما شناسایی مهارت‌های مورد نیاز برای آینده جهت حضور موفق جوانان در فضای کسب‌وکار بین‌المللی و بهره‌گیری از دانش و مهارت و خلاقیت جوانان در حل چالش‌های محیط کسب‌وکار است. استراتژی دیگر ما تمرکز بر ایجاد کسب‌وکارهای جوان و پایدار است. برنامه ما ایجاد شبکه‌های مختلف و آموزش و توانمندسازی و بهره‌گیری از ایده‌های نوآورانه جوانان و حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی است.

زارع ادامه داد: بالابردن روحیه کارآفرینی و ارتقای مهارت‌های نرم از دیگر اهداف ماست که در نظام آموزشی کمتر به آن توجه شده است. ما تلاش خواهیم کرد رویدادهای انتقال تجربه با محوریت بررسی چالش‌ها و فرصت‌های جوانان، در بازه سنی 18 تا 40 سال را برگزار کنیم.

طناز یاوری نیز با اشاره به اینکه اتاق تهران حمایت کامل خود را از تشکیل کارگروه جوانان اعلام کرده است، افزود: پرسش ما این است جوانان چه نیاز و مساله‌ای دارند که اتاق تهران می‌تواند در راستای حل آن تلاش کند.

او افزود: ما در تلاش هستیم شیوه‌نامه مناسب و کاربردی که برای همه جوانان در حوزه‌های مختلف کسب‌و‌کار مفید باشد تنظیم کنیم و همچنین بستری تعاملی در شبکه‌های اجتماعی برای گفت‌وگو و تعامل و شبکه‌سازی و اشتراک ظرفیت‌ها فراهم کنیم. جوانان بسیاری داریم که ایده دارند اما فرصت و ارتباطات مناسب برای تحقق ایده خود را ندارند و این بستر می‌تواند راه مناسب و کاربردی برای ارتقای توانمندی جوانان در مسیر کسب‌وکارشان فراهم کند. امیدوارم جوانان در این مسیر با مشارکت فعالانه ما را یاری کنند.

تشکیل شبکه هزارنفری جوانان صاحب کسب‌وکار

در ادامه این نشست، مدیر امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق تهران با اشاره به اهمیت موضوع جانشین‌پروری عنوان کرد که با آمدن جوانان به فضای کاری می‌توان به ایده‌ها، ادبیات و روش‌های نو رسید که در فقدان آنها نمی‌توان از پس مشکلات و چالش‌ها برآمد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، امیررضا بیدگلی گفت: فضای کنونی اتاق بازرگانی و هم‌چنین فضای عمومی کشور برای پرداختن به این مسائل مساعد است. حمایت‌های ما در حوزه جوانان فعالانه و کامل خواهد بود و تلاش می‌کنیم به شبکه‌ای هزار نفری از جوانان صاحب کسب‌وکار واقعی یا مدیران کسب‌وکار برسیم و برای رسیدن به این هدف در اولین اقدام در روز جوان برنامه زنده اینستاگرامی با حضور دوتن از اعضای هیات رئیسه اتاق تهران برگزار کردیم. امروز هم برای شنیدن و ایده‌پردازی و طوفان فکری و پایه‌گذاری یک گروه توانمند برای اقدامات آتی اینجا هستیم.

در ادامه این نشست، جوانانی که به نمایندگی از طرف تشکل‌های مختلف اقتصادی در اتاق تهران حاضر شده بودند، به بیان نظرات و ایده‌های خود پرداختند.

مساله مهاجرت و کمبود نیروی انسانی متخصص و ماهر

ابتدا سعید قاسمی، نماینده اتحادیه صادرکنندگان صنایع سرب و روی ایران و هیئت رئیسه کمیته دانشجویی خانه معدن ایران، به مساله مهاجرت اشاره کرد و گفت: با نرخ بالای مهاجرت دانشجویان و نخبگان مواجه هستیم و باید فکری کنیم تا در آینده کسب‌وکارهای ما خالی از نیروهای نخبه نشود. این کارگروه باید ابتدا اساسنامه و هدفش مشخص شود تا دچار بیش‌فعالی و هدرروی زمان و انرژی نشود.

او ادامه داد: بهتر است ابتدا مشخص کنیم که در حوزه سیاستگذاری می‌خواهیم فعالیت کنیم یا در حوزه اجرایی. پیشنهاد من برای کارگروه این است در تامین منابع و کوچینگ شرکت‌های خلاق و کسب‌وکارهای نوپا فعالیت کند و با مراکز نوآوری و فناوری و شتاب‌دهنده‌ها ارتباط برقرار کند. در ایران شبکه شرکت‌های سرمایه‌گذار و تامین‌کننده نداریم و باید تلاش کنیم این نهاد را در ایران ایجاد کنیم.

