
مهدی صادقی، نایبرئیس اتاق بازرگانی تهران، با حضور در نشست «نقش اتاقهای بازرگانی و صنعت کلانشهرهای بریکس در توسعه اقتصاد و کارآفرینی» که توسوط اتاق بازرگانی و صنعت مسکو برگزار شد، علاوه بر معرفی توانمندیهای اتاقهای بازرگانی کلانشهر در کمک به دولت برای دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی، بر توسعه روابط بین اتاقهای بازرگانی نیز تاکید کرد.
فدراسیون روسیه در سال جاری میلادی ریاست دورهای اجلاس بریکس را بر عهده دارد، به همین منظور همایشها و نشستهای مختلف و متعددی با موضوعهای متنوع طی سال جاری میلادی در شهرهای روسیه برگزار میشود. به همین ترتیب روزهای ششم و هفتم شهریورماه شهر مسکو میزبان پنج هزار شرکتکننده از بیش از 100 کشور دنیا در مجمع بینالمللی شهرداریهای کشورهای عضو گروه بریکس بود.
در خلال این مجمع، اتاق بازرگانی و صنعت مسکو نشستی را تحت عنوان «نقش اتاقهای بازرگانی و صنعت کلانشهرهای بریکس در توسعه اقتصاد و کارآفرینی» برگزار کرد که نایبرئیس اتاق بازرگانی تهران نیز از اعضای اصلی شرکتکننده در این همایش بود.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، مهدی صادقی در یک سخنرانی در این نشست، ضمن اشاره به سهم قابل توجه بریکس از اقتصاد جهانی، اعلام کرد که بریکس در بهبود تولید ناخالص جهانی در آینده نقشی موثر ایفا میکند و میتواند از اتحادیههای مهمی مانند گروه هفت و اتحادیه اروپایی پیشی بگیرد.
نایبرئیس اتاق تهران با اشاره به پشتوانه قانونی تشکیل اتاقهای بازرگانی، گفت: هدف از تشکیل اتاق بازرگانی، کمک به فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه اقتصادی کشور است و در برنامه کشورهای توسعهیافته و نوظهور، بخش خصوصی توانمند، رکن اصلی رشد و توسعه اقتصادی بوده است.
او ادامه داد: در دنیای امروز، اگر قرار باشد الگویی برای مشارکت فعال بخش خصوصی داشته و در رشد و توسعه اقتصادی کشور اثرگذار باشیم، باید به سه نکته توجه کرد؛ اول ملاحظات زیستمحیطی که جهان آینده را تغییر خواهند داد. دوم، توجه به پیشرفتهای علمی و فناوری نوین مثل تخصصیسازی هوشمند و سوم، توجه به زنجیره ارزش در حال شکلگیری در جهان.
مهدی صادقی افزود: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به همراه دیگر اتاقهای کشور ایران با اعضای خود از قابلیتهای بسیاری جهت کمک به دولت برای دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی کشور برخوردار است که از جمله میتوان به آشنایی نسبتاً بالای اعضای اتاقهای بازرگانی با تجربههای عملی فضای کسبوکار در شرایط مختلف اقتصادی و شناخت دقیقتر آنها از مسائل و مشکلات پیشِ روی فعالان بخش خصوصی به لحاظ سوابق و تجارب آنها در حوزه عمل نسبت به تصمیمگیران بخش دولتی که اکثراً در حوزه نظر آشنایی و تخصص دارند، اشاره کرد.
او ادامه داد: برخورداری از یک شبکه گسترده با پوشش کامل کشور و محل اجتماع کارآفرینان مجرب، صنعتگران و بازرگانان و بازاریان و ارائهدهندگان خدمات و تولیدکنندگان محصولات اساسی موردنیاز کشور و دارا بودن زیربناهای ساختاری و تشکیلاتی با قابلیتهای بالقوه در امر آموزش و پژوهش، نوآوری، حل مسائل کسبوکار، مشاوره برای راهنمایی فعالان تازه وارد از دیگر قابلیتهای اتاق بازرگانی است.
نایبرئیس اتاق تهران همچنین امکان نقشآفرینی در دیپلماسی تجاری بهواسطه دسترسی به شبکه اتاقهای بازرگانی با امکان اعزام و پذیرش هیأتهای تجاری و برگزاری جلسات رو در رو بین تجار و بازرگانان را از دیگر توانمندیهای مهم اتاق برای کمک به دولت برشمرد.
او ضمن معرفی اتاق تهران به عنوان بزرگترین اتاق کشور با قدمتی قریب به 140 سال، دارا بودند نزدیک به 40هزار عضو و سهم 40 درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور به نقش برجسته اتاق تهران در توسعه اقتصاد و کارآفرینی در کلانشهر تهران اشاره داشتند و بسط روابط با دیگر کشورهای بریکس را در کلیه ابعاد، راهبردی ارزیابی کردند.
مهدی صادقی در حاشیه این مجمع در ملاقاتهای جداگانهای با نایبرئیس مرکز تجارت روسیه و معاون اتاق بازرگانی و صنعت مسکو داشت و ضمن معرفی زنجیرههای ارزش هدف اتاق تهران، ابراز علاقمندی اتاق تهران را به گسترش همکاریها با این دو نهاد خواستار و خواهان تبادل هیاتهای تجاری و برگزاری جلسات منظم مجازی با آنان شد.






