
دولت در تلاش است با انتشار اوراق بدهی از یک طرف به جنگ تورم برود و از طرف دیگر کسری بودجه اش را جبران کند. انتظار می رود با توجه به کم کاری دولت قبل در انتشار اوراق بدهی، در نیمه نخست سال، حجم انتشار اوراق بدهی در نیمه دوم سال افزایش زیادی پیدا کند. این موضوع می تواند بازار سهام را بهشدت تحت تأثیر قرار دهد.
آمارها نشان میدهد نرخ سود بین بانکی از 19درصد فراتر رفته است. همگام با افزایش انتشار اوراق بدهی و افزایش نرخ بهره این اوراق و نرخ سود بین بانکی، رشد شاخص بورس هم محدود شده و حتی از هفته نخست شهریور تا پایان همین ماه با 13درصد افت مواجه شده است. انتظار میرود در نیمه دوم سال جاری نرخ بهره همچنان به رشد فزاینده اش ادامه دهد و شتاب انتشار اوراق بدهی دولتی هم بیشتر شود. این روند ریسک بازار سهام را افزایش خواهد داد. شاخص کل بورس تهران از ابتدای خردادماه شروع به رشد کرد اما در هفته نخست شهریورماه روند صعودی شاخص یکباره متوقف شد و ظرف مدت کوتاهی 13درصد افت کرد. بررسیها نشان میدهد نزول شاخصهای بورس همزمان با افزایش انتشار اوراق بدهی و رشد نرخ بهره این اوراق رخ داده است.
دولت تا مرداد امسال 16هزار و 500 میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر کرده بود اما ظرف چند هفته گذشته این رقم یکباره تا مرز 45 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. طبق گزارشهای بانک مرکزی در آخرین حراج هفتگی، 13هزارو 200میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی فروخته شد. آمارهای فرابورس نیز نشان می دهد حجم معاملات این اوراق در بازار ثانویه در نیمه نخست سال با 900درصد افزایش از مرز هزارمیلیارد تومان عبور کرده است. این موضوع بر ارزش صندوقهای سرمایهگذاری با درآمد ثابت، که بخش عمده نقدینگیشان را صرف خرید اوراق بدهی میکنند نیز اثر گذاشته و به رشد 30درصدی ارزش این صندوقها منجر شده است؛ به طوری که ارزش این صندوقها از 286هزار میلیارد تومان در بهمن ماه پارسال به 370هزار میلیارد تومان در پایان تابستان امسال رسیده و نشان می دهد بخشی از نقدینگی بازار سهام در حال انتقال به بازار اوراق بدهی است.
آمارها نشان میدهد در آخرین حراج بانک مرکزی، صندوقهای سرمایه گذاری بخشی از منابعشان را دوباره از بازار سهام خارج و صرف خرید اوراق بدهی کردهاند چنان که حجم خرید اوراق بدهی آنها فقط در یکی از سر رسیدهای این اوراق به 5 هزارو 700میلیارد تومان رسیده است.
دولت در تلاش است با انتشار اوراق بدهی از یک طرف به جنگ تورم برود و از طرف دیگر کسری بودجه اش را جبران کند. انتظار می رود با توجه به کم کاری دولت قبل در انتشار اوراق بدهی، در نیمه نخست سال، حجم انتشار اوراق بدهی در نیمه دوم سال افزایش زیادی پیدا کند. این موضوع می تواند بازار سهام را بهشدت تحت تأثیر قرار دهد. برخی برآوردها نشان میدهد احتمالا دولت در نیمه دوم سال دستکم 150هزارمیلیارد تومان اوراق بدهی منتشر خواهد کرد و این موضوع میتواند، بخش زیادی از نقدینگی را از بازار سهام، راهی بازار اوراق بدهی کند و به افت شاخصهای بورس منجر شود.
اقتصاددانان بر این باورند که اگرچه انتشار اوراق بدهی در کوتاهمدت آثار مثبتی بر نرخ تورم و کاهش کسری بودجه دولت دارد اما باید انتشار این اوراق با قواعد خاصی دنبال شود تا به بورس و تولید آسیب وارد نشود. بهزعم تحلیلگران رشد یکباره حجم انتشار این اوراق و نرخ بهره به فرار سرمایه از بورس به سمت بازارهای تورمزا منجر خواهد شد و حتی به تولید هم آسیب خواهد زد.