تاداشی یانای ثروتمندترین ژاپنی است. او در فهرست بلومبرگ در جایگاه 41اُم ایستاده است. منشا ثروت او، فروش لباس است.
آینده نگر
والدین تاداشی یانای فروشگاه لباس کوچکی را در شهری در جنوب غربی ژاپن اداره می کردند. تاداشی در خانه ای کوچک در بالای همین مغازه خانوادگی بود که به دنیا آمد و بزرگ شد. فروشگاه خودش را راه انداخت و به عضویت هیئت مدیره سافت بانک درآمد و 18 سال در این شرکت ماند. تاداشی و خانواده اش در شهر یاموگوچی زندگی می کردند، شهری که سال ها بعد، پسر خانواده فروشگاه یونیکلو را در آن بنیان گذاشت، فروشگاهی که در آن لباس زنانه و کودکانه عرضه می شود. فروشگاه Fast Retailing، هولدینگ بزرگ و مادر فروشگاه یونیکلوست که شعب آن در دیگر کشورها هم راه اندازی شده است. امروز تاداشی یونای نخستین ثروتمند ژاپن است. در فهرست میلیاردها در سال گذشته میلادی در جایگاه 54اُم در فهرست فوربز ایستاد و در سن 74سالگی، بیش از 21.4 میلیارد دلار دارایی را در اختیار دارد. در نیمه فوریه سال 2023، او در فهرست فوربز 43اُمین ثروتمند جهان بوده است.
*دارایی های تاداشی یانای
در روند افزایش و ریزش ثروت تاداشی یانای، نخستین ژاپنی ثروتمند، کمتر خبری از نوسان های عجیب است. ارزش دارایی های او در سال 2013 را 13.3 میلیارد دلار اعلام کرده اند. این رقم در سال 2014 به 17.9 میلیارد دلار و در سال 2015 به 20.2 میلیارد دلار رسید. پس از این سال، یعنی در سال 2016، ثروت تاداشی یانای با افتی شش میلیارد دلاری، به 14.6 میلیارد دلار رسید. اما تا سال 2020 روند ارزشگذاری دارایی های او با نوسان مثبت همراه بوده است. او در سال 2017، 15.9 میلیارد دلار ثروت را در فهرست میلیاردرهای جهان به نام خود ثبت کرد. در سال 2018 این رقم به 19.5 میلیارد دلار رسید. در سال 2019 او مالک 22.2 میلیارد دلار دارایی بود و در سال 2020، نخستین ثروتمند ژاپن با ثروتی معادل 19.7 میلیارد دلار در بین فعالان اقتصادی بین المللی جای گرفت. سال 2021، سالی عجیب برای این فعال اقتصادی بود. فوربز اعلام کرد او در این سال مالک بیش از 44 میلیارد دلار ثروت بود. رقمی که در سال گذشته میلادی به 26.1 میلیارد دلار رسید.
*خرده فروشی خیلی سریع
55 هزار و 589 نفر، تعداد کارکنان خرده فروشی سریع ژاپنی، ساخته تاداشی یانای است. شرکتی که درآمد آن در سال 2022 به 19.3 میلیارد دلار رسیده و سود حاصل از فعالیت های این شرکت به 2 میلیارد دلار در سال گذشته میلادی نزدیک شده است. دفتر مرکزی این شرکت هنوز در یاکوموچی در ژاپن است اما محصولات آن در دیگر کشورها عرضه می شود. بلومبرگ می گوید Fast Retailing بزرگترین خرده فروشی آسیایی است که محصولاتش را در 2 هزار 300 شعبه عرضه می کند. درآمد این شرکت به 2.3 تریلیون ین رسیده که معادل 19 میلیارد دلار است. بخش عمده ثروت تاداشی یانای محصول سهامداری او در این شرکت است. براساس داده هایی که در وب سایت این شرکت منتشر شده، تاداشی یانای مالک 45 درصد از سهام این خرده فروشی بزرگ است. همسر و فرزندان تاداشی یانای هم بخشی از سهام خرده فروشی سریع را در اختیار دارند که تاداشی یانای، با توجه به مدیریت این شرکت و تاسیس آن، از محل سهامداری آنان هم دارای اعتبار است.
*زندگی تاداشی
تاداشی یانای در سال 1949 میلادی در ژاپن به دنیا آمد. مادر او زنی خانه دار و پدرش خیاط بود. آن ها در شهر یاموگوچی زندگی می کردند. در آن زمان ژاپن دوران پسااشغال را می گذراند. اوضاع اقتصادی ژاپن مساعد نبود اما از وضعیت اشغال توسط امریکایی ها بهتر بود. یک ماه پساز تولد تاداشی، پدرش یک مغازه عرضه لباس های مردانه را راه اندخت. اسم این مازه اوگوری شوجی بود و در 75 مایلی شهر هیروشیما قرار داشت. مغازه در طبقه اول ساختمانی بود که خانواده در طبقه دوم آن زندگی می کردند. شانس با پدر تاداشی یانای همراه بود و او توانست در دهه های 60 و 70 میلادی، چند شعبه دیگر از این مغازه را افتتاح کند. در سال های تلاش پدر برای توسعه کسب وکار، تاداشی یانای بزرگ شد و به دانشگاه رفت. او در رشته اقتصاد و سیاست در دانشگاه ویسدا تحصیل کرد و در سال 1971 میلادی فارغ التحصیل شد. فروش لباس مردانه و ظرف در سوپرمارکت جاسکو، نخستین شغل او پس از فارغ التحصیلی بود. اما یک سال بعد، او دست از این کار کشید و به کسب وکار پدرش پیوست. 12 سال بعد، تاداشی یانای توانست یک انبار پوشاک منحصر به فرد را در هیروشیما راه بیندازد. او چند سال بعد نام این انبار را گذاشت یونیلکو.
