رئیس مرکز داوری اتاق تهران پاسخ داد:

تعدادی از پرسش‌های پرتکرار فعالان اقتصادی در حوزه داوری

تاریخ 1403/06/17 ساعت 15:37

حمیدرضا علومی، رئیس مرکز داوری اتاق تهران، ضمن پاسخ به برخی پرسش‌ها و ابهامات فعالان اقتصادی در ارتباط با خدمات این مرکز اعلام کرد که تمامی دعاوی اعم از دعاوی داخلی و بین‌المللی ناشی از قراردادهایی که در آن شرط داوری مرکز داوری اتاق تهران درج شده باشد در این مرکز قابل رسیدگی هستند.

بر اساس گزارش‌های رسیده به اتاق بازرگانی تهران، پنج پرسش پرتکرار در ارتباط با خدمات مرکز داوری اتاق تهران به فعالان اقتصادی احصا شده است که حمیدرضا علومی، رئیس مرکز داوری اتاق تهران به آن­ها پاسخ داده است. این پرسش‌ها و پاسخ‌های آنها از زبان رئیس مرکز داوری اتاق تهران که به نظر برای فعالان اقتصادی مهم بوده است، به شرح زیر است:

1-آیا برای استفاده از خدمات مرکز داوری دارا بودن کارت عضویت اتاق بازرگانی الزامی است؟

خیر، تنها ملاک مرکز داوری برای رسیدگی به پرونده­ها، درج شرط داوری در قرارداد طرفین یا توافق بعدی طرفین بر صلاحیت مرکز داوری اتاق تهران است. لازم است، توضیح داده شود که همه کسب‌وکارها برای انجام امور خود قراردادهایی را منعقد می‌کنند که می‌توانند شرط داوری را در قراردادهای خود در نظر بگیرند.

2-هزینه‌­های داوری به چه نحو محاسبه می‌­شود؟

به استناد مواد 46 و 47 قواعد و آیین داوری، هزینه استفاده از خدمات داوری برای حل و فصل اختلافات، مطابق آیین نامه مربوطه در زمان طرح دعوی محاسبه و دریافت می شود که این هزینه از طریق ماشین حساب هوشمند طراحی شده در سایت مرکز داوری اتاق تهران به آدرس قابل محاسبه است.

شایان توجه است که جز در مواردی که طرفین طور دیگری توافق کرده اند، پرداخت هزینه های داوری در مرکز داوری(هزینه اداری و حق الزحمه داوران) به تساوی بر عهده خواهان و خوانده است که باید تا قبل از صدور رای، به دبیرخانه مرکز بپردازند.

اگر هر یک از طرفین از پرداخت تمام یا قسمتی از سهم خود از هزینه های داوری خودداری کند، طرف دیگر دعوی می تواند به منظور جلوگیری از توقف رسیدگی، سهم طرف ممتنع را بپردازد.

قابل توجه است که داور باید ضمن صدور رای یا تصمیم داوری تکلیف هزینه های داوری را تعیین کند و در مورد تسهیم آن بین طرفین اتخاذ تصمیم کند. در صورتی که طرفین درباره نحوه تسهیم هزینه­ها توافقی کرده باشند داور مکلف است آن را ملحوظ کند.

3-آیا مرکز داوری در مرحله تنظیم و انعقاد قرارداد مشاوره حقوقی ارائه می­‌کند؟

با توجه به اهمیت حفظ بی طرفی توسط مرکز داوری، این مرکز مشاوره حقوقی ارائه نمی‌کند و تنها می‌تواند در زمینه درج شرط داوری در قرارداد، پیشنهاداتی را به طرفین ارائه می­کند.

برای دسترسی به شرط داوری مرکز اینجا کلیک کنید.

4-اجرای آرای داوری چگونه انجام می‌­شود؟

مطابق ماده 44 قواعد و آیین داوری، آرای داوری صادره از مرکز داوری اتاق تهران قطعی و لازم الاجرا بوده و در صورتی که ظرف 20 روز پس از ابلاغ رای، توسط محکوم علیه به اجرا در نیاید، محکوم له به استناد ماده 488 قانون آیین دادرسی مدنی جهت اجرا به واحد اجرای احکام دادگستری مراجعه و تقاضای اجرای رای داوری را می‌کند.

برای تقاضای اجرای رای نیازی به پرداخت هزینه دادرسی و قرار گرفتن در نوبت رسیدگی توسط دادگاه‌ها نیست و تقاضای اجرای رای امری اداری تلقی می‌شود.

5-مرکز داوری در خصوص اختلافات ناشی از قراردادهای بین المللی چه خدماتی ارائه می­‌کند؟

تمامی دعاوی اعم از دعاوی داخلی و بین‌المللی ناشی از قراردادهایی که در آن شرط داوری مرکز داوری اتاق تهران درج شده باشد در این مرکز قابل رسیدگی هستند و با توجه به عضویت کشور ایران در کنوانسیون نیویورک، امکان شناسایی و اجرای آرای داوری صادره از این مرکز در تمامی کشورهای عضو کنوانسیون نیویورک وجود دارد.

لیست اعضای کنوانسیون نیویورک اینجا قابل مشاهده است، در حال حاضر 172 کشور مهم عضو کنوانسیون مزبور هستند.