امیرعلی نجومی، نماینده انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران، فقدان اطلاعات کافی در مورد برخی رشته‌ها را مهم دانست و افزود: در صنعت هواپیمایی که یک صنعت با فناوری پیشرفته است جوانان فعالی را نمی‌بینیم و تا فردی وارد می‌شود و تخصص پیدا می‌کند مهاجرت می‌کند. سرمایه‌گذار هم در این بخش نیست. جوانان از مشاغل صنعت ما اطلاعاتی ندارند در حالی‌که مشاغل بسیار خاصی وجود دارند که رقابتی هم در آن وجود ندارد. ما امروز با معضل نیروی انسانی مواجه هستیم.

امیرحسین زارع، مدیر روابط عمومی انجمن کشتیرانی، با اشاره به اینکه در این انجمن، بخش آموزش شکل گرفته که با مراکز فنی‌وحرفه‌ای، سازمان بنادر و سازمان‌های بین‌المللی تحقیقاتی ارتباط و فعالیت دارد، گفت: تاکنون بیش از 50 دوره آموزشی برگزار کردیم و بیش از 20 هزار نفر را آموزش دادیم. ما در صنف خودمان سامانه کاریابی تاسیس و زمینه استخدام کارجویان را فراهم کردیم. پیشنهاد من ایجاد یک پلتفرم دیجیتال به منظور آموزش آنلاین و شبکه‌سازی میان جوانان است و از اتاق تهران انتظار حمایت از این پلتفرم‌ها را داریم. برای آگاهی‌بخشی در مورد رشته‌ها و حوزه‌های کمتر شناخته شده نیز نمایندگانی از طرف اتاق می­توانند به مدارس بروند و در مورد حوزه‌های مختلف کسب‌وکار اطلاع‌رسانی کنند.

علیرضا ضیافتی، مدیر امور حقوقی انجمن کشتیرانی نیز خدمت اجباری را یکی از عوامل مهم و موثر در مهاجرت پسران جوان عنوان و اعلام کرد که طرح‌های مختلفی برای تسهیل دوران خدمت و تخصصی کردن آن وجود دارد اما یا به آنها توجهی نمی‌شود یا اینکه به صورت عادلانه به کار گرفته نمی‌شود.

نیما سیار، کارشناس انجمن شرکت‌های مهندسی و ساخت، هم با اشاره به اینکه این انجمن در مجموع 16 شرکت زیرمجموعه فعال در حوزه نفت و گاز دارد، گفت: ما کمبود نیروی کار متخصص را به دلیل مهاجرت نخبگان و جوانان به شدت احساس می‌کنیم. اگر برای این کارگروه شیوه‌نامه تدوین شود، می‌توانیم مطابق چارچوب و ساختار حرکت کنیم.

داوود نعمتی، نماینده باشگاه کشاورزان جوان ایران، با اشاره به برخی مشکلات و مسائل جوانان گفت:‌ جوانان ما شبکه پیچیده‌ای از مسائل گوناگون از جمله مسکن، امید به زندگی، افسردگی و اعتیاد، عدم آموزش باکیفیت، فقر، فرصت‌های نابرابر و ناعادلانه شغلی، عدم امکانات تفریحی، هیجان و هویت و رشد و ترس از آینده، نیاز به احترام و دیده شدن و بلاتکلیفی و... دارند. ما برای توسعه نیاز به مشارکت فعال جوانان داریم و برای این منظور باید انگیزه فعالیت را در آنان ایجاد کنیم و این میسر نمی‌شود تا به جوانان اجازه دهیم در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها مشارکت کنند.

او ادامه داد: ما ابتدا نیاز به الگوسازی و ارائه تسهیلات داریم. تریبون آزاد باید در اختیار جوانان بگذاریم و به آموزش‌های مهارت‌محور اولویت قرار دهیم. به‌طور کلی باید وضع موجود و مطلوب را در مورد مسائل جوانان بشناسیم و راهکارها و نقش هریک از دستگاه‌ها و بودجه و زمان و برنامه برای رسیدن به وضع مطلوب را شناسایی کنیم.

امیررضا زرین، نماینده صنف تولیدکننده و صادرکننده و سازه‌های فولادی، هم در ادامه با اشاره به اینکه با توجه به نرخ بالای تورم در کشور، اهمیت گذراندن دو سال خدمت سربازی اجباری برای جوانان بسیار اهمیت پیدا کرده است، گفت: مهاجرت گسترده واحدهای صنفی را به تعطیلی کشانده است. تا بخش خصوصی تقویت نشود و موانع از سرراه این بخش برداشته نشود گشایشی رخ نخواهد داد. اتاق بازرگانی به عنوان حامی بخش خصوصی باید کمک کند تا آورده مالی شرکت‌ها بالا برود.

