شانگهای ساختمان های مبتلا به کووید را محاصره می کند

امواجی که چین با خود می آورد

تاریخ 1401/02/04 ساعت 10:56

چین پس از شیوع اولیه کووید در ووهان در اواخر سال 2019، با سیاست های «کووید-صفر» با هدف از بین بردن همه زنجیره عفونت، تا حد زیادی موفق شد کووید 19 را مهار کند. اما این رویکرد به طور فزاینده ای با گسترش نوع بسیار عفونی اما کمتر کشنده اومیکرون به چالش کشیده شد.

مقامات شانگهای که در حال مبارزه با شیوع کووید 19 هستند، موانعی را در خارج از برخی ساختمان های مسکونی ایجاد کرده اند، اقدامی که باعث برانگیختن اعتراضات عمومی جدید در مورد قرنطینه ها شد. این اقدام بسیاری از جمعیت 25 میلیون نفری شهر را مجبور به ماندن در خانه کرده است. سی‌ان‌بی‌سی گزارشی در این باره منتشر کرده است.

تصاویری از کارگرانی که لباس مخصوص سفید پوشیده اند و در حال بستن ورودی بلوک های مسکونی هستند و حتی کل خیابان ها را با حصار سبز دو متری مسدود می کنند، روز شنبه در رسانه های اجتماعی منتشر شد و سوالات و انتقادات ساکنان را برانگیخت.

یکی از کاربران چینی در فضای مجازی نوشت: «این اقدام بی احترامی به حقوق مردم در داخل است، استفاده از موانع فلزی برای محصور کردن آنها مانند نگهداری از حیوانات اهلی است.» در حال حاضر دولت شانگهای به درخواست برای اظهار نظر در این باره پاسخ نداده است.

به نظر می رسد بیشتر موانع در اطراف محوطه هایی که به عنوان «مناطق مهر و موم شده» تعیین شده اند،‌ ساخته شده است، ساختمان هایی که حداقل یک نفر در آنجا آزمایش کووید 19 مثبت داشته و بنابراین ساکنان آن ساختمان از خروج از این ساختمان ها منع شده اند.

رویترز در گزارشی نوشت که قادر به تایید صحت همه عکس ها و فیلم ها نبوده است.

شانگهای، بزرگترین شهر چین و مهمترین قطب اقتصادی این کشور، با سیاستی که همه موارد کووید مثبت را به مراکز قرنطینه مرکزی منتقل می کند،‌ در حال مبارزه با بزرگترین شیوع کووید 19 در این کشور است. از طرفی قرنطینه که برای بسیاری از ساکنان بیش از سه هفته به طول انجامیده است به ناامیدی ناشی از مشکلات دسترسی به غذا و مراقبت های پزشکی، همچنین دستمزدهای از دست رفته، جدایی از خانواده، شرایط نگه داری در قرنطینه دامن زده است.

همچنین با تلاش های کارخانه برای از سرگیری تولید که به دلیل مختل شدن زنجیره تامین و مشکلاتی که ساکنان مراکز قرنطینه شده برای بازگشت به کار با آن مواجه هستند،‌ تلفاتی بر دومین اقتصاد بزرگ جهان وارد شده است.

این شهر در 23 آوریل، 39 مورد فوتی جدید براثر کووید 19 گزارش کرد که در مقایسه با 12 مورد روز قبل و به مراتب بیشترین میزان در طول شیوع فعلی بوده است. البته این کشور هیچ مورد مرگ و میر ناشی از کووید 19 را طی چند هفته اول آخرین افزایش موارد ابتلا گزارش نکرده بود که همین ماجرا شک و تردید ساکنان را درمورد این ارقام برانگیخته است. از آن زمان تاکنون 87 مورد مرگ و میر ناشی از کووید 19 گزارش شده که همه در هفت هروز گذشته بوده است.

تعداد موارد جدید برای روز شنبه اندکی کاهش یافت، اما همچنان ده ها هزار نفر باقی مانده اند. شانگهای 19657 مورد جدید بدون علامت را ثبت کرد.

چین پس از شیوع اولیه کووید در ووهان در اواخر سال 2019، با سیاست های «کووید-صفر» با هدف از بین بردن همه زنجیره عفونت، تا حد زیادی موفق شد کووید 19 را مهار کند. اما این رویکرد به طور فزاینده ای با گسترش نوع بسیار عفونی اما کمتر کشنده اومیکرون به چالش کشیده شد.

پکن، پایتخت چین 22 مورد جدید کووید 19 را ثبت کرد که همگی به صورت محلی منتقل شده بودند. این در حالی است که روز قبل، تعداد مبتلایان 6 نفر بوده است.