
در جلسه نمایندگان بخش خصوصی و دولتی در کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران در مورد بهرهوری پایین بخش کشاورزی کشور، دلایلی چون قیمتگذاری دستوری، فقدان زیرساخت و امکانات، کمبود قوانین و مقررات لازم و ... به عنوان برخی عوامل این میزان پایین بهرهوری مطرح شد.
در نوزدهمین جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران، وضعیت بهرهوری در کشاورزی ایران و دلایل ناکامیها در این بخش، با حضور فعالان اقتصادی و همچنین مدیرانی از وزارت جهاد کشاورزی، مورد نقد و بررسی گرفت.
در ابتدای این جلسه، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، در تحلیل برخی خبرهای مربوط به حوزه کشاورزی طی هفتههای اخیر، به وجود نوسان قیمت غلات در بازارهای جهانی اشاره کرد که به گفته وی، همچنان برقرار است و گذرگاه امن صادرات غلات از اوکراین نیز که از چندی پیش شروع به کار کرده نیز هنوز نتوانسته است قیمتها در این بازار را متعادل کند.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، کاوه زرگران با اشاره به تعاملات سیاسی و اقتصادی میان ایران و روسیه و فرصت تامین محصولات غذایی برای کشور، گفت: روسیه دارای حجم بالایی از مواد اولیه مورد نیاز برای صنایع غذایی است و دولت این کشور نیز اعلام کرده که آماده همکاری اقتصادی با کشورهای دوست است، اما نبود زیرساختهای کافی و مناسب به ویژه در حوزه حملونقل، هنوز اجازه بهرهبرداری کافی از این فرصت را برای کشور ندادهاست.
به گفته او، به دلیل تنش یک سال اخیر میان روسیه و اوکراین، کشتیهای کمتری اقدام به تردد و جابهجایی محمولهها در دریای خزر میکنند و از تعداد ناوگان حمل در این منطقه کاسته شده، از این رو حجم کمتری از محصولات از روسیه به ایران قابل حمل است.
وی با این حال، موجودی ذخایر غلات و نهادهها در بندر امام خمینی (ره) را مناسب ارزیابی کرد و با اشاره به آمار این موجودی تا تاریخ 24 مرداد ماه امسال، یادآور شد که در حال حاضر حدود 226 هزار تن گندم، یک میلیون و 74 هزار تن ذرت، 175 هزار تن جو، حدود 493 هزار تن دانه روغنی، 253 هزار تن کنجاله سویا و حدود 153 هزار تن روغن، موجودی ذخایر بندر امام خمینی است. به گفته زرگران، تعداد مناسبی کشتیهای باری در حال تخلیه در این بندر و تعدادی نیز در راه رسیدن و تخلیه بار هستند و نگرانی جدی از کمبود ذخایر به ویژه محصولات نهادهها احساس نمیشود.
کاهش واردات نهادهها
در همین رابطه، سید فرزاد طلاکش، دبیرکل فدراسیون ملی طیور، نیز به آمار اعلام شده از سوی اتحادیه واردکنندگان نهادههای دامی و مقایسه میزان واردات نهادهها در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و از کاهش 26 درصدی واردات ذرت، کاهش 82 درصدی واردات جو، افت 64 درصدی واردات کنجاله سویا، کاهش 22 درصدی واردات دانه سویا طی این مدت خبر داد و تصریح کرد که در چهار ماهه امسال، به طور میانگین، کاهش 43 درصدی از نظر وزنی و افت 31 درصدی از نظر ارزش در واردات نهادهها اتفاق افتادهاست.
طلاکش با این حال، تصریح کرد که بهرغم کاهش واردات این محصولات، ذخایر نهادهها در کشور با کمبود مواجه نیست. به گفته وی، کاهش در واردات نهادهها در حالی است که در کارخانههای مرغداری، جوجهریزی برای تولید مرغ گوشتی از 133 میلیون قطعه در فروردین ماه امسال به 90 میلیون قطعه طی مردادماه کاهش یافته و از حجم جوجهریزی مرغ مادر نیز کاسته شده است.
