
مذاکرات ایران و قدرتهای جهانی درباره احیای توافق هسته ای سال 2015 قرار است از آخر هفته از سرگرفته شود. در این وضعیت، چشم انداز تقاضا در مناطقی از آسیا و امریکای لاتین با ریسکهایی مواجه است، چرا که بسیاری از این کشورها همچنان با کووید 19 دست و پنجه نرم میکنند.
نفت برای سومین هفته متوالی با افزایش تقاضا رشد کرد. در همین حال آژانس بین المللی انرژی هشدار داد که بازار سال آینده به عرضه بیشتر نفت نیاز دارد. بلومبرگ گزارشی در این باره منتشر کرده است.
معاملات آتی در نیویورک این هفته 1.19 درصد رشد کرد و در بالاترین سطح از اکتبر 2018 قرار گرفت. در همین حال آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده است که تقاضا تا اواخر سال 2022 به سطح پیش از ویروس نخواهد رسید. همچنین ترافیک جاده ای در ایالات متحده و اروپا تا حد زیادی به سطح قبل از همه گیری رسیده است.
پیتر مک نالی، رییس شرکت Third Bridge میگوید: مردم میخواهند این تابستان بیرون بروند. بدون هیچ تامین بودجه ای در ایالات متحده و محدودیت تولید در اوپک پلاس، قیمتها به سمت بالاتر حرکت خواهد کرد.
در حالی که معاملات آتی نفت خام ایالات متحده بالاتر از سطح 70 دلاری در هر بشکه نشسته است، اما معامله گران با چشم انداز بازگشت تولید نفت ایران به بازار دست و پنجه نرم میکنند.
مذاکرات ایران و قدرتهای جهانی درباره احیای توافق هسته ای سال 2015 قرار است از آخر هفته از سرگرفته شود. در این وضعیت، چشم انداز تقاضا در مناطقی از آسیا و امریکای لاتین با ریسکهایی مواجه است، چرا که بسیاری از این کشورها همچنان با کووید 19 دست و پنجه نرم میکنند.
*قیمتها
وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه ژوئیه، 62 سنت رشد کرد و به 70.91 دلار در هر بشکه رسید. هر بشکه نفت برنت برای تسویه حساب ماه اوت 17 سنت پیش رفت و قیمت 72.69 دلاری برای هر بشکه را به نمایش گذاشت و رشد هفتگی 1.1 درصدی را ثبت کرد.
آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده است که اوپک پلاس نیاز به افزودن حدود 1.4 میلیون بشکه در روز دارد، اما اگر ایران به توافق هسته ای دست یابد و تحریمهای امریکا حذف شود، این میزان کمتر خواهد بود.
*در بازار دیگر چه خبر است؟
طی یک سال گذشته، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان، با دلالان نفت، جنگ لفظی به راه انداخته است.
از زمان روی کار آمدن بایدن، یک پالایشگاه در جزایر ویرجین ایالات متحده با شکایت ساکنان منطقه که در مرکز نظارت دقیق قرار گرفت. ساکنان نگران بو و دود پخش شده توسط این مرکز هستند.
هند قرار است تقریباً 7 میلیارد دلار برای تقویت تولید اتانول هزینه کند. این کشور به دنبال تولید بنزین با آلودگی کمتر است، به همین دلیل ممکن است وابستگی خود را به نفت خارجی کاهش دهد.
_17.png)