
نمایندگان بخش خصوصی در نشست پانزدهم کمیسیون حملونقل اتاق بازرگانی تهران که با حضور نمایندگانی از وزارت امور خارجه و وزارت راه و شهرسازی برگزار شد مساله عدم صدور روادید برای رانندگان ناوگان حملونقل زمینی را که به چالشی بزرگ برای شرکتهای حملونقل بینالمللی کشور تبدیل شده، بررسی کردند. وزارت خارجه در این خصوص نیز اعلام کرد که پیگیر حل این مشکل از طریق مجاری قانونی و ارتباط با سفارتخانههای خارجی است.
در پانزدهمین جلسه کمیسیون حملونقل اتاق تهران مسائل و مشکلات مربوط به اخذ ویزای رانندگان کامیون و ترانزیت با حضور نمایندگان تشکلهای صنعت حملونقل و مدیران وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه، مورد بحث و تبادلنظر قرار گرفت و پیرامون حل این مشکل، تصمیماتی اتخاذ شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در ابتدای این جلسه بهمن عشقی دبیرکل اتاق تهران، با اشاره به مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس در رابطه با تعطیلی پنجشنبه و نظر مخالف اتاقهای بازرگانی سراسر کشور و فعالان اقتصادی در این خصوص، تصریح کرد که نظر اتاق بازرگانی، تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه است چرا که نزدیکی و تطابق روزهای کاری بخشهای اقتصادی ایران با جهان برای حفظ تعاملات و همکاریها، ضروری است. وی یادآور شد که تعطیلی پنجشنبه و جمعه در ایران، فاصله زمانی تعاملات اقتصادی و مالی ایران با دیگر کشورها را به چهار روز افزایش میدهد و این اتفاق در عین حال، آسیب جدی به بخش ترانزیت و حملونقل کشور وارد میکند.
دبیرکل اتاق تهران در عین حال، تصریح کرد که حملونقل کانتینری ایران دوران سخت و طاقتفرسایی را سپری میکند و برای ساماندهی به این حوزه، بخش خصوصی انتظار همکاری و همفکری بیشتر را با وزارت راه و شهرسازی دارد.
پیمان سنندجی، رئیس کمیسیون حملونقل اتاق تهران، نیز در سخنانی، به موضوع شعار جهش تولید با مشارکت مردمی، اشاره کرد و تحقق و تبدیل این شعار به شعور را در گرو توجه جدی به نظرات و راهکارهای بخش خصوصی و اتاق بازرگانی دانست. وی همچنین به تداوم مشکلات حملونقل کانتینری اشاره کرد و یادآور شد که اتاق تهران و به طور مشخص کمیسیون حملونقل این اتاق در تلاش است تا مشکلات این بخش با کمک و همراهی وزارت امور خارجه و سایر دستگاههای دولتی مرتبط برطرف شود.
مسعود پلمه، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، نیز در سخنانی به ضرورت توسعه سریعتر بندر چابهار اشاره کرد و با بیان اینکه طی 20 سال گذشته، حداکثر سرمایهگذاری هند در این بندر 60 میلیون دلار بودهاست، به اختلافات پاکستان و چین برای ادامه عملیات عمرانی در بندر گوادر پاکستان اشاره کرد و افزود: با توجه به وضعیت پیشآمده، ترغیب و تشویق چینیها برای حضور و سرمایهگذاری در چابهار باید در دستورکار قرار گیرد.
موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه بجای پنجشنبه
محمد اسماعیل صادقی، معاون اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه نیز در این جلسه، به موضوع اختلافبرانگیز تعطیلی پنجشنبه اشاره کرد و گفت: وزارت امور خارجه با تحلیل و بررسی شرایط اقتصادی، تعطیلی شنبه را به دولت پیشنهاد داده و در این رابطه با نظر بخشخصوصی و اتاق بازرگانی همسو است.
صادقی با بیان اینکه اضافه شدن روزهای پنجشنبه به ایام تعطیلی پایان هفته کشور، برای بخش اقتصاد و تجارت کشور زیان به همراه خواهد داشت و عاملی بازدارنده برای سرمایهگذاری است، تصریح کرد که وزارت امور خارجه، تعطیلی جمعه و شنبه را به دولت پیشنهاد دادهاست.
