
در آمارهای اولیه و گذشته، همیشه عنوان می شد که بیش از 2 میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد. اما حالا طبق گفته مسئولان به 570 هزار واحد رسیده است. احتمالا در بررسی ها ممیزی هایی مانند تعداد روزهای خالی بودن و ... لحاظ شده و به همین دلیل تعداد خانه های خالی کاهش یافته است. از طرفی هم عمدتا صاحبان این خانه های خالی، حقوقی ها مانند بانک ها و سازمان های مختلف هستند و این خانه های خالی کمتر در اختیار مردم و افراد حقیقی قرار دارد.
مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی از شناسایی و محاسبه مالیات بیش از ۵۷۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه خبر داده است. جهانگیر رحیمی مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره مالیات بر خانههای خالی اظهار کرد: در دو قسمت تا کنون از وزارت راه و شهرسازی اطلاعات خانههای خالی را دریافت کردهایم در قسمت اول که در تاریخ ۱۸ دی ماه ۱۴۰۰ بود اطلاعات ۱۲ هزار و ۱۰۲ واحد خالی از سکنه به سازمان مالیاتی ارسال شد که محاسبات مالیاتی آنها انجام شده و در درگاه خدمات سازمان مالیاتی قرار گرفته است؛ به مالکان این واحدها هم اعلام کردهایم که نسبت به پرداخت مالیات این خانهها اقدام کنند. در قسمت دوم اطلاعات دریافتی، نزدیک به ۵۶۸ هزار واحد خالی از سکنه معرفی شد که محاسبات مالیاتی این خانهها هم انجام شده و در وبسایت سازمان امور مالیاتی بارگذاری شده است؛ مالکان این خانههای میتوانند از وبسایت سازمان مالیاتی نسبت به پرداخت مالیات متعلقه اقدام کنند.
آنطور که این مقام مسئول عنوان کرده، از ۱۲ هزار و ۱۰۲ رکوردی که در قسمت اول دریافت شده، بخش زیادی از آنها مشمول مالیات نشدند چون هم در بازه زیر ۱۲۰ روزه خالی از سکنه بودند و هم اینکه این پایه مالیاتی به شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر اختصاص دارد در حالی که اطلاعات ارسالی تعدادی از خانههای خالی به سازمان مالیاتی از سوی وزارت راه، مربوط به شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بود. اما در قسمت دوم اطلاعات، بخش زیادی از واحدهای معرفی شده به عنوان خانه خالی، بیش از ۱۲۰ روز خالی بودند و مشمول مالیات میشوند.
آنطور که در این بررسی دیده می شود، نزدیک به ۳ هزار و ۵۰۰ خانه خالی به اشخاص حقوقی اختصاص دارد و مابقی به اشخاص حقیقی تعلق دارد. سهم خانههای خالی تهران بیشتر از سایر شهرها بوده است. از طرفی هم وزارت راه و شهرسازی ۶ هزار و ۲۹۲ واحد مسکونی گران قیمت را در مناطق ۲۲ گانه تهران شناسایی و معرفی کرده است؛ خود سازمان مالیاتی هم اطلاعات دریافتی از وزارت راه را با اطلاعاتی که از محل مالیات نقل و انتقال املاک در اختیار داشته، تجمیع کرده و به شناسایی ۵ هزار و ۲۵۰ واحد لوکس دیگر اقدام کرده است.
همچنان که به نظر می رسد دولت تمام سعی خود را می کند تا بتواند از خانه های خالی مالیات بگیرد، اما برخی کارشناسان می گویند که راه های دور زدن خالی نبودن خانه زیاد است. با این حال، محمد امیرزاده، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران دراین باره گفت: با دستگاه های نرم افزاری جدید، سازمان امور مالیاتی می تواند به این وضعیت سامان بدهد و خانه های خالی را به راحتی شناسایی کنند. اما با این حال، نمی توان گفت که این پروژه موفق خواهد بود یا خیر. چرا که تا به امروز مجلس، مصوبه های مختلفی در این زمینه داشته، اما همگی ناموفق بوده است. حالا امیدواریم که با همکاری خود صاحبان املاک و وزارت اقتصاد، مالیات خانه های خالی به ثمر برسد. امیرزاده همچنین درباره همکاری صاحبان املاک برای پرداخت مالیات ادامه داد: اگر پرداخت مالیات و نحوه هزینه کرد آن واقعی باشد، مردم همکاری خواهند کرد. البته به طور مثال باید خانه های مازاد و بیش از 2 واحد مسکونی در این پروژه لحاظ شود.
به گفته این عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران، مالیات خانه های خالی باعث افزایش عرضه برای فروش و اجاره می شود. او اضافه کرد: در کشورهای دیگر، به دلیل اینکه اقتصادشان آزاد است، مردم خودشان در فکر نگه داشتن خانه مازاد نیستند. از طرفی هم سالانه مالیات قابل توجهی برای خانه ها وجود دارد، به این ترتیب، برای آنها صرفه ندارد که خانه مازاد نگه دارند.
امیرزاده همچنین گفت: در آمارهای اولیه و گذشته، همیشه عنوان می شد که بیش از 2 میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد. اما حالا طبق گفته مسئولان به 570 هزار واحد رسیده است. احتمالا در بررسی ها ممیزی هایی مانند تعداد روزهای خالی بودن و ... لحاظ شده و به همین دلیل تعداد خانه های خالی کاهش یافته است. از طرفی هم عمدتا صاحبان این خانه های خالی، حقوقی ها مانند بانک ها و سازمان های مختلف هستند و این خانه های خالی کمتر در اختیار مردم و افراد حقیقی قرار دارد. او تاکید کرد: به هرحال دولت و مجلس سیاست گذار هستند و باید تصمیماتی بگیرند که قابلیت اجرایی شدن داشته باشد.