
اختلافات عربستان و امارات بیش از سیاستهای نفتی است. به نظر میرسد ابوظبی قصد دارد از زیر سایه عربستان خارج شود و مسیر خود را در امور جهانی در پیش بگیرد.
با درگیری میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی، اتحاد اوپک در بحران فرورفته و سؤالاتی درباره آینده آن مطرح شده است. سیانبیسی گزارشی در این باره منتشر کرده است.
شرکای اوپک و غیراوپکی، گروهی از قدرتمندترین تولیدکنندگان نفت در جهان پس از جلسات هفته گذشته که به طور غیرمنتظره نتوانستند در مورد سیاستهای تولید نفت به توافق برسند، برنامههای خود برای تشکیل مجدد جلسات را نامشخص رها کردند. این گروه تاریخ جدیدی را برای ازسرگیری مذاکرات تعیین نکرده است.
این بدان معناست که هیچ توافقی در مورد افزایش احتمالی تولید نفت خام بعد از پایان ماه ژوئیه، حاصل نشده است. این در حالی است که بهبود تقاضای سوخت جهانی بعد از بیماری همهگیر کرونا رخداده است.
هلیما کرافت، رئیس استراتژی کالاهای جهانی در RBC در یادداشتی نوشت: اوپک پلاس با جدیترین بحران خود از زمان جنگ قیمتی سال گذشته میان عربستان سعودی و روسیه مواجه شده است. گفته میشود مسیر ثانویه برای ادامه گفتگوها وجود دارد. اما سؤالات درباره تعهدات امارات متحده عربی و ماندن این کشور در اوپک طی روزهای آینده مشخص خواهد شد.
به گفته کرافت، اختلافات عربستان و امارات بیش از سیاستهای نفتی است. به نظر میرسد ابوظبی قصد دارد از زیر سایه عربستان خارج شود و مسیر خود را در امور جهانی در پیش بگیرد.
اوپک پلاس که تحت سلطه تولیدکنندگان نفت خام خاورمیانه است، موافقت کرد که در زمان همهگیری ویروس کرونا و شوک تاریخی تقاضای سوخت، برای حمایت از قیمت نفت، کاهش گسترده تولید را در سال 2020 اعمال کند.
با هدایت عربستان، متحد نزدیک امارات، اوپک پلاس هر ماه برای تصمیمگیری درباره سیاست تولید در ماه بعدی، جلساتی را تشکیل میدادند.
*همبستگی اوپک از بین رفت
این نابسامانی بعد از جلسه روز جمعه اوپک پلاس صورت گرفت. زمانی که این اتحاد پیشنهاد افزایش تقریباً 2 میلیونبشکهای را مطرح کرد و قرار شد بین ماههای اوت تا پایان سال 400 هزار بشکه در روز به تولید اضافه شود. همچنین پیشنهاد شد مقدار نفت باقیمانده از کاهشهای قبلی تا پایان سال 2022 تمدید شود. این برنامه توسط امارات متحده عربی رد شد، چراکه میخواهد سهمیه بیشتر برای تولید داشته باشد.
تاماس وارگا، تحلیلگر نفت در PVM Oil گفت: اگر هنوز بتوانیم اسم این گروه را اتحاد بنامیم، باید گفت که آنها هیچ توافقی انجام ندادهاند و برای بقیه سال در سطح ماه ژوئیه افزایش تولید رقم خواهد خورد.
اختلافات عمومی نادر میان عربستان و امارات باعث شد وزرای انرژی هر دو کشور آخر هفته به تشریح مواضع خود بپردازند.
سهیل آل مزروعی، وزیر انرژی و زیرساخت امارات گفت که ما مایل به حمایت از افزایش کوتاهمدت در عرضه نفت هستیم، اما میخواهیم سال 2022 شرایط بهتری وجود داشته باشد.
رویترز هم در گزارشی نوشت که عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان خواستار سازش و عقلانیت برای دستیابی به یک توافق بوده است.
از طرفی به طور جداگانه، کاخ سفید اعلام کرد که برای رسیدن به راهحل سازشکارانه، فشار میآورد. ایالات متحده عضو اوپک نیست، اما باتوجهبه تأثیر احتمالی آنها در بازارهای نفت جهانی تا سال آینده، آخرین دور مذاکرات اوپک را از نزدیک زیر نظر دارد.
همچنین به نظر میرسد ابوظبی از اینکه روسیه سهمیه تولید اوپک را رعایت نکرده تا حدی عصبانی است. روسیه، رهبر غیراوپکی هیچگونه کاهش جبرانی برای مازاد عرضهاش اعمال نکرده است. این کشور در حال حاضر بیش از 100 هزار بشکه در روز بالاتر از سهمیهاش نفت تولید میکند.