افزایش 100 درصدی کرایه حمل زمینی
در ادامه این جلسه و بحث بر سر چالشی که رانندگان ترانزیت طی ماههای گذشته برای دریافت ویزا و برگ سبز داشتهاند، فریده فیروزفر، عضو هیاتمدیره انجمن شرکتهای حملونقل بینالمللی مالکان کامیون ایران، با بیان اینکه برخورد سفارتخانههای خارجی در تهران در رابطه با صدور ویزا به رانندگان ایرانی، سیاسی است، افزود: طی ماههای اخیر سفارتخانههای کشورهای طرف بازار تجاری ایران به بهانههای واهی از صدور ویزا برای رانندگان ایرانی خودداری میکنند و از آنها پرینت حساب بانکی یا ارائه تمکن مالی درخواست میشود.
فیروزفر در همین رابطه به افزایش ناگهانی نرخ ترانزیت طی ماههای اخیر به دلیل اخلال در صدور ویزا برای رانندگان ایرانی اشاره کرد و با یادآوری اینکه شرکتهای حملونقل ترکیه، از این اتفاق به نفع توسعه کسب وکار خود استفاده میکنند، تصریح کرد که با ادامه وضع موجود، شرکتهای حملونقل زمینی ایران مجبور میشوند از ادامه فعالیت در این حوزه دست کشیده و در سایر بخشها از جمله در ساختمانسازی سرمایهگذاری کنند.
در همین باره، مجید رسولی از صاحبان شرکتهای حمل زمینی نیز با اشاره به تعطیلی بخش کنسولی سفارت ایتالیا در تهران طی هفتههای اخیر، تصریح کرد که کرایه حمل از ایران به مقصد کشورهای اروپایی از 5 هزار یورو به 10 هزار یورو افزایش پیدا کرده که آن نیز از سوی دلالان صورت میگیرد و هزینه صدور بیمه سبز نیز از هزار یورو به 4 هزار یورو افزایش یافته است.
پس از تشریح وضعیت فعالیت شرکتهای حملونقل زمینی و مشکلات عدم صدور ویزا برای رانندگان ترانزیت، محمد اسماعیل صادقی، معاون اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه، به مذاکرات بخش کنسولی این وزارتخانه با سفارتخانههای خارجی در تهران برای حل این مشکل خبر داد و یادآور شد که کنسول این سفارتخانهها برخی دلایل از جمله ارسال دعوتنامههای غیرواقعی، نقص در صورت حساب بانکی رانندگان و ارسال و تخلیه کالاهای حمل شده به غیر از کشور صادرکننده روادید را به عنوان رد تقاضای صدور ویزا برای رانندگان اعلام کردهاند که با رد این موضوعات از سوی وزارت امور خارجه و توضیحات کافی، تلاش شده است تا ابهامات صورت گرفته رفع و روند صدور ویزا تسهیل شود.
همچنین علیرضا مقدسیان، مدیرکل دفتر ترانزییت و حملونقل وزارت و راه و شهرسازی نیز با بیان اینکه ایرادات مطرح شده از سوی سفارتخانههای خارجی برای عدم صدور ویزا برای رانندگان ایرانی، از سوی وزارت راه و شهرسازی پاسخ داده شده است، این پیشنهاد را مطرح کرد که اتاق بازرگانی تهران و ایران طی مکاتبه با اتاقهای بازرگانی در کشورهای هدف، اقدام دولت و سفارتخانه کشورهای متبوع خود در تهران را برای عدم صدور روادید رانندگان ایرانی مورد انتقاد قرار دهند و از اتاقهای بازرگانی این کشورها بخواهن، با توجه به اخلال رخ داده در حمل دو طرفه و تبادل کالاها، ادامه این روند منجر به افزایش قیمت محصولات صادراتی و وارداتی و به تبع آن اخلال در مبادلات تجاری میان دو طرف خواهد شد.
در همین زمینه، دبیرکل اتاق تهران آمادگی این اتاق برای رایزنی با اتاقهای بازرگانی کشورهای هدف را اعلام کرد.

