
تغییرات اقلیمی به یکی از مهمترین اتفاقات دوران اخیر تبدیل شده و دانستن اینکه کشورها چه برنامهای برای کاهش استفاده از سوختهای فسیلی دارند برای همه سیاستگذاران لازم است.
آینده نگر
کاخ سفید امیدوار است که سرمایه لازم برای حمایت بیشازپیش تأسیسات زیرزمینی و اتحادیهها و گروههای فعال در سوختهای سبز را مهیا کند و بهسوی انرژیهای پاک در سطح ملی برود. طبق گفته مقامات ارشد کابینه بایدن، بناست که تا سال 2030 حدود 80 درصد الکتریسیته شبکه برق سراسری آمریکا حاصل از سوختهای بدون کربن باشد.
هدفگذاری سال 2030 میتواند یک نقطه عطف در مسیری باشد که جو بایدن میخواهد آن را طی کند و تا سال 2035 تمام برق شبکه سراسری آمریکا بدون انتشار کربن تأمین شود. این برنامه همچنین میتواند بدون اینکه حمایت حزب جمهوریخواه را لازم داشته باشد و از طریق فرایندی پیش برود که به آن توافق بر سر بودجه گفته میشود. علی زایدی، مشاور اقلیمی کاخ سفید، به رویترز گفت: «هدف ما این است که به چنین مقصودی جامه حقوقی ببخشیم.» اشاره زایدی به اقدام دولت است که با عنوان «استاندارد انرژی پاک» و برای کربنزدایی از بخش انرژی مطرح است.
کربنزدایی از انرژیهای آمریکا مستلزم کاهش انتشار کربن از طریق بهرهگیری از انرژیهای تجدیدپذیر همچون انرژی بادی و خورشیدی و همچنین استفاده از انرژی اتمی است یا پیداکردن سایر روشهایی که باعث جذب گازهای گلخانهای حاصل از نیروگاههای سوخت فسیلی و نگهداشتن آنها در جاهای مخصوص است. زایدی میگوید: «راههای مختلفی برای بهبود بخشیدن معنادار به بخش انرژی آمریکا وجود دارد. ما فکر میکنیم راهی که اتخاذ کردهایم راهی واقعاً عملی و قدرتمند است از این لحاظ که ابزاری به دست ما میدهد تا افق دید برنامهریزی خود را در زمینه تولید برق و انرژی روشن و پاک بکنیم.»
برای اینکه جو بایدن بتواند به مقصود خود برسد یا مسیر فعلی حوزه انرژی آمریکا را در تغییر بدهد، باید استفاده از زغالسنگ و گاز طبیعی را کنار بگذارد. کنارگذاشتن این سوختها نقطهعطفی برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای در نیمی از اقتصاد آمریکا در یک دهه آینده خواهد بود. بسیاری از تأسیسات زیربنایی همین حالا هم برنامهریزی کردهاند که کربن را از سیستم خود حذف کنند چون فشار روی سرمایهگذاران زیاد است یا اینکه دستورات ایالتی آنها را به این کار وادار ساخته است. بنابراین آنها بهطور گسترده حامی سیاستهای بایدن هستند. با این حال، شرکتهای زیربنایی نگراننند که موانع فنی باعث شود که روند کار کند شود و در نتیجه مهلت حذف کربن در کل شبکه برق تا سال 2035 محقق نشود. انجمن همکاریهای الکتریکی روستایی ملی آمریکا در یک بیانیه اعلام کرده است که هدفگذاری سال 2035 «بسیار بلندپروازانه» است. با وجود این، در ماههای اخیر 13 شرکت زیرساخت تولید برق نامهای به بایدن نوشتهاند و در آن حمایت کردهاند این اینکه بخش تولید برق تا سال 2030 بتواند 80 درصد انتشار کربن خود را نسبت به سال 2005 کاهش دهد.
شبکه برق آمریکا اکنون 40 درصد با انرژیهای پاک کار میکند اما رسیدن 80 درصدی به استفاده از انرژیهای پاک تا سال 2030 میتواند با همین فناوریهای فعلی نیز محقق شود بدون اینکه هزینهای برای مشترکان برق در هر منطقهای داشته باشد. علتش نیز این است که هزینه انرژیهای تجدیدپذیر و باتریهایی که به کار گرفته میشود خیلی پایین آمده است. تحلیل جدید محققان در مؤسسه «نوآوری انرژی» و دانشگاه کالیفرنیا در برکلی این مسئله را تأیید میکند. این سیاست مورد حمایت هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در کنگره آمریکا است، بهرغم اینکه جمهوریخواهان از زمانبندی سفتوسخت کابینه استقبال نکردهاند به این خاطر که هزینهها را در صنایع فسیلی افزایش میدهد و باعث کاهش اشتغال در این حوزه میشود.
دموکراتها میتوانند بهراحتی با اکثریتی که در کنگره دارند لایحهای را بگذرانند که بر اساس آن توافق بر سر بودجههای مورد نیاز این برنامه محقق شود و البته هدفگذاری برنامه تا سال 2030 خواهد شود چرا که قواعد توافق بر سر بودجه بدون اینکه از حمایت احزاب برخوردار باشد در محدوده زمانی دهساله امکانپذیر است. سنا در حال حاضر در این طرح به دو گروه 50 نفری بین دموکراتها و جمهوریخواهان تقسیم شده است اما دموکراتها میتوانند اختیار سنا را در دست بگیرند چون معاون اول رییسجمهور آمریکا، کاملا هریس، میتواند روابط دو طرف را تحکمی بخشد و میانجیگری کند. نهادهای تقنینی خارج از فرایند توافق بر سر بودجه باید 60 رأی داشته باشند تا بتوانند مخالفت حزب جمهوریخواه را به کرسی بنشانند. در هر حال، کاخ سفید گزینههای قانونگذاری مختلفی را در اختیار دارد و در حال مذاکرات با وکلای هر دو حزب برای رسیدن به هدف کربنزدایی از شبکه برق سراسری کشور است.
منبع: رویترز