استارتاپ ترکیه ای گتیر پیشتاز خداحافظی با کارکنان

اخراج گسترده نیروی کار در استارتاپ ها

تاریخ 1401/03/17 ساعت 11:32

مدیران استارتاپ ها برای کاهش هزینه ها، به اخراج کارکنان سرعت بخشیدند. علاوه بر این، استخدام در شرکت هایی مثل توییتر، متا، مایکروسافت، اسنپ، سلزفورس متوقف یا کند شده است.

داده های تازه سایت فناوری لی آف می گوید در ماه می، نزدیک به 17 هزار نفر در 71 استارتاپ از کار اخراج شده اند. به گزارش کوارتزف این رقم بالاترین میزان اخراج کارکنان در استارتاپ های بین المللی از ماه می سال 2020 و آغاز همه گیری کرونا تا امروز است. داده ها نشان می دهد مجموع اخراج کارکنان از استارتاپ ها در ماه می نسبت به آوریل، 350 درصد رشد کرده است.

سرمایه گذاران نسبت به استارتاپ های فناوری محور در سال های همه گیری کرونا بسیار خوش بین بودند. همه گیری کرونا نشان می داد خدمات استارتاپ ها تا چه اندازه در تغییر زندگی مردم و اشتغال آن ها موثر است. در این سال ها، استارتاپ ها وارد بازار سهام شدند، ارزش شرکت های استارتاپی افزایش یافت و سرمایه ها به سمت اکوسیستم های استارتاپی حرکت کرد.

هرچند از آوریل تا ماه می سال 2020، استارتاپ ها با 50 هزار نفر از کارکنان خود خداحافظی کردند اما با این رقم، با همه گیری هرچه بیشتر کرونا، کاهش می یافت. رقابت استارتاپ ها در سال های همه گیری کرونا بر سر جذب استعدادها به کاهش رقم بیکاری در اکوسیستم های نوآوری انجامید. با این حال، پیش بینی های غیرواقعی خوش بین ها به اکوسیستم استارتاپی باعث شد آن ها درباره تمایل مردم به استفاده از خدمات این کسب وکارها مثل جایگزین کردن دوچرخه های استارتاپ پلوتون با رفتن به باشگاه خطا کنند.

مصرف کنندگان سریع تر از آنچه پیش بینی می شد، به عادت های پیش از همه گیری کرونا بازگشته اند. علاوه بر این، بانک های مرکزی نرخ بهره را افزایش داده اند که به گران تر شدن تامین تسهیلات بانکی برای استارتاپ های فناوری محور و رسیدن به حاشیه سود مناسب در ماه های آینده انجامیده است. سقوط ارزش سهام استارتاپ ها در بورس ها و کاهش سرمایه گذاری در کسب وکارهای نوپا از دیگر پیامدهای این وضعیت است.

مدیران استارتاپ ها برای کاهش هزینه ها، به اخراج کارکنان سرعت بخشیدند. علاوه بر این، استخدام در شرکت هایی مثل توییتر، متا، مایکروسافت، اسنپ، سلزفورس متوقف یا کند شده است.

شرکت های استارتاپی مثل گتیر، پلوتون و کلارنا  در اخراج کارکنانشان در سال 2022، پیشتاز استارتاپ های بین المللی بودند. بیشترین میزان اخراج کارکنان در شرکت استارتاپی گتیر انجام شده است. این شرکت ترکیه ای و فعال در حوزه تحویل مرسولات 4.480 نفر از کارکنان خود را اخراج کرده است. این اخراج ها تنها دو ماه پس از جذب 768 میلیون دلار سرمایه در این استارتاپ انجام شده است.