
محمود نجفی عرب، رئیس اتاق تهران، طی پیامی حادثه تلخ جان باختن بیش از 50 کارگر معدن در استان خراسان جنوبی را تسلیت گفت و با خانواده جانباختگان همدردی کرد. او با تاسفبار خواندن تکرار چنین فجایعی بر ضرورت بهبود ایمنی کار تاکید کرد.
داغ جان باختن بیش از ۵۰ کارگر معدن در استان خراسان جنوبی بسیار دردناک است و این سوال را به ذهن میآورد که چرا باید هر چند مدت یکبار شاهد چنین اتفاقات وحشتناکی در کشور باشیم؟ چرا پایانی بر چنین حوادث تلخی نیست و ایران به کشور بحرانهای حلنشده تبدیل شده است؟
درخواست من از وزیر صمت و وزیر کار این است که کارگروهی با حضور فعالان بخش خصوصی و کارگران تشکیل شود و روی کاهش حوادث کار و افزایش امنیت نیروی کار اقدامات جدی صورت گیرد. طبق آمار سازمان پزشکی قانونی در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲ هزار نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده و ۲۷ هزار نفر نیز مصدوم شدهاند؛ آمار تاسفباری که میتوان با مدیریت درست و نظارت جدی آنها را به شدت کاهش داد.
یکی از مباحث مهم و مورد تاکید قانون کار ایمنی است که لازمالاجراست ولی متاسفانه تاکنون آنچنان که باید جدی گرفته نشده است و برای همین هر از چندی شاهد حوادث بسیار دردناکی در کشور هستیم که جبرانناپذیر هستند. حادثه رخداده در معدن زغالسنگ در استان خراسان جنوبی را به خانواده کارگران جانباخته و مردم شریف ایران تسلیت میگویم و امیدوارم این حادثه تلنگری جدی باشد برای اصلاح بحث ایمنی در کار.
متاسفانه جامعه ما طبق نظریه آقای کاتوزیان به جامعه کوتاهمدت بدل شده که خیلی زود بحرانها و دردها را فراموش یا با حادثه ای دیگر جایگزین میکند؛ رویکردی که باید با بهبود شرایط حکمرانی تغییر کند.