محمد حبیبی، از انجمن سازه و فولاد، از سختی و صعوبت کار گفت و افزود: این موضوع ورود جوانان امروزی به بازارکار را به تاخیر می‌اندازد. بین شرایطی که وجود دارد و شرایطی که ایده‌آل جوانان است فاصله بسیاری است. ما نیاز به فعالیت جوانان در حوزه تولید داریم که این امر مستلزم آن است که از سختی کار در این بخش کاسته شود.

محمدجواد عاشوری، نماینده تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی، نیز بیان کرد که اتاق تهران می‌تواند در بخش تجهیزات پزشکی شرایطی را مهیا کند تا دانشجویان و فارغ‌التحصیلان پزشکی که برای فعالیت در بخش درمان علاقه ندارند برای فعالیت در بخش تجهیزات پزشکی امتیاز ویژه داشته باشند.

عارفه حبیب‌زاده، نماینده انجمن شرکت‌های اکتشاف و تولید، هم در این جلسه با اشاره به اینکه آنچه در دانشگاه آموزش داده می‌شود هیچ کاربردی در فضای کسب‌وکار ندارد، از قطعی ارتباط میان صنعت و دانشگاه انتقاد کرد و گفت: می‌توان یک پایگاه داده از اساتید دانشگاه که در صنعت تجربه فعالیت داشتند طراحی کنیم و دوره‌های مفیدی برای کار در صنعت با استفاده از دانش و تجربه این اساتید برگزار کنیم.

شیما حشمتی، دبیر انجمن وارد کنندگان محصولات غذایی و آشامیدنی، نیز تاکید کرد بجای درخواست امکانات از اتاق تهران، باید بخواهیم شرایطی فراهم شود که بتوانیم از ظرفیت‌های تشکلی یکدیگر استفاده کنیم و هدف‌های کوچک اما دست‌یافتنی را تعیین و در راستای تحقق آنها حرکت کنیم.

دریا حکمی، نماینده انجمن صنایع گالوانیزه، نیز طی سخنانی گفت:  ما نباید تک‌بعدی باشیم و صرفا دنبال آموزش و استارت‌آپ باشیم. مشکلات زیادی داریم اما در بسیاری حوزه‌ها مانند محیط‌زیست اجازه فعالیت نداریم. ایجاد فضاها و فرصت تعاملی برای فعالیت جوانان می‌تواند بسیار مفید باشد و نیز فراهم کردن فرصتی که جوانان بتوانند مدتی با مشاهده فعالیت و نحوه تعامل افراد باتجربه مسیر رشد را پیدا کنند برای جانشین‌پروری بسیار مهم است. ایشان افزود یکی از فضاهای مهم برای نسل زد شبکه‌های اجتماعی است و باید برای این فضاها محتوا تولید کنیم و این مسائل را به این شبکه‌ها بکشانیم.

امیررضا بیدگلی نیز با اشاره به اینکه مساله مهاجرت بسیار مورد توجه جوانان قرار گرفته و در این نشست نیز دائم به آن اشاره شد، تاکید کرد که اتکا به شواهد مبتنی بر فرضیه‌ها می‌تواند افراد را دچار خطای ذهنی کند که راه‌حل آن رجوع به آمار است. او گفت: آمار از مهاجرت حدود 200 هزار نفر در سال حکایت دارد. ما در کشور حدود 2 میلیون نفر بیکار داریم. ما باید سازوکارهایی برای ورود جمعیت بیکار به مشاغل و فضای کسب‌وکار پیدا کنیم و در نهایت نرخ مشارکت اقتصادی را بالا ببریم.

در بخش پایانی این نشست، ندا کردونی، مشاور امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق تهران، در جمع‌بندی مسائل مطرح شده، گفت: پیشنهادات ارزشمندی مطرح شد که چگونه می‌توان در جامعه‌ای که فاقد نهادهای قدرتمند از جانب بخش خصوصی است قدم‌های مهمی در جهت هم‌افزایی برداشت. بسیار جذاب است که در این فضا با مشاغلی آشنا شدیم و از ظرفیت‌های شغلی باخبر شدیم که کسی از آنها آگاه نیست.

او افزود: دغدغه من این است درون تشکل‌ها چقدر صدای جوانان شنیده می‌شود و آیا جوانان به مراتب تصمیم‌گیرنده راه پیدا می‌کنند یا خیر. نکته مهم این است ابتدا دغدغه عام همدیگر را بشناسیم و از این پیشنهادات و مسائل حمایت و جانبداری کنیم.


نظر بینندگان:

(سعید قاسمی) بسیار عالیست ممنون از زحمات مدیران و کارکنان امور تشکلهای اتاق تهران (1403/07/04 )