هواپیماهای مسافربری روسی این روزها در حالی به پرواز در میآیند که به گفته منابع خبری رویترز، قطعات یدکی دیگر هواپیماهای زمینگیر، روی آنها سوار شدهاست.
آنطور که این خبرگزاری به نقل از چند منبع مطلع، اعلام کردهاست، خطوط هوایی روسیه، از جملهAeroflot برخی از هواپیماهای مسافربری را زمینگیر میکنند تا قطعات یدکی را که به دلیل تحریمهای غرب دیگر نمیتوانند از دیگر کشورها تامین کنند، حفظ کنند.
به نوشته رویترز، این دستورالعمل مطابق با توصیههایی است که دولت روسیه در ماه ژوئن گذشته به شرکتهای هواپیمایی این کشور ارائه کردهاست تا از برخی هواپیماها برای قطعات استفاده کنند و این اطمینان حاصل شود که بقیه هواپیماهای ساخت شرکتهای غربی بتوانند حداقل تا سال 2025 به پرواز خود ادامه دهند.
تحریمهای اعمال شده علیه روسیه پس از اعزام نیروهای نظامی این کشور به اوکراین در اواخر فوریه 2022، خطوط هوایی این کشور را از دستیابی به قطعات یدکی یا تعمیر و نگهداری در خارج از روسیه منع کرده است.
به گفته کارشناسان هوانوردی، شرکتهای هواپیمایی روسیه احتمالا رد و بدل قطعات یدکی میان هواپیماها در این کشور را آغاز کردهاند تا آنها را برای پرواز نگه دارند.
در اینباره یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفت که حداقل یک سوخو سوپرجت 100 ساخت روسیه و یک ایرباس A350 که هر دو توسط هواپیمایی آئروفلوت اداره میشود، در حال حاضر زمینگیر شده و در حال جداسازی است. این منبع گفت که ایرباس A350 تقریبا جدید است.
بیشتر ناوگان هواپیماهای روسیه از جتهای مسافربری غربی تشکیل شده است.
این منبع گفت که تجهیزات از چند هواپیمای بوئینگ 737 و ایرباس A320 شرکت آئروفلوت گرفته شده است، چرا که این شرکت به قطعات یدکی بیشتری از این مدلها برای سایر بوئینگ های 737 و ایرباس A320 خود نیاز دارد.
نزدیک به 80 درصد ناوگان آئروفلوت متشکل از بوئینگ و ایرباس است. بر اساس آخرین دادههای موجود، این شرکت دارای 134 بوئینگ و 146 ایرباس به همراه نزدیک به 80 هواپیمای سوخو سوپرجت-100 ساخت روسیه تا پایان سال گذشته است.
بر اساس تحقیقات رویترز و طبق دادههای Flightradar24، حدود 50 هواپیمای آئروفلوت ( 15 درصد از ناوگان این شرکت)، از جمله جتهای سرگردان به دلیل تحریمها، از اواخر ماه ژوئیه پرواز نکردهاند.