رئیس اتاق بازرگانی تهران در همایش توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر خطاب به دولت مطرح کرد

با اعتماد به بخش‌خصوصی و تعامل  با جهان به مشکلات پایان دهید

تاریخ 1403/07/03 ساعت 15:42

در دومین همایش توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در صنایع کشور که از سوی انجمن سازندگان و تامین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر برگزار شد، محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به روند فزاینده ناترازی برق از تلاش بخش خصوصی و اتاق تهران برای کاهش این ناترازی به‌ویژه در شهرک‌های صنعتی استان تهران سخن گفت.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در دومین همایش توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در صنایع کشور که از سوی انجمن سازندگان و تامین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر برگزار شد، با اشاره به ناترازی برق و آسیبی که صنایع کشور طی تابستان امسال از قطعی‌های روزانه متحمل شدند، رفع مشکلات مربوط به تولید برق در کشور را ممکن دانست و گفت: اگر نظام دیپلماسی کشور به سمت تعامل با جهان پیش رود، خودتحریمی‌های داخلی برداشته شود، اعتماد در جامعه اقتصادی احیا شود و دولت در فضای تفاهمی به همکاری با بخش‌خصوصی تن دهد، به طور حتم می‌توان مشکلات را برطرف کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، محمود نجفی‌عرب، با بیان اینکه در دهه‌های 60 و 70 خورشیدی، کشور با ناترازی برق مواجه بود اما با جذب سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی و همچنین تزریق سرمایه از سوی دولت و جذب مقداری سرمایه‌ خارجی، چالش‌های این بخش به سرعت بهبود پیدا کرد، افزود: این یک واقعیت تلخ است که عملکرد دولت‌ها و بدعهدی‌هایی که در چند دهه اخیر به دفعات صورت گرفته، ضمن برهم زدن فضای عمومی اقتصادی، امکان جذب و جلب سرمایه‌ها را هم ناممکن یا سخت کرده‌است.

او افزود: بر اساس گزارش رسمی دیوان محاسبات کشور، میزان بدهی دولت به صنعت برق به 63 هزار میلیارد تومان رسیده‌است. در این شرایط چگونه می‌توان انتظار داشت بخش‌خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری جدید در صنعت برق باشد و به وعده‌های دولت اعتماد کند.

رئیس اتاق تهران سپس با بیان اینکه در حال حاضر، سهم انرژی تجدیدپذیر از کل برق تولیدی در کشور، تنها 1.2 درصد است که با توجه به ظرفیت‌ اقلیمی کشور رقم بسیار ناچیزی است، گفت: این در حالی است که برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس قصد دارند بیش از 50 درصد انرژی مورد نیاز خود را از طریق انرژی خورشیدی و تجدیدپذیر تامین کنند اما در اقتصاد ایران هیچ برنامه مشخصی در این زمینه نیز طراحی نشده‌است.

وی با اشاره به اینکه اجرای برنامه هفتم توسعه و دستیابی به رشد 8 درصدی، بدون حل ناترازی انرژی در کشور محقق نخواهد شد، افزود: این نکته را باید در نظر داشت که ساخت نیروگاه‌های جدید تجدیدپذیر و سیکل ترکیبی و توسعه میادین گازی و نفتی زمان‌بر است و اگر همین امروز هم با برنامه‌ریزی منطقی این فرایند آغاز شود، حداقل دو تا سه سال زمان نیاز است که تولیدات جدید وارد چرخه انرژی کشور شود.

نجفی‌عرب با اعلام اینکه، طی مردادماه امسال کل 12 رشته صنعتی به غیر از صنایع غذایی با کاهش شاخص مدیران صنعت روبه‌رو بوده و عدد کمتر از 50 را ثبت کرده‌اند، افزود: به عقیده فعالان اقتصادی مهم‌ترین دلیل آن قطعی بیش از دو روز برق در هفته در کارخانه‌های تولیدی بوده است. اکنون هم هنوز صنایع نفس راحتی از پایان قطعی‌های برق نکشیده‌اند که باید منتظر قطعی گاز در فصل سرما باشند.

به گفته رئیس اتاق تهران، طبق پیش‌بینی‌ها به نظر می‌رسد طی زمستان امسال، کشور با کمبود روزانه حدود 120 تا 130 میلیون متر مکعب گاز روبه‌رو شود که آسیب‌های ناترازی در این بخش نیز به صنعت وارد خواهد شد.

محمود نجفی‌عرب تصریح کرد که طبق اعلام نهادهای کارشناسی، در تابستان سال جاری و در دوران پیک مصرف، اقتصاد ایران با 18 هزار و500مگاوات ناترازی برق مواجه بوده‌است، در حالی که یکسال قبل‌تر ناترازی برق به حدود 10 هزار و 500 مگاوات برآورد شده‌بود. بنابراین با توجه به رشد 5 تا 6 درصدی در مصرف سالانه، میزان ناترازی در سال آینده باید به رقم 22 هزار مگاوات برسد.

به گفته رئیس اتاق تهران، در طول برنامه هفتم توسعه، باید به اندازه حدود 30 هزار مگاوات برق، سرمایه‌گذاری جدید در این صنعت صورت گیرد که تحقق این میزان نیاز به حدود 35 میلیارد دلار سرمایه دارد و اگر این میزان سرمایه‌گذاری صورت نگیرد، بحران اقتصاد ایران و ناترازی‌ها عمق بیشتری پیدا می‌کند.

وی سپس به تفاهم‌نامه همکاری که به تازگی میان اتاق بازرگانی تهران و شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران به امضا رسیده است، اشاره کرد و گفت: برآوردها نشان می‌دهد که میزان کسری برق در شهرک‌های صنعتی حدود 1000 مگاوات است، بنابراین طی توافق و قرارداد همکاری با شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران، قصد داریم با همکاری بخش‌خصوصی و صنایع، اقداماتی با هدف تامین برق واحدهای تولیدی در این نواحی صنعتی صورت گیرد به طوری که از سال آینده کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی نگرانی از بابت قطعی برق نداشته باشند.

همچنین در این همایش، حمیدرضا صالحی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان و تامین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر، هدف از برپایی این رویداد را آشنایی صنایع و واحدهای تولیدی با ظرفیت‌های تولید برق از محل انرژی‌های تجدیدپذیر و خورشیدی عنوان کرد.

او با اشاره به اینکه در سطح استان‌های سراسر کشور تاکنون هجده سمینار مشابه برگزار شده است، افزود: به تازگی سیصدمین شرکت فعال در انرژی‌های تجدیدپذیر به عضویت این انجمن درآمده‌است. اکنون می‌توان با هم‌فکری و اشتراک توانمندی‌ها، می‌توان راهکارهای عملیاتی برای رفع کسری برق واحدهای صنعتی در کشور به دست آورد.

به گفته صالحی، در مسیر احیای صنعت تجدیدپذیرها در ایران، موانع و مشکلاتی وجود دارد که با راهبری و هدایت بخش‌خصوصی قابل حل است و صنایع این حوزه آماده هستند در کنار دولت، به وضعیت ناترازی در برق سامان دهد.

 

• گزارش تصویری