استرالیا، خسته از تعطیلی‌های سراسری، اقتصادش را بازگشایی می‌کند

زندگی مسالمت‌‌آمیز با کرونا

تاریخ 1400/06/08 ساعت 13:14

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا می‌خواهد این کشور با افزایش نرخ واکسیناسیون، با کووید 19 مانند آنفولانزا برخورد کند. او هفته پیش گفت: هدف ما این است که با این ویروس زندگی کنیم نه اینکه از آن بترسیم.

درحالی‌که تعداد قربانیان کووید 19 در استرالیا از مرز هزار نفر می‌گذرد، اما تلفات جانی‌اش از استانداردهای جهانی کمتر است. استرالیا کشوری بود که از قرنطینه‌های بی‌وقفه استفاده کرده است، اما اکنون با بزرگ‌ترین چالش سیاست بهداشتی خود در مورد همه‌گیری مواجه است، آن هم نحوه بازگشایی مجدد اقتصاد است. سی‌ان‌بی‌سی گزارشی در این باره منتشر کرده است.

نوع دلتای بسیار مسری در استرالیا گسترش‌یافته و در سیدنی، بزرگ‌ترین شهر استرالیا حاکم شده است و مقداری از آن در ملبورن دیده می‌شود. حالا مقامات به دنبال کاهش محدودیت‌ها هستند. در عوض آنها قصد دارند واکسیناسیون استرالیا را افزایش دهند و با کووید 19 زندگی کنند، رویکردی که به مشاغل سخت کمک می‌کند، اما با مخالفت ایالت‌های مصمم برای ازبین‌بردن بیماری، مواجه است.

براساس داده‌های دولت استرالیا، این کشور روز دوشنبه 4 مورد مرگ‌ومیر را گزارش کرد. به‌طوری‌که مجموع قربانیان کووید 19 را به 1003 نفر رساند. طبق داده‌ها، اخیر به طور متوسط دو تا سه مورد مرگ‌ومیر ثبت شده است.

درحالی‌که مرگ‌ومیر بیشتر می‌شود، عفونت‌ها به بالاترین رکورد پی‌درپی و به بالای 1200 نفر در روز رسیده است. با بیش از نیمی از مردم در قرنطینه، حتی مناطقی که عفونت کمی داشته‌اند یا بدون عفونت بوده‌اند هم تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.

شور و نشاطی که همراه با موفقیت اولیه در سرکوب بیماری در استرالیا بود، جایش را به ناامیدی جامعه از برنامه واکسیناسیون کم‌سرعت داد. طبق گزارش رویترز در این کشور بیش از 33 درصد از افراد بالای 16 سال دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند که بسیار کمتر از کشورهای مشابه است.

مقامات استرالیا امیدوارند که از افزایش عفونت‌ها و افزایش مرگ‌ومیر در این کشور مانند وضعیتی که در انگلیس و ایالات متحده رخ‌داده است، جلوگیری کنند.

رینا مک اینتایر، اپیدمولوژیست گفت: استرالیا باید این درس را یاد بگیرد که به ماسک زدن ادامه دهند، همچنین با کاهش محدودیت‌ها، کلاس‌های درس باید برای محافظت از دانش‌آموزان در برابر ویروس، تهویه بهتری داشته باشد. پوشیدن ماسک، هزینه کمی برای جلوگیری از ویروس دارد. ما همچنین به استراتژی واکسن و تهویه نیاز داریم.

استرالیا قصد دارد تا زمانی که 70 درصد از افراد 16 سال به بالا به طور کامل واکسینه شده باشند که انتظار می‌رود تا اواخر سال جاری این اتفاق رخ دهد، محدودیت‌ها را کاهش دهد. پس از آن با 80 درصد واکسیناسیون، بازگشایی تدریجی سفرهای بین‌المللی اتفاق می‌افتد.

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا می‌خواهد این کشور با افزایش نرخ واکسیناسیون، با کووید 19 مانند آنفولانزا برخورد کند. او هفته پیش گفت: هدف ما این است که با این ویروس زندگی کنیم نه اینکه از آن بترسیم.

در گروه 20 اقتصاد بزرگ دنیا، استرالیا آخرین کشوری است که هزار مورد مرگ‌ومیر بر اثر کووید را ثبت کرده است. در میان اقتصادهای بزرگ آسیا پاسیفیک، چهار کشور نیوزلند، هنگ‌کنگ، تایوان و سنگاپور، بسیار کمتر از هزار مورد مرگ‌ومیر دارند و نیوزلند کمترین آمار را با 26 مورد مرگ ثبت کرده است.

مسری بودن بالای نوع دلتا، دوره نهفتگی کوتاه و شیوع بدون علامت باعث شد که بیماری به‌سرعت پخش شود. این وضعیت در جوانان و کسانی که دسترسی محدودی به واکسن داشته‌اند یا هیچ دسترسی نداشته‌اند، بیشتر بوده است.