
روز گذشته یکی از نمایندگان مجلس از جمعآوری امضا برای برگزاری رفراندوم جهت حذف یارانههای آشکار و پنهان خبر داد
بیش از یک دهه از شروع پرداخت ماهانه یارانه های نقدی به دهک های مختلف می گذرد آن هم در شرایطی که طبق قانون قرار بود تنها به مدت 5 سال این یارانه ها پرداخت شود و بعد از آن به صورت کلی حذف شوند اما در این میانه همه چیز به نوعی دیگر رقم خورده است. یارانه نقدی که عدد آن 45 هزار تومان است سالیان سال است که بدون در نظر گرفتن دهک های اجتماعی و نیازمندی افراد به این مبلغ به صورت کلی پرداخت می شود، عدد که باتوجه به تورم کشور در حال حاضر پول خرید یک ظرف ماسک، یک کیلو مرغ بیشتر نیست و عملا ادامه پرداخت آن به این شکل هیچ کمکی حتی به اقشار ضعیف جامعه هم نمی کند. همین موضوع باعث شده که بحث حذف پرداخت یارانه نقدی و یا سامان دهی آن به صورت جدی از سوی کارشناسان مطرح شود. در این بین رایزنیهای اولیه ای هم بین دولت و مجلس آغاز شده و همزمان تعدادی از نمایندگان مجلس تصمیم دارند تا با امضای طرحی مهم تصمیم گیری درباره حذف انواع یارانه را به رفراندوم بگذارند. گزینه دیگر روی میز تصمیم گیری، حذف یارانه نقدی 7دهک جامعه متوسط و ثروتمند و اضافه کردن بر دریافتی 3دهک پایین درآمدی است. این در حالی است که سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس میگوید: هنوز هیچ طرحی برای حذف یارانههای پنهان و آشکار در مجلس اعلام وصول نشده چرا که هرگونه بحث درباره یارانهها نیاز بهکار کارشناسی دقیق و لحاظ نظر مردم دارد.
روز گذشته یکی از نمایندگان مجلس از جمعآوری امضا برای برگزاری رفراندوم جهت حذف یارانههای آشکار و پنهان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه سالانه رقم بسیار بالایی یارانه نقدی پرداخت میشود، بنده براساس اصل۵۹ و ماده۳۶ قانون همهپرسی تقاضای برگزاری رفراندوم بهمنظور حذف یارانههای آشکار و پنهان و پرداخت مستقیم به مردم را مطرح کردهام. ابوالفضل ابوترابی تأکید کرد: تاکنون این تقاضا توسط ۲۲نفر از نمایندگان امضا شده؛ این در حالی است که برای اعلام وصول، به ۱۰۰امضا نیاز دارد و برای تصویب آن باید دستکم دوسوم نمایندگان به آن رأی مثبت بدهند. او میگوید: دهکهای اول و فقیر فقط 2/1درصد از یارانه انرژی استفاده میکنند؛ درحالیکه این مقدار برای دهکهای دهم و مرفه ۲۵درصد است.
عباس گودرزی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: براساس گزارش سازمان برنامه و بودجه در سال98، حدود 900هزار میلیارد تومان یارانه انرژی به افراد داده شده که سهم دهک اول که اقشار مستضعف و کم درآمد هستند تنها 2/1درصد و سهم دهک دهم 25درصد از کل یارانه پرداختی به بنزین کشور است؛ در بخش گاز نیز شاهد همین وضعیت هستیم بهگونهای که دهک دهم 15درصد و دهک اول 5درصد از کل یارانه گاز را مصرف میکند. این نماینده افزود: دولت باید نسبت به حذف یارانههای آشکار و پنهان و پرداخت بهصورت مستقیم و کارت اعتباری به مردم اقدام کند.
در این بین سیدمحمد رضا میرتاجالدینی، نایبرئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم از تشکیل کمیته مشترک میان دولت و مجلس خبر داده و گفته است: کار نظارتی مجلس هم این است که بسترها و زمینههای فساد و رانت را از میان ببرد و تمام این موضوعات در جلسه مشترک دولت و مجلس بررسی خواهد شد. وی هدف از تشکیل این کمیته را اصلاح نظام یارانهای، حذف بسترها و و زمینههای رانت در اقتصاد ازجمله اصلاح تامین ارز 4200تومانی در کشور اعلام و تصریح کرد: کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، متولی تشکیل این کمیته شده و بهزودی با حضور نمایندگانی از وزارتخانهها و کمیسیونهای مجلس کار خود را آغاز خواهد کرد.
وی با اشاره به اعضای این کمیته اظهار کرد: پیشنهاد شده، وزرای اقتصادی دولت، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه نمایندهای ثابت در حد معاونت و از کمیسیونهای اقتصادی مجلس 2نماینده در این کمیته حضور داشته باشند و همچنین از بخش خصوصی برای معرفی نمایندگان خود دعوت به عمل خواهد آمد. میرتاجالدینی تصریح کرد: یک بازه زمانی 3ماهه برای کار بررسی این کمیته درنظر گرفته شده تا بعد از بحث و بررسیهای لازم درخصوص موارد ذکر شده، خروجی مورد توافق مجلس و دولت در قالب طرح، لایحه و یا بودجه1401 ارائه شود. او با تأکید براینکه نظام یارانهای کشور متأسفانه یک توقف 10ساله داشته است، بیان کرد: گام اول نظام هدفمندی یارانهها 10سال پیش برداشته شد و اکنون باید با انجام بررسیها اصلاحات لازم درخصوص نحوه اجرای آن انجام شود. یارانه پنهان بیش از بودجه عمومی دولت بوده و از سوی دیگر ارز 4200تومانی به اندازه 10سال پرونده فساد برای قوه قضاییه ایجاد کرده است و باید بستر این مفاسد از میان برداشته شود. علاوه بر نمایندگان مجلس حجت عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم پیشتر گفته بود: یارانه آنهایی که متمولتر هستند به شرطی که بتوانیم شناسایی کنیم، کاهش پیدا میکند یا قطع میشود و آنهایی که متوسط هستند یارانههای بیشتری میگیرند. او با بیان اینکه یارانه ۴۵هزار تومانی اثر رفاهی خاصی ایجاد نمیکند، گفت: بهدنبال رفع تبعیض در پرداخت یارانه هستیم. عبدالملکی درباره اینکه آیا با افزایش یارانهها موافق هستید؟ گفت: قطعا این یارانهها که الان پرداخت میشود خیلی اثر رفاهی ویژهای ندارد و پارسال هم مصوب شد یارانههای معیشتی و یارانههای دیگری پرداخت شود، اما تبعیض در پرداخت یارانهها دیده میشود.