بهای هر بشکه نفت ایران به حدود 90 دلار رسید

روزهای اوج گیری قیمت نفت

تاریخ 1400/11/17 ساعت 07:59

در این بین نکته مهمی که کارشناسان اقتصادی همزمان با افزایش قیمت نفت، درآمدهای نفتی و فروش بیشترنفت به دولت اعلام می کنند نگرانی از وابستگی بیشتر بودجه و جبران کسری بودجه با درآمدهای نفتی و عرضه ارزهای نفتی به بازار داخل است که می تواند به تورم بیشتر و بیماری هلندی منجر شود.

در شرایطی که تحریم ها چند سالی اش فشار سنگینی بر صنعت نفت ایران وارد کرده است؛ این روزها قیمت نفت به شدت اوج گرفته به صورتی که قیمت نفت ایران به بالاترین حد خود در 7 سال گذشته رسیده است. دیروز قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در بازارهای جهانی به 89 دلار رسید که بالاترین قیمت در طول 7 سال گذشته است. همچنین بهای هر بشکه نفت در جهان با ثبت هفتمین هفته متوالی افزایش، به 93دلار رسید. تحلیلگران دلیل صعود قیمت طلای سیاه را سرمای بی سابقه در برخی کشورهای جهان ازجمله آمریکا، تشدید تنش در خاورمیانه و کشورهای جنوب خلیج فارش، بحران سیاسی بین تولیدکنندگان بزرگ ازجمله تنش روسیه با غرب بر سر بحران اوکراین و افزایش تقاضا ناشی از کاهش محدودیت‌های پساکرونایی و رشد تولیدات صنعتی در جهان ارزیابی می ‌کنند. کارشناسان معتقدند افزایش تنش سیاسی بین قدرت‌های جهانی این شائبه را مطرح کرده که احتمالا اختلال در عرصه انرژی تشدید خواهد شد. به همین دلیل خریداران نفت اقدام به خرید بیشتر کرده‌اند. اعضای اوپک پلاس روز چهارشنبه هفته گذشته توافق کرده بودند به ‌طور تدریجی 400هزار بشکه بر عرضه خود بیفزایند.

جواد اوجی، وزیر نفت ایران هم به تازگی اعلام کرده بازار جهانی نیازمند افزایش عرضه نفت ایران است، ما نیز آمادگی داریم در سریع ‌ترین زمان ممکن، مقدار عرضه خود به بازارهای جهانی را افزایش دهیم. در این بین هرگونه توافق هسته‌ای با ایران به ‌احتمال زیاد اوپک پلاس را مجبور خواهد کرد سهمیه‌های تولید خود را دوباره مورد بازبینی قرار دهد تا مانند سال‌های گذشته فضا برای صادرات بشکه‌های نفت ایران باز شود. همزمان خبرها حکایت از آن دارد که در ماه جاری، گمرک چین نخستین واردات نفت خام ایران را در یک سال گذشته با وجود تحریم‌های مداوم گزارش داده و ۴میلیون بشکه نفت خام ایران را در مخازن نفتی خود تخلیه کرده است.

در این بین نکته مهمی که کارشناسان اقتصادی همزمان با افزایش قیمت نفت، درآمدهای نفتی و فروش بیشترنفت به دولت اعلام می کنند نگرانی از وابستگی بیشتر بودجه و جبران کسری بودجه با درآمدهای نفتی و عرضه ارزهای نفتی به بازار داخل است که می تواند به تورم بیشتر و بیماری هلندی منجر شود. دو روز پیش مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران در اینستاگرام خود با ابراز نگرانی از این موضوع نوشت:« تنها چاره سامان گرفتن بودجه در اقتصاد کشور جداسازی درآمدهای نفتی از بودجه های جاری است، اقدامی منطقی که در تمام کشورهای توسعه یافته نفتی همچون نروژ سالیان سال است درحال اجراست. اما موضوع نگران کننده ای که این روزها وجود دارد افزایش دوباره وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی در لایحه بودجه 1401 است.» او همچنین نوشت:« دولت در لایحه ارائه شده به مجلس در نظر گرفته 519 هزار میلیارد تومان از کسری 708 هزار میلیارد تومانی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم از افزایش فروش نفت تامین کند. اتفاقی که همزمان شده با رشد قیمت جهانی نفت که به بیش از 80 دلار در هر بشکه رسیده است. افزایش درآمدهای نفتی اگر در راستای افزایش ذخایر صندوق توسعه ملی و البته بروز رسانی صنعت نفت و گاز باشد می تواند آثار درخشانی داشته باشد اما اگر به ارزپاشی و جبران کسری بودجه ختم شود، حاصلی جز بیماری هلندی و افزایش تورم در اقتصاد ایران و فشار برای پایین نگهداشتن دستوری قیمت ارز نخواهد داشت که برای اقتصاد ایران سم است.»