
به نظر میرسد سعودیها و امارات روی مواضع خود پایبند هستند. همچنین هیچ نشانی از هرگونه فوریت برای فراخوانی جلسه دیده نمیشود. این وضعیت به این معنی است که هر زمان این گروه مذاکرات را از سر بگیرد، به حجم عرضه ماه سپتامبر منتقل خواهد شد.
یک هفته پس از آنکه اوپک و متحدانش به توافق نرسیدند و مذاکرات را ترک کردند، بحث افزایش تولید نفت در ماه اوت بدون هیچ توافق و معاملهای در آینده مسکوت ماند. بلومبرگ گزارشی در این باره منتشر کرده است.
به گفته نمایندگان، صرفنظر از تمایل سایر اعضای کارتل به سازش، نشانه کمی وجود دارد که عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای حل اختلاف در مورد چگونگی اندازهگیری کاهش تولید خود به تفاهم برسند.
در همین حال، هر دو کشور اقدام به توقف حجم عرضه برای مشتریان خود در ماه آینده کردهاند، بهاینترتیب حتی اگر توافق ناگهانی ایجاد شود، بازهم فرصت کمی برای تغییر وجود خواهد داشت.
با فروش ثابت ماه اوت، اکثر کشورهای حاشیه خلیجفارس برای تعطیلات اسلامی آماده میشوند. بهاینترتیب دفاتر و مشاغل دولتی برای بیشتر یا کل هفته آینده تعطیل خواهد بود؛ بنابراین افزایش سریع عرضه حتی اگر روسیه، ایالات متحده و دیگر اعضای کارتل به توافق برسند، بعید است امکانپذیر باشد. زمان این تعطیلات به این معنی است که گردهمایی بعدی این اتحاد تا قبل از آخرین روزهای ژوئیه یا اوایل ماه اوت امکان ندارد.
این وضعیت بازار نفت را در هالهای از ابهام قرار داده است، چراکه بازار مطمئن نیست چه زمانی محمولههای اضافی را از این گروه تولیدکنندگان دریافت خواهد کرد. این در حالی است که قیمت نفت در لندن هفته گذشته 3 درصد کاهش یافت و هر بشکه به زیر 75 دلار رسید. البته که هنوز نشانههایی وجود دارد که تقاضا بیش از میزان عرضه خواهد بود.
با این حال، از زمان برهم خوردن مذاکرات در هفته گذشته، تلاشهایی برای بازگشت به میز مذاکره و احیای پیشنهاد ناموفق برای افزایش تولید ماهانه 400 هزار بشکه در روز صورت گرفت.
*فشار کاخ سفید
کاخ سفید برای حل اختلافات و اطمینان از تأمین مناسب بازار، این کارتل را تحتفشار قرار داده است. به گفته منابع آگاه، روسیه به دنبال راهی برای شروع مجدد مذاکرات است.
اما آنطور که به نظر میرسد سعودیها و امارات روی مواضع خود پایبند هستند. همچنین هیچ نشانی از هرگونه فوریت برای فراخوانی جلسه دیده نمیشود. این وضعیت به این معنی است که هر زمان این گروه مذاکرات را از سر بگیرد، به حجم عرضه ماه سپتامبر منتقل خواهد شد.
این دو مخالف تاکنون اعلام کردهاند که ماه آینده بشکههای بیشتری را به بازار روانه نخواهند کرد. آرامکو، تولیدکننده دولتی عربستان و شرکت ملی نفت ابوظبی در حال حاضر عرضه ماه اوت خود را متعهد شدهاند.