
انتشار اخبار تعطیلی و محدودیت فعالیت کسب وکارهای حوزه فناوری هم چنان ادامه دارد. از جمله رایتل، سومین اپراتور ارتباطی کشور.
خداحافظی کسب وکارها با بازار کار ایران هم چنان ادامه دارد. پس از تعطیلی استارتاپ ها و کسب وکارهای کوچک و متوسط، اکنون اخباری از احتمال تعطیلی و پایان کار کسب وکارهای بزرگ به گوش می رسد.
در نخستین هفته از آذرماه سال جاری رسانه ها از احتمال تعطیلی جوانه خبر دادند که بی ربط به اختلال اینترنت نیست. جوانه شرکت سرمایه گذاری جسورانه و متعلق به هلدینگ هزاردستان است. این شرکت در مردادماه سال 1400 کار خود را آغاز کرد و با وجود چالش هایی مثل کمبود نقدینگی به سرمایه گذاری در استارتاپ ها ادامه داد. تا پیش از آغاز آذرماه شایعاتی درباره تعطیلی این سرمایه گذار جسور منتشر شد. با این وجود مدیران جوانه تعطیلی آن را تکذیب کردند. پیوست دراین باره نوشت:«در کمتر از دو سال زمزمههایی مبنی بر تعطیلی جوانه در اکوسیستم فناوری و استارتآپی ایران شنیده میشود. زمزمههایی که مدیران جوانه، آن را نه به منزله تعطیلی بلکه صرفاً یک تغییر استراتژی برمیشمرند».
براساس گفته های مدیران این شرکت سرمایه گذاری، تکلیف جوانه به طور حتم تا پایان آذرماه سال جاری مشخص می شود و به احتمال زیاد، این تعیین تکلیف نه با خاموشی جوانه بلکه با تغییر راهبردی آن در سال 1402 همراه است. پیش از این هلدینگ هزاردستان از تعطیلی مسیریاب بلد خبر داده بود و اینکه این مسیریاب تا پایان سال جاری به کاربرانش خدمات می دهد. باید دید آیا تا پایان آخرین ماه از پاییز سال جاری، ویروس تعطیلی در هلدینگ هزاردستان جوانه را هم مثل بلد مبتلا می کند یا خیر؟
غیر از این، پس از گذشت کمتر از یک ماه، نامه ای از مدیرعامل رایتل منتشر شده که می گوید خسارت این اپراتور به دلیل اختلال اینترنت در روز به 1.4 میلیارد تومان در روز رسیده و اگر محدودیت ها ادامه پیدا کند، رایتل از بازار ارتباطات خارج می شود. یاسر رضاخواه در این نامه که به وزیر ارتباطات ارسال شده از زیان 30 میلیارد تومانی این اپراتور در 21 روز خبر داده است. مدیر سومین اپراتور کشور می گوید با وجود ارسال نامه در 9 آبان ماه سال جاری به دفتر وزیر ارتباطات، هنوز هیچ اقدامی توسط دولت برای حمایت از رایتل انجام نشده است.