پس از فوت پدر در سال های پایانی دهه 80، تاداشی یانای نام فروشگاه خانوادگی را از اوگوری شوجی به Fast Retailing یا خرده فروشی سریع تغییر داد. این تغییر نام در سال 1991، با تغییر استراتژی های کاری در این فروشگاه همراه بود. تاداشی یانای تصمیم گرفته بود سریع ترین فروشگاه در ژاپن را تاسیس کند. این تصمیم خیلی زود عملی شد. او توانست سریع ترین خرده فروشی ژاپن را تاسیس کند. این فروشگاه در کمتر از سه سال بیش از 100 شعبه در سراسر ژاپن راه اندازی کرد.
تا سال 1996، تعداد فروشگاه های Fast Retailing دو برابر شده بود. یانای در همان سال ها تصمیم گرفت از بازار سهام برای توسعه هرچه بیشتر امپراتوری اش سرمایه جذب کند. از دیگر کارهای مهم او در توسعه هرچه بیشتر این کسب وکار، قرارداد با تولیدکنندگان چینی پوشاک بود.
در ادامه روند توسعه کسب وکار، تاداشی یانای وارد طراحی و تولید و فروش لباس شد. او برند یونیکلو را برای را برای عرضه پوشاکی که خود تولید می کرد انتخاب کرد. ژاکت این برند که در عرضه نخست با قیمت 15 دلار عرضه می شد، به یکی از محبوب ترین محصولات این شرکت تبدیل شد. رسانه های ژاپنی در آن سال ها در گزارش خود از استقبال مردم در این کشور از محصولات یونیکلو نوشته اند. یکی از این گزارش ها تخمین زده از هر چهارنفر در ژاپن در سال 1998 میلادی، یک نفر محصولی از یونیکلو را خریده و استفاده کرده است. در سال 2000، یونیکلو تنها در بیش از 400 فروشگاه خود در ژاپن، 26 میلیون محصول تولید شده از پشم گوسفند را فروخت.
*شکست، مانع نیست
فروش بالای محصولات در ژاپن پایانی در مسیر کاری تاداشی یانای نبود. در آغاز قرن تازه، توسعه صادرات محصولات ژاپنی یونیکلو به دیگر کشورها آغاز شد. در سال 2001، شرکت خرده فروشی سریع، 16 فروشگاه در بریتانیا راه انداخت. پیش از این سال، 21 فروشگاه محصولات یونیکلو را در بریتانیا عرضه می کرد که همه تعطیل شده بود. هم چنین تاداشی یانای تلاش کرد یک خرده فروشی توزیع غذا راه بیندازد که در این کار شکست خورد. اما این شکست ها مانعی برای تاداشی نبود و باعث نشد او از توسعه شعب عرضه لباس هایش در دیگر کشورها دست بردارد.
تا جولای سال 2015، بیش از یک هزار و 600 فروشگاه یونیکلو در سراسر جهان، لباس های مردانه، زنانه و بچگانه ژاپنی را به مردم عرضه کرده اند. از این تعداد فروشگاه 630 شعبه خارج از خاک ژاپن به مشتریان خدمات می دهد. هم چنین گزارش های سالانه شرکت در سال 2014 نشان داد تاداشی یانای برنامه دارد هر سال 100 شعبه در چین راه اندازی کند که بزرگترین بازار خارجی برای محصولات این شرکت است.
تاداشی یانای بیش از 70 سال سن دارد اما هنوز برای توسعه کسب وکارش می جنگد. شکست ها و نشدن ها در ادامه مسیر او، کمتر از پیشرفت هایش اثر داشته است. او ازدواج کرده و 2 فرزند دارد. از جمله دارایی های او دو زمین گلف در جزایر هاوایی در مائوست.
*هدف یانای
شرکت یانای در پایان ماه اوت سال 2022 میلادی به بیش از 17 میلیارد دلار درآمد رسید. این از اهدافی بود که تاداشی یانای برای رسیدن به آن نقشه کشیده بود. حالا درآمد شرکت 2 میلیارد دلار از این هدف جلوتر است. یانای امروز محصولاتش را در فروشگاه های زنجیره ای یونیکلو در بیش از 25 کشور جهان عرضه می کند. از دیگر برنامه های چالش برانگیز او برای رقبایش در سراسر جهان، تبدیل خرده فروشی سریع به بزرگترین خرده فروشی جهان است. این یعنی تاداشی یانای باید شرکت هایی مثل اچ اند ام و ایندیتکس که به عنوان شرکت مادر برند زارا شناخته می شود، رقابت کند.