
ر یک دوره یک ساله یعنی از آبانماه پارسال تا آخر آبان امسال از مجموع کل 40صنعت فعال در بازار سهام، بازده سهام 30صنعت نزولی بوده و فقط سهامداران 10صنعت با رشد ارزش دارایی هایشان مواجه شدهاند
هرچند رکود فراگیر یک سال گذشته، به زیان اغلب سهامداران منجر شده اما در همین مدت سهامدارانی هم بودهاند که ارزش سهامشان رشد کرده است. طبق آمارها سهامدارانی که در آبانماه پارسال در گروه زراعت سرمایهگذاری کردهاند و همچنان سهام خود را نفروختهاند برندگان اصلی بازار سرمایه بودهاند. این صنعت با بازده 61.6درصدی بیشترین رشد را در کل بازار سرمایه داشته است. بعد از شیوع کرونا قیمت محصولات زراعی نه فقط در ایران بلکه در کل جهان با رشد مواجه و به افزایش سود صنایع فعال در این بخش منجر شده است. بعد از گروه زراعت شرکتهایی که در تامین آب و برق و گاز فعال هستند بیشترین رشد را داشتهاند و بهطور میانگین 44.3درصد بازده نصیب سرمایهگذاران این گروه شده است. سهامداران تولید کنندههای مواد معدنی که در گروه کانههای فلزی دست بندی میشوند و همینطور منسوجات نیز در یک سال گذشته بهطور میانگین بین 40 تا 44درصد سود کردهاند.از دیگر صنایعی که در یک سال گذشته بازده مطلوبی داشتهاند میتوان به گروه تولید کنندههای محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و داروسازی اشاره کرد.
البته به صورت کلی دادههای آماری از میزان نوسانهای بازار سهام در یک سال گذشته نشان میدهد در یک دوره یک ساله یعنی از آبانماه پارسال تا آخر آبان امسال از مجموع کل 40صنعت فعال در بازار سهام، بازده سهام 30صنعت نزولی بوده و فقط سهامداران 10صنعت با رشد ارزش دارایی هایشان مواجه شدهاند.این بهمعنای آن است که در این مدت بازده 75درصد از صنایع بورس منفی بوده و فقط بازده سهام 25درصد از صنایع بورس مثبت بوده است. این در حالی است که هماکنون شاخص کل بورس تهران در محدوده یکمیلیونو387هزار واحد است که این میزان 1.2درصد بالاتر از 30آبانماه پارسال است مقایسه میزان افت ارزش شرکتهای بورس و شاخص کل نشان میدهد شدت نزول در بورس عمیقتر از آنچه شاخص بورس نشان میدهد است. حتی مقایسه 30صنعتی که در یک سال گذشته بازدهشان منفی بوده با 10صنعتی که بازده مثبت داشتهاند این موضوع را تأیید میکند و نشان میدهد در یک سال گذشته اغلب سهامداران زیان کردهاند.
در این بین با وجود آنکه منحنی شاخص بورس تهران 1.2درصد بالاتر از سطح آخر آبانماه پارسال ایستاده است اما آمارها نشان میدهد ازآبان پارسال تاکنون بازده 75درصد صنایع بورس نزولی بوده است این موضوع نشان میدهد؛ شاخصها نتوانستهاند بیانگر همه واقعیتهای بازار باشند. روند نزولی بورس که از مرداد پارسال شروع شده، با وجود یک دور رشد کوتاهمدت در تابستان امسال، همچنان ادامه دارد. آمارها نشان میدهد به جز سهامدارانی که در همان مرداد پارسال سهام خود را در بورس فروختهاند، تقریبا اغلب سهامداران در زیان هستند. آمارهای موجود از میزان بازده صنایع از آبانماه پارسال تا آخر آبان امسال نیز نشان میدهد بازار سهام با رکودی فراگیر مواجه شده و این موضوع به خروج گسترده نقدینگی از بازار سهام منجر شده است طبق آمارهای موجود از اواسط پارسال تاکنون 120هزار میلیارد تومان نقدینگی سهامداران حقیقی از بورس خارج شده و ارزش روزانه معاملات از سطوح 20 تا 25هزار میلیارد تومان به کمتر از 8 تا 10هزار میلیارد تومان رسیده است.