استراتژی گازی جدید اتحادیه اروپا با توافق هسته‌ای به سمت ایران می‌آید؟

ایران  صادرکننده بالقوه گاز و هیدروژن به اتحادیه اروپا است

تاریخ 1400/10/07 ساعت 11:49

استراتژی جدید گازی اتحادیه اروپا بر ایران به‌عنوان صادرکننده بالقوه گاز و هیدروژن به اتحادیه اروپا می‌تواند تأثیراتی را بر جای بگذارد. در صورت احیای برجام و رفع تحریم‌ها شکل‌گیری بازار هیدروژن در اتحادیه اروپا می‌تواند فرصت مهمی برای ایران باشد زیرا ایران در تعامل با شرکت‌های بین‌المللی امکان حضوری چشمگیر در بازار هیدروژن خواهد داشت.

به طور تاریخی اتحادیه اروپا به‌عنوان بازار گازی بالقوه مهم ایران تصویر شده است. سال‌هاست مناظراتی در این زمینه جریان دارد و به‌ویژه بر این نکته اشاره می‌شود که روسیه در این بازار موقعیت انحصاری پیدا کرده و ایران از آن بی‌بهره مانده است. مرکز پژوهش های اتاق ایران در گزارشی به تحولات جهانی و استراتژی گازی جدید اتحادیه اروپا و البته حضور ایران در این استراتژی پرداخته است.

طبق این گزارش استراتژی گازی اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر رو به تغییر بوده است. در تازه‌ترین اقدام، این اتحادیه برنامه‌های کلانی برای کربن‌زدایی از بازار گاز خود مطرح کرده است که بالقوه می‌تواند بر تولیدکنندگان مهم گاز تأثیر بگذارد. استفاده گسترده‌تر از گازهای تجدیدپذیر و کم‌کربن به‌ویژه هیدروژن در کانون استراتژی جدید قرار دارد. افزون بر این محدودیت‌های جدیدی در قالب این استراتژی بر انتشار متان در نظر گرفته شده است. اتحادیه اروپا متعهد شده تا سال 2030، 55 درصد از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد و تا سال 2050 به موقعیت کربن خنثی ارتقا یابد. در این قالب انتشار متان در این اتحادیه تا 2030 ، 30 درصد نسبت به 2020 کاهش خواهد یافت. مهم‌تر آنکه انتشار متان از نفت، گاز و زغال‌سنگ باید تا 2030، 80 درصد کاهش یابد. به‌موازات این اقدام اتحادیه اروپا تا 2020 زیرساخت‌های بازار هیدروژن را تکمیل می‌کند.

استراتژی جدید گازی اتحادیه اروپا بر ایران به‌عنوان صادرکننده بالقوه گاز و هیدروژن به اتحادیه اروپا می‌تواند تأثیراتی را بر جای بگذارد. در صورت احیای برجام و رفع تحریم‌ها شکل‌گیری بازار هیدروژن در اتحادیه اروپا می‌تواند فرصت مهمی برای ایران باشد زیرا ایران در تعامل با شرکت‌های بین‌المللی امکان حضوری چشمگیر در بازار هیدروژن خواهد داشت. عربستان سعودی اخیراً با شرکت‌های فرانسوی در این زمینه به توافق‌های مهمی دست‌یافت.

 

جرای یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های هیدروژنی در عربستان

اخیراً شرکتی آلمانی با دولت عربستان برای اجرای یکی از بزرگ‌ترین پروژه هیدروژنی جهان در نئوم عربستان به توافق رسیده است و اقدامات اولیه برای اجرایی‌شدن آن را آغاز کرده است. این پروژه دو گیگاواتی در 2026 به بهره‌برداری می‌رسد و صادرات محصولات آن در انحصار شرکت آلمانی خواهد بود. فشارهای دولت‌های پیشرفته بر شرکت‌ها برای بهره گیری از سوخته‌ای پاک، سرمایه‌گذاری در زمینه هیدروژن را جذاب کرده است. شهر هوشمند نئوم در حاشیه دریای سرخ و در مساحتی 10 هزار مایل مربعی با سرمایه‌گذاری 500 میلیارد دلاری دولت سعودی در حال احداث است. نئوم مهم‌ترین پروژه چشم‌انداز 2030 عربستان محسوب می‌شود.