
بررسی های نمونه خون منتشر شده در این هفته نشان می دهد که بیش از 90 درصد از ساکنان دهلی دارای آنتی بادی کووید 19 هستند. هندی ها پس از عبور از بحران در بدترین حالت خود، با مصونیت طبیعی ایمن شده اند.
تنها چند ماه پس از فروپاشی سیستم بهداشت عمومی هند تحت سونامی عفونت های کووید 19، این کشور احساس می کند چیزی برای جشن گرفتن دارد. زمانی که فصل تعطیلات هندوها نزدیک است، 21 اکتبر، ناراندا مودی، نخست وزیر هند اعلام کرد که هند میلیاردمین دوز واکسن خود را تزریق کرده است. در شهرهایی مانند دهلی و بمبئی، بخش های ویژه برای بیماران کووید 19 تقریبا خالی هستند. یک پزشک در بیمارستان بزرگ دولتی با کنایه گفت اکنون ابتلا به ویروس در دهلی دشوارتر از هرجای دیگر در خارج از این کشور است. البته اقتصاد هند هنوز نابسامان است، اما در بیشتر روزهای تابستان، شاخص های بورس به اوج های جدید رسیدند. با این حال، این احساس تسکین قابل لمس با خاطره اخیر مرگ دسته جمعی به سختی کنار می آید، زمانی که جسد ها با عجله در امتداد رود گنگ به خاک سپرده میشدند. اما حالا چگونه هند توانست کووید 19 را شکست دهد؟ اکونومیست به این سوال جواب داده است.
واقعیت این است که کووید 19 هند را شکست داده است. جهان در ماه های آوریل و می با نگرانی به هند نگاه می کرد، زمانی که تعداد فوت شده های کووید به صورت عمودی بالا می رفت. وضعیتی که ترس و وحشت را کاملا ایجاد می کرد. هند با اولین شیوع نوع دلتا مواجه شد که به اختصار نوع هندی نامیده می شد تا زمانی که سازمان جهانی بهداشت اصرار کرد که به حروف یونانی تغییر کند. این درنده خویی کووید درس هایی را به هند آموخت که برخی از نقاط جهان هنوز در حال یادگیری آن هستند. هندی ها به تعدادی نامحدود جان خود را از دست دادند. برای قضاوت براساس تعداد بیش از حد مرگ و میر، چیزی در حدود 2.3 میلیون نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند. کسانی که جان سالم به در بردند، از شکست دولت در تهیه هرچه سریع تر واکسن انتقاد کردند، چرا که هند خود را کارخانه داروسازی برای جهان معرفی کرده بود. ابتدا واکسیناسیون خیلی کم انجام می شد. سپس در ماه ژوئن، تقریبا کووید به همان سرعتی که بالا رفته بود، سرنگون شد. با اینکه تنها 10 درصد جمعیت واکسینه شده بودند. بعد وضعیت در عرض دو هفته به سطح قبل از دلتا برگشت، البته نه به لطف مداخله پزشکی.
بررسی های نمونه خون منتشر شده در این هفته نشان می دهد که بیش از 90 درصد از ساکنان دهلی دارای آنتی بادی کووید 19 هستند. هندی ها پس از عبور از بحران در بدترین حالت خود، با مصونیت طبیعی ایمن شده اند. کمپین واکسیناسیون هند آهسته و لرزان بوده اما پیشرفت ثابتی داشته است. در تاریک ترین روزهای همه گیری هند، ناراندا مودی، نخست وزیر هند خود را از دید پنهان کرده بود. اکنون آقای مودی مشتاق است که تصویر خود را در هر گواهی رسمی واکسیناسیون قرار دهد. 21 اکتبر شرکت هواپیمایی خصوصی Spicejet سه هواپیمای خود را با چهره نخست وزیر منقوش کرد تا به او به خاطر ایمن سازی بسیاری از هموطنانش تبریک بگوید. اما این ایمن سازی ماه ها قبل اتفاق افتاده بود.
بیش از نیمی از تمام هندی ها حداقل یک دوز از واکسن را دریافت کرده اند و تقریبا 25 درصد به طور کامل واکسینه شده اند. این اتفاق خوبی است، چرا که حتی ایمنی طبیعی بعد از مدتی کاهش پیدا می کند. دولت اکنون روزانه 6 میلیون دوز یا بیشتر را تزریق می کند، در عین حال روزانه موارد مبتلا به کووید مثبت 150 هزار نفر است. با این وضعیت، هند باید خود را در برابر موج سوم (در واقع موج دوم دلتا) آماده کند. اما دیگر بحثی در مورد مهار یا از بین بردن ویروس کرونا وجود ندارد. برای اکثر افرادی که در این سال تلخ توانسته اند سلامت و معیشت خود را حفظ کنند، زندگی در حال بازگشت به حالت عادی است. به این ترتیب ممکن است هند یک بار دیگر در صدر کرونا قرار بگیرد.
