
اگر تحریم برداشته شود، دیگر هیچ کس برای واردات به منابع ریالی نیاز ندارد. واردکنندگان دیگر می توانند السی باز کنند و به صورت اعتباری وارداتشان را انجام دهند. اما اگر تحریم ها باقی بماند، این مشکلات هم همچنان باقی خواهد بود.
تقریبا 4 سال از آن 20 فروردین سال 97 که دلار 4200 تومانی متولد شد، گذشت تا اینکه بالاخره نمایندگان مجلس با 194 رای مثبت و 42 رای منفی، آن را حذف کردند. موضوعی که به مناقشه و نگرانی درباره گرانی ها و تامین نقدینگی مورد نیاز تولیدکنندگان تبدیل شده است. البته مجلس در حذف این ارز، جایگزینی در نظر گرفتند، آن هم اختصاص ۶۶ هزار میلیارد تومان در قالب کارت خرید کالاهای اساسی. به این ترتیب، مجلس دولت را مکلف به جایگزینی کالا برگ الکترونیکی به جای ارز 4200 تومانی کرده است. محمدرضا میرتاج الدینی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره جزییات این مصوبه گفت: «دولت در لایحه پیشنهادی ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرده بود و به جای آن حدود ۱۷۸ هزار میلیارد تومان یارانه ریالی اختصاص داده بود که ۶۶ همت آن برای جبران حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی و ۱۰۲ هزار میلیارد نیز برای خرید تضمینی گندم و دارو اختصاص پیدا کرده است. کمیسیون تلفیق مجلس یارانه ریالی دولت را به ۲۵۰ هزار میلیارد رساند تا میزان یارانه حمایتی در هر سه حوزه حمایت نقدی، خرید تضمینی گندم و دارو افزایش پیدا کند.»
تقریبا بیشتر فعالان اقتصادی و کارشناسان اقتصادی معتقدند که ارز 4200 تومانی رانت زا و فسادزاست و تا به الان آنطور که باید و شاید به گروه هدف نرسیده است. اما در این میان حذف آن در شرایط فعلی مشکلاتی به همراه خواهد داشت. به خصوص که به نظر می رسد دولت در حذف ارز 4200 تومانی بیشتر به فکر مصرف کننده ها بوده تا تولیدکننده ها و واردکننده ها. در واقع این گروه باید نقدینگی مورد نیاز برای پرداخت مابهالتفاوت دلار 4200 تومانی و نیمایی را داشته باشند.
بهاالدین حسینی هاشمی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران درباره تاثیر حذف ارز 4200 تومانی گفت: تا به امروز ارز 4200 تومانی تنها برای مصارف کشاورزی، نهاده های دامی و دارویی استفاده می شده است. بنابراین مابه التفاوت ارز 4200 تومانی به نیمایی و تامین نقدینگی مورد نیاز نباید الان برای بیشتر شرکت ها مشکلی ایجاد کند. به هرحال ارز 4200 تومانی خیلی وقت پیش برای بیشتر واردات ممنوع شده بود. حالا هم هرکاری که باقی تولیدکنندگان انجام می دهند برای تامین نقدینگی، تولیدکنندگان و واردکنندگان دیگر هم باید انجام دهند.
به گفته او، طی این مدت بیشتر تولیدکنندگان برای تامین نقدینگی مشکلات زیادی داشتند و مجبور شدند از بانک ها کمک بگیرند و به صورت اعتباری و وام تامین مالی شوند.
البته با این حال، حسینی هاشمی معتقد است که این عوارض جانبی و خفیف حذف ارز 4200 تومانی است. او ادامه داد: عوارض اصلی این حذف، تغییر قیمت محصولات و افزایش آنهاست.
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اگر تحریم برداشته شود، دیگر هیچ کس برای واردات به منابع ریالی نیاز ندارد. واردکنندگان دیگر می توانند السی باز کنند و به صورت اعتباری وارداتشان را انجام دهند. اما اگر تحریم ها باقی بماند، این مشکلات هم همچنان باقی خواهد بود.
به گفته او، حذف ارز 4200 تومانی اقدامی درست، اما بی موقع و دیرهنگام است. این حذف باید در زمان خودش انجام می شد، اما حالا آسیب زننده خواهد بود، البته که به هرحال باید اتفاق می افتاد.