وی، بیانگیزگی و عدم تمایل مرغداران به جوجهریزی به دلیل کمبود نقدینگی و تامین سرمایه را از مهمترین دلیل کاهش جوجهریزی از سوی صنایع این بخش عنوان کرد. با این حال، طلاکش خاطرنشان کرد که طی دوماه آینده، صنعت طیور کشور مشکلی نخواهد داشت.
کاهش جوجهریزیها در صنعت مرغداری کشور
این در حالی است که به گفته علی تقویفر، نایبرئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، کارخانههای مرغداری کشور به دلیل قیمتگذاریهای دستوری، از میزان جوجهریزیها کاستهاند.
تقویفر سپس با اشاره به آزادسازی صادرات جوجه، گفت: عمده جوجه تولیدی در کشور به افغانستان صادرات میشود. قیمت جوجه در افغانستان گرانتر از ایران است و این عامل، باعث شده تا ارسال و صادرات جوجه از ایران به این کشور، رونق بگیرد و به این ترتیب ممکن است در ماههای آتی، کشور با کمبود گوشت مرغ مواجه شود.
اعزام هیات تجاری به بلاروس
همچنین در این جلسه، حسامالدین حلاج، معاون بینالملل اتاق تهران، از برنامهریزی این اتاق برای اعزام یک هیات تجاری به بلاروس طی آبان ماه امسال خبر داد. به گفته وی، هیات تجاری اتاق تهران همزمان با برگزاری نمایشگاه کشاورزی و محصولات غذایی مینسک طی 24 تا 27 آبان ماه، عازم این کشور میشود و در این نمایشگاه، شرکتها از دیگر کشورهای منطقه اوراسیا نیز حضور دارند. به گفته وی، فرآیند ثبتنام و پذیرش در این هیات تجاری به زودی از سوی اتاق تهران اطلاعرسانی خواهد شد.
بهرهوری پایین ایران در بخش کشاورزی
در ادامه این جلسه، گزارش عملکرد کمیته بهرهوری وزارت جهاد کشاورزی توسط مهرنوش میرزایی، عضو هیات علمی دفتر امور اقتصادی این وزارتخانه، تشریح شد.
وی، وضعیت بهرهوری در بخش کشاورزی ایران را نامناسب عنوان کرد و با استناد به مطالعات صورت گرفته، جایگاه ایران را در میان کشورهای آسیایی از حیث سهم بهرهوری در کل عوامل شد اقتصادی را ناچیز بیان کرد و با این حال، یادآور شد که متوسط رشد بهرهوری نیروی کار بخش کشاورزی در ایران در مقایسه با سایر کشورهای آسیایی، در برآوردهای صورت گرفته طی سالهای 2013 تا 2017، بالاتر بودهاست.
میرزایی سپس به تدوین سند بهرهوری بخش کشاورزی طی سال 1400 و تصویب آن از سوی هیات وزیران اشاره کرد و نبود سامانه جامع و یکپارچه اطلاعات بهرهوری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و کنترل پروژههای بهرهوری را از چالشهای بخش بهرهوری کشاورزی دانست و تدوین و ارائه برنامه راهبردی بهبود بهرهوری در این بخش را جزو برنامههای وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد.
در همین رابطه، کاوه زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، نبود زیرساختهای لازم و همچنین فقدان قوانین و مقررات را از جمله عوامل ضعف در بهرهوری بخش کشاورزی کشور بیان کرد. زرگران خبر داد که از سوی کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، عملکرد یکساله دولت در کل زنجیره بخش کشاورزی مورد پایش و سنجش قرار خواهد گرفت.
همچنین، حسن فروزانفرد، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز، مکانیزم قیمتگذاری را مهمترین عامل برای شکست بهرهوری در ایران دانست. محمدرضا بهزادیان دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز، قطع برق طی فصل تابستان را یکی از عوامل ناکامی در بهرهوری بخش کشاورزی برشمرد و یادآور شد که باید به کشاورزان اجازه داده شود تا برای مایحتاج کسبوکار خود، اقدام به راهاندازی نیروگاههای برق کوچک مقیاس کنند.


